למרות הכל: איראן וצפון קוריאה הראו התקדמות בתחום הטילאות

איראן הציגה משגר לווינים משופר. צפון קוריאה הציגה גרסה משודרגת טווח של ה-Hwasong-14 שיכול להגיע לערים אמריקאיות. ארה"ב בתגובה מחזקת את דרום קוריאה ומחריפה סנקציות נגד איראן

rodong.rep.kp

איראן הצליחה לשגר לחלל משגר לווינים עם כושר נשיאה של 250 ק"ג. מדובר בכושר נשיאה גדול פי חמישה מהיכולת של המשגר הקודם. צפון קוריאה שיגרה גרסה משופרת של הטיל הביניבשתי Hwasong-14 עם פוטנציאל להגיע לטווח של כ-10,000 שיכול לכסות חלק ניכר מערי ארה"ב.

שתי המדינות הגיעו להישגים אלו למרות הסנקציות הקיימות. בשל העובדה שהסנקציות הקיימות לא עובדות, החליטו בארה"ב לקדם סנקציות חדשות על איראן וצפון קוריאה במטרה להקשות עוד יותר על תעשיית הטילאות של המדינות.

"אמנם מדובר במשגר לוויינים ולא בטיל בליסטי, אך טכנולוגיה טילית היא אחת, והתקדמות בבניית משגר חללי גדול תשליך בכוח על תכניות בליסטיות של איראן", אמר טל ענבר, ראש המחקר לטילים, חלל וכטמ"מ במכון פישר שעוקב אחר תכניות הטילים והחלל בשתי מדינות אלה.

"טיסת ניסוי ראשונה למשגר סימורג  נערכה בשלהי כהונת אובמה, שהנחה את רשויות המודיעין והצבא לא לספר על כך לעולם. שיגור מוצהר ודיווח איראני עליו, מראה מידה של התרסה כלפי טראמפ. אם כי, לאחר חתימת איראן על הסכם הגרעין הוסרו מעליה הסנקציות בנושא הטילים".

כתגובה לשיגור של צפון קוריאה, ארה"ב ביצעה תרגילים עם מפציצי B-1B בדרום קוריאה. ארה"ב גם חשפה את הבסיס המחודש ב-Pyeongtaek שבדרום קוריאה שקם בהשקעה של כ-11 מיליארדי דולרים. לצד צעדים אלו, נשיא דרום קוריאה - Moon Jae-in - ביקש עוד סוללות THAAD מארה"ב והוא גם ערך ניסוי טילים משלו כולל טילי Hyunmoo Missile II.

הניסוי האחרון של צפון קוריאה גרם גם למשבר אמון בין סין לארה"ב. הנשיא טראמפ אמר בטוויטר שהוא מאד מאוכזב מממשל סין. "הם לא עושים כלום בשבילנו עם צפון קוריאה, רק לדבר. אנחנו לא נאפשר לזה להמשיך. סין יכולה בקלות לפתור את הבעיה הזו!", כתב טראמפ.

אין ספק כי המשברים בצפון קוריאה, איראן ובים סין הדרומי סביב שאלת האיים שסין בונה, מדגישים את הפערים בין סין, ארה"ב ורוסיה בזירה הגיאופוליטית. זאת, כאשר כל הצדדים נזהרים לא להפעיל כוח צבאי, אלא רק לאיים באמצעותו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית