מתרגלים הכרעה: "המלחמה" בחיזבאללה יוצאת לדרך

"אור הדגן" יוצא לדרך: לראשונה מזה 19 שנים צה"ל עורך תרגיל גיס ופיקוד בגזרה הצפונית. במשך 11 ימים, עם עשרות אלפי אנשי צבא, עשרות מטוסי קרב באוויר ברגע נתון וכוחות מכלל הזרועות. בצה"ל מדגישים: התרגיל תוכנן מראש וללא קשר להתבססות האיראנית בסוריה

מתרגלים הכרעה: "המלחמה" בחיזבאללה יוצאת לדרך

מתרגלים "מלחמה" בצפון (צילום: דו"צ)

לראשונה מזה 19 שנים  צה"ל עורך תרגיל גיס ופיקוד בגזרה הצפונית. תרגיל הגיס הצפוני בפיקודו של אלוף תמיר היימן ושל פיקוד הצפון "אור הדגן", על שמו של אלוף (מיל') וראש המוסד לשעבר מאיר דגן ז"ל, יחל בצפון הארץ ויימשך ב-11 הימים הקרובים, במהלכם צה"ל ידמה מלחמה בחיזבאללה.

מדובר בתרגיל הגדול ביותר של צה"ל במתאר הצפוני מאז שנערך בפעם האחרונה תרגיל הגיס הצפוני ב-1998, אז פיקד עליו האלוף דגן. בשיאו של התרגיל ישתתפו עשרות אלפי אנשי צבא ממספר אוגדות ועשרות חטיבות, מתוכם אלפי מילואימניקים. בימי השיא של התרגיל יחוגו בשמי הצפון עשרות מטוסי קרב בכל רקע נתון, בנוסף למטוסים רבים ללא טיס מכלל הסוגים והגדלים. על הקרקע התרגיל יהיה שלדי, כלומר ללא הלוחמים של החטיבות ברוב הגדודים המתרגלים, אלא ברמת מפקדי פלוגות ומעלה ובאופן שישתתפו בו מרבית המפקדים בצבא. בצה"ל הדגישו כי התרגיל תוכנן מזה כשנה בהנחייתו של הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, עם כניסתו לתפקיד בתחילת 2015, וללא קשר לניסיונות של איראן להתבסס בסוריה. עוד הדגישו בצה"ל כי המתאר העיקרי שיתורגל הוא מלחמה בחיזבאללה בדרום לבנון, ולא מלחמה במקביל גם בזירה הסורית. יחד עם זאת, בצה"ל מנסים להעביר לחיזבאללה מסר כפול: חיזוק המוכנות וההתרעה מול הארגון השיעי אך לא מתוך כוונה להיערך למלחמה יזומה בטווח הנראה לעין.

את שטח דרום לבנון ידמה בימי התרגיל הגליל התחתון מכביש 85 (עכו-כרמיאל-עמיעד) ודרומה. בתרגיל ישתתפו כוחות רבים מאגף המודיעין (לו זה ייחשב כתרגיל הגדול ביותר של האגף ב-20 השנים האחרונות), מחיל הים, אגף התקשוב, ממערך ההגנה בסייבר, מחיל האוויר וכך כוחות פיקוד העורף שיתרגלו פינוי של אוכלוסייה מישובים מאוימים (חיילים ידמו אזרחים מפונים במהלך התרגיל). כך ייבחן לראשונה באופן משמעותי הממשק שהוסדר בין פיקוד הצפון לפיקוד העורף בכל הקשור לפינוי אוכלוסייה מיישובי קו העימות, גם תחת אש. בנוסף, ישתתפו כוחות הנדסה מיחידת יהל"ם, כוחות יחידת עוקץ, יהיה שימוש ראשוני במכולות "אדומות" חדשות שמדמות מבני חיזבאללה ולכל מח"ט יוצמד מזל"ט מסוג רוכב שמיים. כוחות אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה יתורגלו אף הם בהיקף הגדול ביותר שתורגל מזה כעשרים שנה, במטרה לספק לכוחות אספקה יעילה תוך שימוש במאות כלי רכב ואמצעי הובלה, בהם חדשים, כמו משאית ללא נהג, האמר אוטונומי, רובוטים לנשיאת ציוד, אספקה בהיטס ושימוש במל"טים לצרכים לוגיסטיים. הדרג המדיני לא ישתתף בתרגיל והמעטה התרגולי ברמה שמעל יבוצע ע"י המטכ"ל ומינהלת התרגיל, אליו זומנו חברי הקבינט וחברי ועדת חוץ וביטחון.

בדומה לתרגילים גדולים אחרים בצה"ל בשנים האחרונות, גם הפעם סיפור המעשה נפתח ביוזמה התקפית של האויב, במקרה זה של חיזבאללה שחודר ליישוב בגליל ופותח במלחמה אליה מגיבה ישראל בשלושה שלבים שיתורגלו: מגננה בימים הראשונים הכוללת תקיפות נגד ופריסת כוחות מגנים בקו המגע במקביל למהלומה אווירית, התקפה בשלב השני הכוללת תמרון יבשתי נרחב ושינוי משימה בשלב האחרון. ההתקפה של חיזבאללה תתבטא בתרגיל בפלישה של עשרות מלוחמי הארגון לשטח הישראלי וחדירה לאחד הישובים סמוכי הגבול. כוחות מצומצמים בפיקודו של מח"ט ידמו את כוחות חיזבאללה.

לתרגיל הנרחב שולבו מספר מושגים שנחשבים ליוצאי דופן בעגה הצה"לית בשני העשורים האחרונים, בעיקר לאור מלחמת לבנון השנייה ומערכת צוק איתן. כך, בצה"ל לא מהססים לבטא את המילים "מתקפה שתביא להכרעת האויב". מושג ההכרעה אמנם משמש יותר את הכוחות הטקטיים לביצוע משימתם (השמדת נכסי חיזבאללה) אך הוא מוקרן גם כלפי מעלה בצבא, בניגוד למושג ההרתעה לאורך זמן שהיוותה המטרה העיקרית של המלחמות האחרונות. קצין בכיר בצה"ל הסביר אתמול כי מבחינתו הכרעה היא חוסר יכולת או חוסר רצון מבחינת חיזבאללה להמשיך ולהילחם: "זו כבר לא מלחמה לצורך הרתעה לשנים קדימה". מושג אחר שהולך והשתרש באמ"ן על רקע השינויים בסוריה בשנה האחרונה הוא שיותר לא תהיה מלחמת לבנון עבור ישראל, אלא מלחמת הצפון.

חשש בצה"ל: האויב ישטה בחיילים כדי לאסוף מודיעין על התרגיל

על רקע ירידה ניכרת בכמות אירועי ביטחון המידע בצה"ל (מ-469 ב-2015 ל-94 בחציון הראשון של השנה), בצה"ל חוששים כי האויב, שעוקב אחר התרגיל, ינצל את המשתתפים בו לאיסוף מודיעין על עיקריו. במחלקת ביטחון המידע באמ"ן שלחו בחודש האחרון לכ-350 חיילים המשתתפים בתרגיל, בהם קצינים ונגדים, בקשות חברות מדמויות פיקטיביות בפייסבוק, במטרה להשתלט על מכשירם הנייד על ידי השתלת פוגען.

המבצע יימשך לאורך ימי התרגיל כאשר עד כה כ-6% מהחיילים להם נשלחה בקשת החברות (לרוב בדמות של צעירה נאה) נעתרו לה בחיוב, וכמחציתם אף פתחו את הקישור שצירפה הדמות, באופן המאפשר את החדרת הפוגען שמשתלט על המיקרופון והמצלמה של המכשיר, מרחוק ובאופן חשאי. בצה"ל לא מתכוונים להעניש את החיילים שעברו על פניו עבירת ביטחון המידע והטיפול בהם יהיה הסברתי.

כלל המשתתפים בתרגיל, כולל אלוף הפיקוד יואל סטריק ובהנחייתו, ייפרדו מהטלפונים הניידים שלהם בזמן התרגיל ויורשו להשתמש בהם במתחמים מוגדרים ובזמנים מוגבלים, מתוך תפיסה של "להתאמן כפי שנילחם". בתרגיל גם תחודש יכולת ה"עיט" הוותיקה: האזנה לרשת הקשר הגלויה כדי לנטר ולהזהיר מפני עבירות ביטחון מידע ברשת המבצעית.

אולי יעניין אותך גם