BIRD AEROSYSTEMS: מערכות מוטסות להגנה מפני טילים ומערכות ניהול משימה

(צילום: חברת BIRD AEROSYSTEMS)

650 כלי טיס מסוגים שונים, מטוסים ומסוקים, ברחבי העולם מצוידים במערכות מוטסות להגנה מפני טילים (AMPS) מתוצרת החברה הישראלית BIRD AEROSYSTEMS. ביניהם כלי טיס של נאט"ו, צבא ארה"ב, האו"ם וארגוניים צבאיים למחצה. חיל האוויר של מקסיקו מפעיל 30 משתמשים (מפקדות, מטוסים, מסוקים וכלי רכב) המצוידים במערכות ניהול משימה, איסוף מודיעין ותצפית (ASIO) מתוצרת BIRD.

החברה, שמושבה בהרצליה (120 עובדים בארץ ואצל לקוחות בחו"ל), ממוקדת ומתמחה בשני קווי פיתוח וייצור: מערכות הגנה נגד איום של טילי קרקע ומטוסי מודיעין ותצפית.

שאול מזור, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברה, מסר לישראל דיפנס כי 99 אחוזים מעסקיה של 'ברד' הם בחו"ל, ומוצריה מותקנים ופועלים בכלי טיס בחמש יבשות. החברה מציעה פתרונות מלאים-שלמים ולא רק מוצר בודד, למגוון גדול של יישומים ומשימות: הגנה על מטוסים ומסוקים מפני טילים, תצפית ואיסוף מודיעין לצרכים צבאיים ואזרחיים, שמירת גבולות יבשה וים, אבטחת מתקנים אסטרטגיים, מניעת הברחות, שמירה על מתקני נפט וגז ואסדות בים, שמירה על מים כלכליים ומים טריטוריאליים של מדינה, וגם יישומי חקלאות, ניטור דגה, הגנה על מעברי מים, משאבי טבע והגנה מפני פירטים.

מערכות הגנה מפני טילים (AMPS) כוללת משפחת מוצרים שפיתחה 'ברד' בשת"פ עם AIRBUS DEFENSE AND SPACE, המבוססות על גלאים אופטיים שמזהים טיל המשוגר אל כלי טיס. הגלאים מעבירים את המידע אל מחשב המשימה, שמחליט באיזה סוג הגנה ינקוט: ירי נורים או ירי קרן לייזר. המערכת הבסיסית הזאת מותקנת כבר במאות כלי טיס בארצות רבות. שאול מזור מסביר, כי שוק היעד של מערכות אלו הם כלי טיס צבאיים או אזרחיים למחצה, מטוסים של ראשי מדינה ואח"מים, כלי טיס של האו"ם ושל כוחות שיטור, כל מי שחושש מתקיפות טילים נגד מטוסיו ומסוקיו. הגלאי הוא פסיבי, תפקידו לחפש מקור מחום. הוא מתריע למחשב, שיכול לבחור בירי קוקטייל של נורים, היוצרים מקור חום חלופי, מטעים את הטיל ומרחיקים אותו מהמטוס המוגן.

שאול מזור מספר כי "כאן נכנסת טכנולוגיית הלייזר למערכת: במקביל לנורים מופעל אמצעי שיבוש נוסף שיבלבל את הטיל, והוא קרן לייזר חכמה, שגורמת לראש הביות של הטיל להתבלבל ולהרחיקו ממטרתו, מה שקרוי בעגה המקצועית 'לסחוף את הנעילה', לבטל את נעילת הטיל התוקף על כלי הטיס המוגן".

מומחי 'ברד' מסבירים, כי מערכות ההגנה המוטסות נגד טילים סובלות מהתרעות שווא, כמו החזרי שמש, מראות ושאר נוצצים ומבריקים על הקרקע. 'ברד' מפתחת פטנט (רשום) המפחית וכמעט מבטל התרעות שווא באמצעות גלאי MACS (גלאי אימות התקרבות טיל). גלאי זה 'משתף פעולה' עם הגלאי הפסיבי במערכת ההגנה, והוא יודע, בעזרת מכ"ם, לאמת אם אמנם מתקרב טיל למטוס או שזו התרעת שווא. ההצלבה בין פעולת שני הגלאים מאפשרת למערכת לדעת אם היא מותקפת או לא, ולקבל החלטת ירי אמצעי הגנה. המערכת למניעת התרעות שווא עברה סדרה ארוכה של ניסויים במטווחים של ציוד אלקטרוני והיא כבר מבצעית. שאול מזור מגלה כי גלאי התרעות השווא מעורר עניין רב בעולם המקצועי: "הוא מכיל בתוכו מכ"ם דופלר קטן, שפותח אצלנו. המכ"ם מקבל התראה מהגלאי האופטי, מסתובב לכיוון האיום, משדר פולסים, וכך מזהה אם מדובר באיום מקור חום שהוא טיל, או בהתרעת שווא של הבהק מהקרקע. השלב הבא בפיתוח יהיה להוסיף לסנסור האימות קרן לייזר, שגם תשבש את האיום, אם יתברר שמדובר בטיל נגד המטוס. השילוש הזה אימות-עקיבה-שיבוש הוא חידוש ייחודי מוגן פטנט, ובקרוב נתחיל בניסויי טיסה עם המערכת. כל החבילה הזאת ארוזה בתוך מטע"ד קטן במותקן בגחון המטוס, קל להתקנה מהירה".

בתחום מטוסי המודיעין והתצפית נוהגת 'ברד' לרכוש מטוסים או מסוקים ולציידם בפודים ייחודיים, סנסורים, אנטנות, אמצעי קשר לווייני וקשר ראייה ושאר אמצעי אלינט וקומינט, וכן מחשב משימה, המאפשר למשתמש להפעיל מערך סריקה ארוך טווח לשטחים נרחבים, מזהה איומים ומטרות, מעביר למפקדות, ובמקרה הצורך מאפשר שיגור כוחות התערבות.

חברת 'ברד' כבר משווקת בעולם את אחד ממוצרי הדגל שלה, הפוד AEROSHIELD, שמותקן בגחונם של מטוסים רבים בעולם, והוא כולל מגוון של אמצעי הגנה, אמצעי-נגד אינפרה-אדום ונורים, למעשה מעטפת הגנה אופטימלית לכלי טיס בינוניים וגדולים.

חברת 'ברד ארוסיסטמס' נוסדה ב-2001 על ידי שלושה יוצאי חיל האוויר, רונן פקטור, דיויד דרגוצקי וצחי בן ארי, טייסים ואנשי להק ציוד (לצ"ד) של חיל האוויר. לחברה יש הסכמי שיתוף פעולה עם חברות גדולות בעולם כמו חטיבת ההגנה והחלל של איירבוס וחברת TEXTRON בארה"ב.     

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית