זהירות מצותתים – גרסת 1967

השבוע לפני 50 שנה הגיע המודיעין הישראלי להישג חשוב ביירוט שתי שיחות של מנהיגים ערביים: נשיא מצרים, מלך ירדן ונשיא סוריה. רצון להראות את הדברים לעולם גרם למפולת מודיעינית. תזכורת עם לקח לימינו

ביום הראשון של מלחמת 1967 חששו אנשי הצבא המצרים לדווח לנשיא עבד א-נאצר על כי מרבית חיל האוויר המצרי הושמד על הקרקע. איש מהם לא היה מעוניין להביא את הבשורה המרה לנשיא מחשש למעמדו.

ביום השני למלחמה (6 ביוני 1967) היה לנשיא מצרים עניין לגרור את ירדן למלחמה. הוא התקשר למלך ירדן חוסיין ברדיו טלפון וסיפר על הישגיו כביכול של הצבא המצרי. השניים הסכימו ביניהם כי מטוסים אמריקאים ובריטיים משתתפים במערכה לצדה של ישראל. הדעות חלוקות על מידת השפעתם של דברי הרהב המצריים על המלך ועד כמה הלך שולל והכניס את ארצו למלחמה. השיחה יורטה על ידי יחידת הסיגינט (515) של אמ"ן ונהפכה לאחד מסיפורי ההצלחה המפורסמים ביותר של המודיעין הישראלי. 

שר הביטחון דיין ראה חשיבות רבה לפרסם את הדבר לעולם וביקש מראש אמ"ן יריב את עמדתו לגבי הפרסום. דיין לא קיבל את הסתייגות אמ"ן מפרסום המידע עקב בטחון המקור. היה ברור כי המצרים והירדנים יבדקו עם פרסום השיחה את אמצעי הקשר בהם היא קוימה וינקטו בסדרת צעדים למניעת מידע ממקורות מסוג זה. הסיכון הזה הוכח מיד כנכון: לאחר הפרסום הייתה מפולת של מקורות סיגינט שחדלו לפעול. אחד המפקדים הבכירים של המודיעין בשנות הששים והשבעים, תא"ל יואל בן-פורת, תאר את השיקול לפרסם את השיחה לעולם כשיקול לא מקצועי ולא מכובד "כאילו חלפו כבר כל המלחמות".

שיחת מנהיגים בכירה אחרת במלחמה זו לא פורסמה לציבור באותה עת, וראתה אור רק במלאת 40 שנה למלחמת ששת הימים. עבד א-נאצר שוחח עם נשיא סוריה נור א-דין אלאתאסי שנערכה ב- 5 ביוני 67 בערב. גם שיחה זו יורטה על ידי אמ"ן , ובה התרברב עבד א-נאצר כי כוחות טנקים מצריים נמצאים בתוך ישראל וכי המצרים מרגישים מצוין. הנזק בפרסום היה ברושם שהתקבל בעולם בכלל ובעולם הערבי בפרט "אם המודיעין הישראלי הצליח לקלוט שיחה כה אינטימית של מנהיגי המדינות, מי יודע מה הוא יכול לעשות עוד".

הלוחמה האלקטרונית הישראלית שהופעלה במלחמה זו הייתה הצלחה גדולה. על היעילות של ההתערבות ברשתות הקשר העידה רשימתו של אבראהים עאמר בעיתון המצרי "אלמצוור" מ-17 בינואר 1969  "הישראלים הרסו את הקשר הקווי בין המטה לבין הכוחות המצריים ואילצו את המטה להרבות בשימוש בקשר האלחוטי. הדבר אפשר למפקדה הישראלית להשתמש בתדרים ובקודים של תחנות האלחוט המצריות כדי לשדר פקודות כוזבות ליחידות המצריות ולגרום לבלבול בשורותיהן".

 

להלן קטע משיחת הנשיא עבד א-נאצר – המלך חוסיין:

עבד אל-נאצר: אנו נלחמים גם כן, בכל הכוח. מתחוללים אצלנו קרבות בכל החזיתות, כל הלילה.

חוסיין: (לא נשמע ברור).

עבד אל-נאצר: אבל אם היה צורך בהתחלה אין דבר, נאזור אומץ ואלוהים עמנו. הוד מלכותך, אתה תפרסם הודעה בנושא השתתפות האמריקנים והאנגלים. באלוהים, אני אומר שאפרסם הודעה, אתה תפרסם הודעה, והסורים יפרסמו הודעה על שישנם מטוסים אמריקנים ואנגלים שמשתתפים במלחמה נגדנו והממריאים מנושאות מטוסים. נפרסם הודעה ונעורר את הנושא עוד יותר, זאת אומרת נחמם את העניין.

חוסיין: טוב מאוד.

עבד אל-נאצר: האם הוד מלכותך מסכים?

חוסיין: (לא נשמע ברור).

עבד אל-נאצר: אלף תודות, חזק ואמץ, ואנו איתך בכל לבנו. המטוסים שלנו היום מעל ישראל. מטוסינו מפציצים את שדות התעופה בישראל מאז הבוקר. אלף תודות. הייה שלום".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית