"יסעורון ירוק" ומערכת טקטית אוטונומית לשיירות לוגיסטיות של תע"א השלימו הוכחות יכולת למערכת הביטחון

שתי המערכות מיודעות לייעול האספקה הסדירה של לוגיסטיקה, הובלת פצועים ועוד, מהאוויר ומהיבשה, תוך הפחתה משמעותית בסיכון חיי אדם. שאול שחר מהתע"א: "שלב הוכחות היכולת של שתי המערכות הלא מאוישות מסמל עבור התעשייה האווירית אבן דרך נוספת וחשובה בעולם הכלים האוטונומיים"

"יסעורון ירוק" ומערכת טקטית אוטונומית לשיירות לוגיסטיות של תע"א השלימו הוכחות יכולת למערכת הביטחון

מערכת "יסעורון ירוק" (צילום: התע"א)

שתי המערכות הלא מאוישות מבית התעשייה האווירית השלימו בהצלחה הוכחת יכולת כחלק מהדגמות שנערכו לראשי מערכת הביטחון. המסוק הלא מאויש, "יסעורון ירוק", שפותח לאחרונה בתעשייה האווירית, ביצע הדגמה למשרד הביטחון במסגרתה הוצגו שני תרחישים מרכזיים. הראשון דימה נשיאת פצוע קשה על ידי המסוק לנקודת איסוף אחורית לצורך קבלת טיפול רפואי מציל חיים, תוך ניטור מצב הפצוע באוויר ושליחת המידע לקרקע בזמן אמת. התרחיש השני- הציג נשיאת אספקה לוגיסטית לכוח מבודד הנמצא בחזית הלחימה, ללא אפשרות להגיע אליו מבלי לסכן חיים.

היסעורון הירוק הינו מסל"ט (מסוק ללא טייס), הנועד בעיקר להעברה מהירה של אספקה לוגיסטית למקומות אליהם קשה או מסוכן להגיע קרקעית או עם מסוק גדול מאויש. היסעורון הירוק פותח בהתבסס על מסוק מאויש קטן, המסוגל לשאת בין 100-180 ק"ג (תלוי בדגם), טס במשך שעתיים רצופות ובמהירות של עד 120 קמ"ש. המסל"ט מונע ע"י מנוע בערה פנימית הצורך דלק מסוג 95 אוקטן רגיל, ומחירו נמוך משמעותית ממחיר של מסוק תובלה מאויש. נתון זה מאפשר הצטיידות במספר גדול של מסוקים לא מאוישים, המגדילה את גמישות הפריסה הלוגיסטית, ומאפשרת אספקה סדירה לחזית הלחימה במחיר נמוך, תוך הפחתה משמעותית בסיכון לחיי אדם.

המערכת אוטונומית, רובוטית טקטית לשיירות לוגיסטיות מבית התעשייה האווירית תספק מענה לשינוע ולהעברת ציוד לוגיסטי באמצעות שיירות לשדה הקרב בעת לחימה, ובכך תאפשר הפחתת פגיעה בחיי אדם ותמזער את הסכנות הנשקפות לשיירות לוגיסטיות בתנועה על הצירים, כגון פגיעה ממטענים, מארבים ואיומי נ"ט (נגד טנקים). בעת השימוש במערכת האוטונומית, מפעיל המערכת יפקח על ביצוע המשימה ורכבי השיירה בזמן-אמת, תוך שהוא שוהה באזור בטוח, ומחוץ לטווח האיום בשדה הקרב.

המערכת מבוססת על טכנולוגיה של ארכיטקטורה פתוחה, הכוללת בתוכה מערכת הסבה, כך שתוכל להתאים לפלטפורמות מגוונות בצורה פשוטה, ללא צורך בהתאמות מיוחדות, תוך שמירה על ביצועי הכלי בנשיאת משקל המטען אותו יכולה הפלטפורמה לשאת. המערכת מסוגלת לנוע באופן עצמאי ומדויק למשך פרקי זמן ארוכים, ביום ובלילה, בתנאי שטח קשים ובכל מזג אוויר ללא פגיעה באיכות ובביצועים הנדרשים להשלמת המשימה.

בנוסף למערכת ההסבה המותקנת ברכבים, המערכת האוטונומית כוללת יחידת שליטה מתוחכמת המאפשרת שליטה ביכולות מבצעיות רבות ונוספות, כגון: שליטה ברכבים, תכנון ועדכון נתיבי התנועה בזמן אמת, עדכון מאפייני התנהגות השיירה, קבלת נתוני המשימה בזמן אמת וכן מערכת תקשורת נתונים המאפשרת את הקשר עם הרכבים.

שאול שחר, סמנכ"ל בתעשייה האווירית ומנהל חטיבת כלי טייס צבאיים: "שלב הוכחות היכולת של שתי המערכות הלא מאוישות מסמל עבור התעשייה האווירית אבן דרך נוספת וחשובה בעולם הכלים האוטונומיים, בפיתוח שדה הקרב העתידי ובהצגת פתרונות אופטימליים ללחימה תוך סיכון נמוך עד כמה שניתן של חיי אדם. אני מאמין כי פיתוח זה יפתח לנו דלתות בשווקים שונים בארץ ובעולם, גם בפן הצבאי וגם בפן האזרחי". 

צפו בכלים:

 

 

אולי יעניין אותך גם