האם טראמפ "יקרע לגזרים" את הסכם הגרעין האיראני?

איראן פועלת מעת לעת בניגוד למחויבויותיה בהסכם, וגם מדיניותה במזה"ת ותוכנית הטילים הבליסטיים שלה נוגדות את רוחו. על כן, ובפרט על רקע איום הגרעין של פיונגיאנג, אפשר שטראמפ יימנע ב-15 לאוקטובר מלחדש את ההסכם 

האם טראמפ "יקרע לגזרים" את הסכם הגרעין האיראני?

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: AP)

בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר השתקפו שתי עמדות נוגדות לגבי עתיד עסקת הגרעין האיראנית, של ארה"ב ושל מדינות מערב אירופה ובראשן צרפת. כזכור, ההסכם, שכינויו "תכנית הפעולה הכוללת המשותפת" JCPOA (Joint Comprehensive Plan Of Action), נחתם בין מעצמות P5+1 והאיחוד האירופי  ב-14 ביולי 2015. טראמפ הגדיר את העסקה כ"מביכה עבור ארה"ב". אולם עמנואל מקרון, נשיא צרפת, חלק על כך וטען כי "הנסיגה ממנה תהיה טעות חמורה". גם כל צד מוצא בהתחמשותה המהירה של פיונגיאנג בנשק גרעיני תמיכה בעמדתו.

הממשל האמריקני חושש כי גם איראן תזנק מחדש לתכנית הנשק הגרעיני - בתום תקופת ההסכם או אפילו במהלכה, במידה והנסיבות תאפשרנה זאת. מנגד, מקרון סבור כי אם היו מגיעים בעבר להסכם עם קוריאה הצפונית ניתן היה למנוע את התחמשותה הגרעינית. ברם, טענתו מתעלמת מכך שלאורך שנים רבות ארה"ב ניסתה במשותף עם סבא"א להגיע להסכמה עם קוריאה הצפונית להפסקת תכנית הגרעין צבאית שלה בתמורה לסיוע כלכלי נדיב, אך פעם אחרי פעם פיונגיאנג לא צייתה למחויבויותיה ו"שברה את הכלים". דוגמה אופיינית לכך הייתה "המסגרת המוסכמת" מ-1994 שהושגה בינה לבין ממשל קלינטון, שכללה בין היתר אספקת שני כורים גרעיניים גדולים לייצור חשמל. אולם התכנית ירדה לטמיון בעקבות חשיפת הפרויקט הצפון קוריאני להעשרת אורניום באמצעות צנטריפוגות ב-2002. נראה אפוא כי תמיכת האיחוד האירופי בהמשך עסקת הגרעין עם איראן, כפי שהתבטאה בדברי הנשיא מקרון, נובעת בעיקר ממניע כלכלי – פתיחת השוק האיראני בפני תעשיות האיחוד האירופי.

כנשיא ארה"ב, שהייתה שותפה לחתימת הסכם הגרעין, טראמפ מחויב לאשר מחדש את הסכם הגרעין בפני הקונגרס כל 90 יום, ואכן מאז החל לכהן כנשיא הוא נהג כך פעמיים בעצת יועציו הביטחוניים הבכירים, אמנם כאילו כפאו שד. הייתה בכך קביעה כי איראן נענית  למחויבויותיה שבהסכם הגרעין. אך לדברי טראמפ, התנהלותה הכוללת של איראן נוגדת את רוח ההסכם, בשל תמיכתה המתמשכת בטרור ופעילויותיה המערערות (destabilize) את הביטחון והסדר העולמי, ובשל מאמציה לפתח טילים בליסטיים. לפיכך ארה"ב החליטה להטיל על עיצומים על 18 ישויות באיראן – אישים וכן ארגונים. צווי העיצומים על איראן ובמקביל גם על קוריאה הצפונית ורוסיה נחתמו על ידי הנשיא טראמפ ב-2 באוגוסט, בעקבות אישורם אושרו בקונגרס בתמיכתן המשותפת של שתי המפלגות, הרפובליקנים והדמוקרטים, וברוב מוחץ.

תשובתה המיידית של איראן הייתה שהעיצומים נוגדים את הסכם הגרעין, וכי היא נשבעת להגיב "בהתאם ובאופן פרופורציונלי". כמו כן, בהופעתו בטלוויזיה של רוחאני ב-15 לאוגוסט, לאחר בחירתו מחדש כנשיא איראן, הוא איים כי איראן עלולה לסגת מהסכם הגרעין "תוך שעות" אם ארה"ב תטיל עיצומים נוספים על איראן. לא ברור כיצד הצליחו יועציו הביטחוניים של טראמפ לשכנעו לאשר מחדש את הסכם הגרעין האיראני. ייתכן כי הדברים קשורים להחלטה על הפסקת האש בדרום מזרח סוריה שטראמפ גיבש עם פוטין בעת פגישתם בגרמניה ב-7 ליולי. בעקבותיה החליט טראמפ לחדול מלסייע למורדים נגד משטר אסד, ובכך הפקיר את סוריה לשליטתם המוחלטת של רוסיה ואיראן, והייתה בכך מחווה גם כלפי איראן. אך ייתכן כי גם לדו"ח סבא"א האחרון על הגרעין האיראני מ-2 ביוני, השישי במספר מאז חתימת הסכם הגרעין, הייתה תרומה משמעותית לעמדתם של יועצי טראמפ. על פי הנכתב בדו"ח, כחזרה שגרתית על הנכתב בקודמיו: "...הסוכנות עסקה באימות וניטור הוצאתן לפועל של מחויבויות איראן בתחום הגרעין בהתאם לאפיונן שנקבעו ב-JCPOA" (…the Agency has verified and monitored Iran’s implementation of its nuclear-related commitments in accordance with the modalities set out in the JCPOA). מכל מקום, אין בדו"ח התייחסות לשאלה האם איראן צייתה למחויבויות אלה במלואן. אפשר אפוא כי יועציו של טראמפ הסיקו כי אכן איראן מצייתת לתנאי ההסכם ומשתפת פעולה עם סבא"א באופן מלא.  

המועד בו יפקע הסכם ה-JCPOA מבחינת ארה"ב במידה וטראמפ לא יאשר אותו מחדש הינו 15 באוקטובר. אולם לפי ה"וושינגטון פוסט" (6 באוקטובר), טראמפ צפוי לנאום ב-12 באוקטובר ולהודיע כי בכוונתו לפסול את ההסכם, "ולהשליך את תפוח האדמה הלוהט" אל הקונגרס, על מנת שיפעיל מחדש את עיצומי ארה"ב על איראן.  אשר לצד האיראני, רוחאני התחייב כי ארצו לא תהיה הראשונה להפר את ההסכם, הוא שלל את האפשרות למשא ומתן מחודש על ההסכם. אולם להערכתו: "איננו חושבים כי טראמפ יצעד החוצה מההסכם למרות הרטוריקה והתעמולה שלו" .

עוד לדבריו, במקרה שארה"ב תצא מההסכם הוא יתמוטט – "זהו מבנה בעל מסגרת כזו שאם תשלוף לבנה אחת יתמוטט כל הבניין".

 ISIS נגד IISS ונגד סבא"א

התמיכה העיקרית באישור מחדש של ההסכם האיראני ניתנה לממשל טראמפ על ידי מכון המחקר IISS (International Institute for Strategic Studies), שמושבו בלונדון ובראש סניפו האמריקני עומד מארק פיטצפאטריק. אמנם בשני מאמרים אשר  פיטצפאטריק פרסם בפברואר וביוני 2017 הוא ביקר את התנהלותה הגרעינית של איראן, שהוגדרה על ידו כ'פרובלמטית', ומפעם לפעם נוהגת בניגוד למחויבויותיה ב-JCPOA, וכן לדעתו חובה לאפשר לפקחי סבא"א גישה למתקנים צבאיים באיראן החשודים בפעילויות פיתוח נשק גרעיני או בפיתוח וייצור צנטריפוגות מתקדמות. ברם, הוא סבור שארה"ב צריכה להמשיך ולקיים את עסקת (deal) הגרעין, בבחינת הרע במיעוטו. הוא אף מסופק אם הטלת עיצומים נוספים על איראן עשויה להועיל. גישת IISS מתקשרת למגמה שמזהה מכון המחקר הוושינגטוני החשוב ISIS (Institute for Science and International Security), שבראשו עומד דייוויד אולברייט, לפיה חסידי הסכם הגרעין נוטים להתעלם כלאחר יד מהפרתו על ידי איראן במקרים שונים, ולהימנע מלדון בסוגיה זו. לפי ISIS בתגובה ל-IISS, בניגוד למבט הכוללני הנדרש כלפי טהראן, התייחסות IISS נוכח ההפרות האיראניות היא נקודתית - אחת לאחת (one-by-one), ולפיכך מגמדת את משמעותן, לפי ISIS יש לראות את מקבץ המחלוקות בדבר מימוש (series of compliance controversies) JCPOA, ההפרות, ניצול הפרצות ודו-משמעויות שבהסכם, ודחיפת גבולותיו, כמאמץ כולל תמידי העשוי לסייע לאיראן להתנער מתנאי (renege on the provisions) העסקה כאשר תרצה לפרוץ (breakout) ממנה, או  אם תכשל, ושבכל מקרה צפוי להקטין את זמן הפריצה. לפיכך, המלצת ISIS היא לאכוף בקשיחות את מחויבות איראן לתנאי העסקה.

אשר לדו"ח סבא"א מ-2 ביוני, מכון ISIS קבל על אי התייחסות הדו"ח להיעדר מתן גישה לאנשי סבא"א לפקח על אתרים צבאיים באיראן. הפעם האחרונה שסבא"א ערכה ביקורת במתקנים צבאיים הייתה ב-16 בינואר 2016, "יום מימוש" (Implementation Day) ההסכם. זאת ועוד: הדו"ח עמום ומינימלי בפרטיו הטכניים, ואף אינו מפרט את פעילויות סבא"א לניטור ואימות פעילויות הגרעין של איראן, בפרט בתחום איסור פיתוח נשק גרעיני; בדו"ח נעדרת העובדה שאיראן מאחסנת 11 טון מים כבדים בנסיכות עומאן, ובכך חורגת ממכסת 130 טון מים כבדים שהותר לה; גם נעדרת בדו"ח ביקורת על ניצול הפרצה בJCPOA- שמאפשרת לאיראן להגדיל את מאגר האורניום הטבעי שברשותה באמצעות העשרת האורניום המדולדל שצברה בעבר. אך יוצאת דופן הינה ההתייחסות בדו"ח לפגישת "קבוצת העבודה לנושאי רכש" (Procurement Working Group) שבה חברים כל השותפים ל-JCPOA,  בשל עסקת רכש איראנית של 900 טון "עוגה צהובה" (תרכובת אורניום U3O8) (yellowcake) בעלת תכולת אורניום טבעי מקזחסטן, שטורפדה על ידי החברות ב-JCPOA.

ובינתיים איראן מתקדמת בפיתוח צנטריפוגות להעשרת אורניום

עלי אכבאר סאלחי, ראש AEOI, "הארגון האיראני לאנרגיה אטומית" (Atomic Energy Organization of Iran), הצהיר בשלהי ינואר 2017 כי החל תהליך הזרקת  UF6 (אורניום הקסא-פלואוריד – תרכובת אורניום גזית המתאימה להעשרת אורניום באמצעות צנטריפוגות) לצנטריפוגה האיראנית מהדגם המתקדם ביותר, IR-8, כי התהליך התקדם באופן חלק מן הצפוי (the process has advanced more smoothly than expected). אולם בראיון טלוויזיוני ב-8 באפריל הוא הוסיף  כי בחינת תהליך ההזרקה תתמשך כשנתיים, וכי אחרי כן איראן תתחיל לייצר קסקדות עבור צנטריפוגות IR-8. סאלחי ציין כי הוא רואה בכך אבן דרך (milestone) בפרויקט פיתוח הצנטריפוגות על ידי מומחי ארצו, וכי הפרויקט אינו עומד בסתירה להסכם הגרעין. סאלחי גם מסר כי החל ייצור סדרתי של הצנטריפוגות המתקדמות מדגמי IR2, IR4 ו-IR6. על כל פנים נראה כי בפעילויות איראן בפיתוח הצנטריפוגות, בסתירה לדברי סאלחי, יש משום הפרת הסכם JCPOA, אשר לפיו איראן רשאית להתחיל לבצע ניסויי קסקדות המכילות עד 30 צנטריפוגות מהדגמים  IR-6 וכןR-8  רק לאחר תום שמונה וחצי שנים מיום תחילת מימוש הסכם JCPOA, דהיינו רק במחצית השנייה של יולי 2024.

דיוויד אולברייט ואולי היינונן, סמנכ"ל סבא"א לשעבר בתחום הפיקוח, התייחסו לדברי סאלחי במאמר מ-30 במאי של מכון ISIS,  הם הביעו חשש נוכח כוונת איראן להתחיל בייצור סדרתי של צנטריפוגות מתקדמות. זאת, נוכח האפשרות שאם ההסכם ייכשל או לכשיפוג תוקפו, תוכל איראן ביתר קלות לחמוק בחשאי (sneak-out) או לפרוץ (breakout) בגלוי ממחויבויותיה ולחדש את תכנית הנשק הגרעיני, או לפחות להאיץ את התקדמות פרויקט הצנטריפוגות. לפי המידע שבידי ISIS, אף שבהסכם הותר לאיראן להפעיל רק צנטריפוגת IR-8 אחת, בפועל הורכבו במתקן "קלאיה אלקטריק" (Kalaye Electric facility) בצפון טהראן יותר מ-6 מכלולי רוטורים (rotor assemblies)  מדגם IR-8, וכן ברשות איראן יותר צנטריפוגות IR-6 ומכלוליהן מן המותר לה. מכון ISIS גם קובל: בפועל אין ביכולת סבא"א לבדוק מהי כמות מכלולי רוטורי הצנטריפוגות וחלקי הצנטריפוגות שברשות איראן; וכי דו"ח סבא"א אינו מתייחס לסטאטוס ייצור הצנטריפוגות באתר טאבה (Taba) ליד העיר קאראג'. נקודה נוספת במאמרם של אולברייט והיינונן התייחסה לכושר איראן לייצר את כלל תת-רכיבי (sub-components) הצנטריפוגות (כ-100 תת-רכיבים) שבנוסף למכלול הרוטור. לדעתו, חלקם, כגון מגנטים טבעתיים (ring magnets) וממירי תדר, (frequency converters), עליה לייבא, או שקיימים במלאי שייבאה בעבר. בדו"ח חדש מ-21 בספטמבר אולברייט דיווח על חריגה מסוימת מעל המותר במלאי (stock) הצנטריפוגות המתקדמות מדגם IR-6 ומדגםR-8 . אך הוא גם ציין התפתחות חשובה בפיתוח ניסויי הצנטריפוגות הללו: מספר רב של צנטריפוגות נשברו במהלך הניסויים, יותר מן הצפוי, ולכן מספר הצנטריפוגות מהדגמים הללו פחת במידה משמעותית. לכן איראן, שלא ברצונה, נגררה למצב בו היא קרובה יותר לעמוד במגבלות העסקה. להערכת אולברייט, כתוצאה מתקלות אלה איראן צפויה להגביר בקרוב את קצב ייצור רכיבי הצנטריפוגות המתקדמות, וכתוצאה מכך החמרה במידת ציותה להסכם. לסיכום, לדעת אולברייט והיינונן במאמרם מ-30 במאי, חרף תמונת המצב המציגה את חולשת JCPOA , ההסכם בצרוף ל"פרוטוקול הנוסף" של הסכם פיקוח סבא"א (IAEA Safeguards Agreement),  מעניקים לסבא"א סמכות מספקת לנטר ולחקור את כל פעילויות הגרעין המתנהלות באיראן. ברם,  בלתי ניתן ללמוד מדו"חות סבא"א אם אכן הדברים מתבצעים כך.

סוגיית הטילים הבליסטיים

איראן אינה שוקטת על שמריה וממשיכה להתגרות בארה"ב בשיגורי טילים בליסטיים, ונראה שהיא שואבת עידוד מקוריאה הצפונית בת בריתה. ב-27 ביולי היה שיגורה המוצלח לחלל של רקטה מדגם סימורג (Simorgh). הרקטה מסוגלת לשאת לוויין שמשקלו כ-250 ק"ג, העשוי להיות לוויין ניסיוני לצילום מודיעיני, למסלול  (orbit) בגובה (apogee) 500 ק"מ. איראן טוענת כי הרקטה שוגרה במסגרת תכנית החלל שלה. אולם ארה"ב ובנות בריתה במערב סבורות כי הפרויקט הינו כיסוי לפיתוח טיל בין יבשתי (ICBM  - Inter-Continental Ballistic Missile). זאת ועוד -  במצעד הצבאי לרגל יום השנה למלחמת איראן-עיראק שהתקיים ב-22 בספטמבר, איראן הציגה את הטיל הבליסטי "ח'וראמשהר" (Khoramshahr), שלטענתה עשוי להגיע לטווח של 2,000 ק"מ, ומטענו הייעודי עשוי להתפצל למספר ראשי קרב. יתר על כן, מספר שעות לאחר המצעד איראן הציגה סרטון שיגור של הטיל, לטענתה "בהצלחה". אולם ימים מספר אחרי כן התברר כי הסרטון מזויף (fake footage) וכי הוצג בו שיגור כושל של טיל בליסטי שאיראן ביצעה בינואר. מכל מקום, רוחאני הצהיר במהלך המצעד כי ארצו לא תעצור את תכנית הטילים ותמשיל לתגבר את יכולותיה הצבאיות, חרך אזהרות ודרישות ארה"ב.

ייתכן כי הדיווח שלפיו טראמפ מתכוון להוציא ב-15 באוקטובר את ארה"ב ממסגרת ה- JCPOA הינו רק בגדר לוחמה פסיכולוגית שהממשל האמריקני מנהל נגד איראן. אולם מאידך גיסא, סביר מאוד כי אכן טראמפ יבצע הפעם את מהלך הפרישה מה-JCPOA, בין היתר על מנת לא לאבד את אמינותו. מכל מקום קשה להעריך כיצד יתקבל המהלך בקרב השותפות האחרות להסכם – רוסיה, סין ומדינות האיחוד האירופי, ובפרט כיצד תגיב איראן.

***

סא"ל (מיל') ד"ר רפאל אופק הוא מומחה לפיזיקה והטכנולוגיה של הגרעין. בעברו הוא שירת בקהיליית המודיעין הישראלית כחוקר ומנתח בכיר