תקיפה בשבעה נעלמים

הדאגה הגדולה ביותר במערכת הביטחון השבוע הייתה כיצד למנוע התדרדרות במצב בדרום, ואולי גם בגזרות נוספות, בעקבות פיצוץ מנהרת תקיפה של הג׳יהאד האיסלאמי. "במשוואה יש כל כך הרבה נעלמים עד שקשה לדעת לאן דברים יתגלגלו", אומר סא"ל (מיל׳) אלון אביתר, לשעבר היועץ של מתאם פעולות הממשלה בשטחים. הטור השבועי של עמיר רפפורט

תקיפה בשבעה נעלמים

לוחמי ג'יהאד איסלאמי בעזה בהלוויית אחד ההרוגים בפיצוץ מנהרת הטרור (צילום: AP)

זה קרה ביולי 2014: בעיצומו של המצוד אחר חוטפי שלושת הנערים מגוש עציון, הפציץ צה"ל מנהרה התקפית של החמאס ליד כרם שלום. עקב שרשרת של אי הבנות בין הצדדים התגלגלה ההפצצה למלחמת ״צוק איתן״, שאף אחד מהצדדים לא באמת רצה בה. היא נמשכה לא פחות מ-51 ימים.

על רקע הזיכרונות המרים מ"צוק איתן", הדאגה הגדולה ביותר במערכת הביטחון השבוע הייתה כיצד למנוע התדרדרות במצב בדרום, ואולי גם בגזרות נוספות, בעקבות פיצוץ מנהרת תקיפה של הג׳יהאד האיסלאמי ליד קיבוץ כיסופים ביום ראשון. לא ניתן להבטיח כי התקיפה תעבור ללא תגובת נגד, משום שב"משחק" מעורבים שחקנים רבים, מאיראן ועד ללבנון ולרצועת עזה, שלחלקם אינטרס מובהק להבעיר את השטח, גם על רקע האירועים בסוריה והסכם הפיוס בין החמאס לרשות הפלסטינית, שהצעד הראשון שלו (והיחיד עד כה) נכנס לתוקף השבוע. עוד נגיע למורכבות המצב.

תחילה לתקיפה כפשוטה: היא בוצעה כמבצע צבאי לכל דבר מבחינת פיקוד הדרום, במסגרת האסטרטגיה הישראלית לנקוט צעדים יזומים לסכל התעצמות האויבים בכל הגזרות, כולל שורה ארוכה של תקיפות.

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, מסר מיד כי הפיצוץ בוצע בשטחנו, וכי מדובר בפעולה הגנתית שבוצעה למול הפרת ריבונות. הפיצוץ היזום נועד לקטוע את המנהרה ולהוציא אותה משימוש. המנהרה לא היוותה איום. מרבית ההרוגים נהרגו בפעולת החילוץ של החמאס והג'יהאד האיסלאמי. סיבת המוות היא עשן ואבק. לדבריו, צה"ל לא השתמש בשום אמצעי שהוא לא מוכר ורגיל.

"לא הזרמנו כלום למנהרה. מיד לאחר הפיצוץ המחבלים בצד השני רצו לאזור הפיצוץ. לא היה כאן ניסיון לפגוע בבכיר. הם מתו בשטח עזה. בהרוגים גם אנשי חמאס וגם אנשי ג'יהאד איסלאמי. להבנתנו, הג'יהאד קיבל אישור מחמאס לחפור את המנהרה. כל פעולה התקפית שתגיב לפעולה ההגנתית שנקטנו תיענה כפי שאנחנו יודעים", אמר מנליס.

בהמשך השבוע, הוסיף קצין בכיר בצה"ל כי הג׳יהאד האיסלאמי מקבל את מרות החמאס ברצועה אבל זו פעם ראשונה שמנהרת ג'יהאד איסלאמי חודרת לישראל. לדבריו, הטכנולוגיה שחשפה את המנהרה היא פיתוח שמגלה לראשונה מנהרה עם נקודת ציון מדויקת. "האירוע לא הסתיים. צריך להיזהר משאננות, ולהיות עם רגליים על הקרקע. מדובר בהישג גדול של צה"ל, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות, שפיתחו יכולת טכנולוגית שלא הייתה ב'צוק איתן' כתוצאה מהבשלה של יכולות, ומקדם אותנו לידיעה של הסרת איום המנהרות ההתקפיות בשטח ישראל. סגרנו פערים ואנחנו בדרך לעקוף את האויב בתחום המנהרות״.

לדברי הקצין הבכיר, "אנחנו יכולים היום לזהות באמצעות הטכנולוגיה מנהרות בעומקים של עשרות מטרים, יכולים לגרום לפיצוצים תת קרקעיים. מאזן האימה נמצא במקום אחר לגמרי בסוגיית המנהרות". עוד הוא חשף, כי לפני כשנה, בהנחיית הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שהציב לפיקוד הדרום אתגר מרכזי בהסרת איום המנהרות, הוקמה מעבדה טכנולוגית באוגדת עזה, שבצה"ל מכנים אותה "המוח", ובה יושבים מהנדסים, גיאולוגים ואנשי טכנולוגיה והנדסה, וכל מי שיכול לתרום מהידע שלו להתמודדות עם המנהרות בעזה.

הקצין הבכיר אמר עוד, "ישבנו על התוואי של המנהרה לא מעט זמן, חיכינו שיחפרו אותה לתוך שטח ישראל, כדי למקסם את ההישגים המבצעיים שלנו. מדובר במנהרה הראשונה שהג'יהאד האסלאמי חופר לשטח ישראל, לאחר שלקח החלטה, אחרי 'צוק איתן', להיכנס לתחום המנהרות כמו חמאס". באשר לשאלה אם החמאס ידע ואישר לג'יהאד לחפור, אמר הקצין הבכיר, כי לא יכולה להיות תשתית בעזה, בלי שהחמאס מאשר אותה.

ומה באשר לתגובה אפשרית של ארגון הטרור מעזה? על כך אמר הקצין כי "הג'יהאד האסלאמי חטף מכה קשה שהגיעה להם. הג'יהאד נמצא בדילמה, והם יתקשו שלא להגיב בגלל כמות ההרוגים הגדולה ואבדן המנהרה. הם בדילמה איך להגיב ככל שהזמן עובר ואנחנו מתרחקים מפיצוץ המנהרה. יש אווירה מצננת, והמצרים וחמאס מנסים שהג'יהאד לא יגיב, אבל לג'יהאד האסלאמי יש אג'נדות עצמאיות שנתמכות בידי איראן".

המשוואה המורכבת

ההסתערות של צה"ל על התקשורת השבוע לא נולדה רק מרצון לספק מידע לציבור על פשר התקיפה. בראש ובראשונה מטרתה להעביר מסרים לשחקנים הרבים שבוחשים בזירה: ובהם הג׳יהאד האיסלאמי, חמאס, מצרים, קטאר, חיזבאללה לבנון, הרשות הפלסטינית, ארה"ב ואיראן (וזו רק רשימה חלקית).

סא"ל (מיל׳) אלון אביתר, לשעבר היועץ של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אומר כי ״הכול קשור להכול, והמצב נפיץ מאוד". הוא מוסיף כי התקיפה הישראלית מציבה את הג׳יהאד האיסלאמי בנקודה מאוד בעייתית משום שמופעל עליו לחץ אדיר להגיב "מהשטח" וגם מהפטרון הבלעדי של הארגון - איראן. במקביל, בחמאס חלוקות הדעות האם לאפשר לארגון להגיב או לא, כאשר לחץ כבד מופעל על ידי המצרים למנוע כל תגובה, שכן כל יוקרתו של הנשיא א-סיסי מושקעת בהסכם הפיוס בין החמאס לרשות הפלסטינית.

"ההסכם עצמו הוא לא יותר מאשר אריזת צלופן בשלב הזה", מוסיף אלון אביתר. הפרט המעשי היחיד שמופיע בו הוא הוספת משגיחים של הרשות הפלסטינית במעברים עם ישראל (החל מיום רביעי השבוע) ומול גבול מצרים. ברפיח המעברים ממילא אינם נפתחים משום שמצרים דורשים מהחמאס למנוע את ציר הטרור לסיני. על רק הקרטוע של הסכם הפיוס אפשר לראות גם את הפגישה של סלח ערורי, בכיר הארגון, עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה השבוע. זהו איתות ברור לראש הרשות אבו מאזן.

גם האירועים בסוריה משפיעים, שכן לשחקנים כמו החיזבאללה ואיראן יש עניין גדל לנקום על התקיפות הישראליות שם באמצעות חימום המצב בדרום.

גם בלי פיצוץ המנהרה על ידי ישראל השבוע, המצב היה מורכב מאוד. האירועים רק מוסיפים למתיחות הגבוהה. "במשוואה יש כל כך הרבה נעלמים עד שקשה לדעת לאן דברים יתגלגלו. להערכתי, הסיפור לא תם ולא נשלם", אומר אביתר.

בנט נגד מנליס

אחד האירועים המוזרים של השבוע הייתה ההתקפה התקשורתית  החזיתית של שר החינוך נפתלי בנט כנגד דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס.

הדובר לא צמח בתקשורת אלא במודיעין, ובין היתר היה קמ"ן גזרת עזה, כך שהוא מכיר היטב את מורכבות הזירה. כבר משמיעה ראשונה ניכר היה כי מסריו, שהיו רכרוכיים לטעמו של בנט, לא כוונו לאוזניים ישראליות אלא נועדו להרגיע את הגזרה.

לדברי אלון אביתר, "יותר מאשר המסרים כוונו להנהגת הג׳יהאד האיסלאמי - הם יועדו לקהיר. מצרים היא בת הברית הגדולה של ישראל באזור כיום, והמנוע מאחורי הסכם הפיוס הפלסטיני (שלא בהכרח תואם את האינטרס הישראלי). המסר ש'לא התכוונו לפגוע באנשי הג׳יהאד' נועד לשדר למצרים שישראל אינה פועלת כדי לסכל את הפיוס".

ובינתיים בניו יורק

ביום רביעי ברחובות מנהטן לא היה שום זכר לפיגוע הדריסה שארע רק בלילה הקודם, ובו נרצחו 8 אנשים. איש גם לא דיבר על אירועי המנהרה והתקשורת אינה עוסקת במצב הנפיץ בדרום ישראל. במידה רבה ניתן להתרשם כי הטרור הפך חלק מהחיים עבור העולם המערבים, וכבר אינו תופעה ייחודית לישראל.

הסלחנות לאירועי טרור מתקרבת בצעדי ענק לאפס. אלה חדשות רעות לפלסטינים שעדיין מאמינים כי ניתן לקדם את עניינם הלאומי באמצעות פיגועים. הסכסוך הישראלי-פלסטיני נראה פתאום אחד מתוך עשרות סכסוכים אתניים וטריטוריאליים אחרים בעולם.

אולי יעניין אותך גם