מפא"ת מציג: רחפן נושא נשק קל, צוללת בלתי מאוישת ועוד

ראש מפא"ת ד"ר דני גולד הציג מספר כלים חדישים ומתקדמים עליהם עובד מפא"ת במשרד הביטחון. בין היתר הוצגו רחפן הנושא נשקל קל, מסוק ללא טייס, רחפן המסוגל לשאת משקל של עד 90 ק"ג ומערכת אלקטרו-אופטית המתלבשת על רובה סער, שתשפר באופן דרמטי את סיכויי הפגיעה בכל מצבי הירי

כצב"מ עתידי (צילום: מפאת, דוברות משרד הביטחון)

מפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון הציג את כלי הלחימה העתידיים שיענו על הצרכים המבצעיים והלוגיסטיים בשדה הקרב העתידי.

אחד הטרנדים המתפתחים במהרה כיום הוא עולם הרחפנים. מפא"ת יזמה תחרות בין התעשיות הביטחוניות לבניית רחפן שיצליח לשאת משקל של 60 ק"ג לפחות, למרחק של 8 ק"מ וחזרה. במסגרת התחרות, התעשייה האווירית ייצרה מסוק ללא טייס שיהיה מסוגל להגיע למהירות של עד 150 קמ"ש, לשאת משקל של עד 180 ק"ג, ולשמש למשימות לוגיסטיות ממושכות. במקביל, חברת אירונאוטיקס ייצרה רחפן שיכול לשאת עד 90 ק"ג וטס בגובה נמוך עם מטען ייעודי.

בנוסף, מערכת ה-DUKE, נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים. מדובר ברחפן הנושא נשק קל. הרחפן "DUKE", המבצע ירי בצליפה, עדיין מתמודד עם אתגרים טכנולוגיים מורכבים, כמו ייצוב ושהיה באוויר, דיוק בירי שליטה מרחוק ובטיחות ההפעלה. במהלך השנה הקרובה המערכת תיבחן מבצעית.

אמצעי נוסף הוא "SMASH" ("כדור ראשון") -  מדובר במערכת אלקטרו-אופטית המולבשת על רובה סער, שתשפר באופן דרמטי את סיכויי הפגיעה בכל מצבי הירי. הפעולה המתוחכמת גורמת לכך שהלוחם לוחץ על ההדק, אך הרובה יורה רק כאשר המטרה מופיעה במרכז הכוונת. על פי ראש מפא"ת, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד, "בניסויים שנערכו, השימוש במערכת העלה משמעותית את אחוזי הפגיעה במטרות, ובהתאם, הקטין את הפגיעה ב'בלתי מעורבים'". יש לציין כי המערכת אינה מבצעת ירי בעצמה, אלא רק חוסמת או מאפשרת ירי בכפוף לבקשת הלוחם.

פיתוח נוסף שנעשה בשיתוף פעולה של המפא"ת עם אוניברסיטת בן גוריון הוא ה"כצב"מ הקטן" (כלי צולל בלתי מאויש). מדובר בצוללת זעירה ואוטונומית למשימות סריקה ומיפוי. היתרונות - יכולת צלילה מהירה וכמעט אנכית, שעולה כשליש מצוללות מקבילות בעולם. לדברי ד"ר גולד, "היא עולה על צוללות מקבילות בעולם ביכולתה לרחף ולנוע לכל כיוון". בנוסף גם מפותח ה"קיסרון", כצב"מ גדול - צוללת אוטונומית למשימות חשאיות.

אחד מאמצעי הלחימה החדשים הנוספים בתחום היבשה שהציג מפא"ת הוא הרק"מ (רכב קרבי משוריין) "כרמל". המטרה - תפעול באמצעות שני לוחמים בלבד ובמדפים סגורים. על פי ד"ר גולד, מדובר ב"קפיצת מדרגה. כלי הרכב קל, קטן, זריז, קטלני, שריד, פשוט להפעלה וזול יחסית. הטכנולוגיה היא פורצת דרך בקנה מידה עולמי". לצפייה ב"כרמל" לחצו על הקישור.

על פי ראש מפא"ת, המטרה של כלל הפיתוחים היא "לחזות את שדה הקרב העתידי ולהתמודד עם מגמות התפתחות האיומים". לדבריו, כל העת ישנה "זליגה של אמל"ח מתקדם למזרח התיכון, שיפור דרמטי ביכולות הפיתוח באיראן ומדינות נוספות, גידול בעוצמת האש ודיוקה והרחבת ספקטרום האיומים - סייבר, טרור ארגוני וטרור יחידים, לוחמה תת קרקעית וכדומה".

גם בתחום הסייבר, במפא"ת עומלים על דרכי התמודדות עם האיום ההולך וגובר. "ישראל כבר שנים נחשבת למובילה עולמית בתחום. כמו שיש מטוס שיודע לחסום מערכות מכ"ם, כך אנחנו רוצים לפתח מערכות שיודעות לחסום פוגענים", אמר ד"ר גולד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית