המשמעויות של המסע המכונן של טראמפ למזה"ת

יש הרואים בביקורו של טראמפ הזדמנות היסטורית לשלום אזורי - שאסור להחמיצה. פרשנות

צילום: AP
מסע הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ למזה"ת מהווה נקודת זמן ומחשבה ,לחישוב מסלול מחדש על ידי כל הצדדים. הנשיא הרואה עצמו כמי שרוצה להטביע חותמו, נחוש להביא לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני בשיתוף העולם הערבי.
מפגשי ההכנה שערך עם מנהיגי האזור בזה אחר זה מיד עם כניסתו לבית הלבן, מעידים כי הממשל האמריקאי החדש ער לטעויות קודמיו ומכאן נראה כי הוא מוכן בנסיבות האזוריות שיצרו הזדמנויות שאסורות להחמצה בעת הזאת. מסע מכונן זה אל מרכז העולם המוסלמי –בסעודיה למפגש עם ראשי מדינות ערב והנסיכויות, טרם חג "הרמאדן "וביקורו בישראל ערב יום איחוד ירושלים ו50 שנה למלחמת "ששת הימים".יש בהם סממנים מעידים וחשובים כי הממשל בוושינגטון רעב לפעולה נחושה ולהצלחה להגיע להסדר כולל באזורנו- "הדיל האזורי".
הנשיא טראמפ הבלתי צפוי עשוי לבוא בדרישות לישראל, לרשות הפלסטינית ולמדינות ערב ללכת עם הזרם ולא נגדו. ההעפלה אל הר המלחמות תבעה מאתנו גם כיום, בהעפילנו אל הר השלום והביטחון, כשאנו ניצבים בנקודת זמן מרתקת בהיסטוריה היהודית:
בחלוף כמעט 70 שנה לעצמאות ישראל, בתחילת המאה השנייה לרעיון הציוני, אנו במאה ה-21 והאלף השלישי.
 
המזרח התיכון וישראל בתוכו, מצויים בשנים אלו בצומת דרכים המהווה "חלון הזדמנויות". אסור שהזדמנות היסטורית זו תחמוק מידינו. מוטלת עלינו חובה מדינית ומוסרית למצות מתוך אסטרטגיה כוללת, מאוזנת ושקולה את התהליך המדיני עד תום, כדי להביא שלום ולמנוע מלחמה ולחזק את ביטחונה של מדינת ישראל ואת רווחתו הכלכלית של האזור כולו. על הממשלה בימים אלה, בחלוף 40 שנה למהפך בראשות ראש הממשלה בגין ,לשים לה מטרה מרכזית של חידוש תנופת השלום בכל המסלולים האזוריים ובדגש עם הפלסטינים, ולסיים את הסכסוך הישראלי –ערבי בן מאה השנים. לשכנינו הפלסטינים בראשות אבו מאזן מתוך שותפות וכבוד מלאים, על מנת להבטיח עתיד ותקווה לדורות הבאים שיגורו זה ליד זה בארץ הזאת . אל לנו לשכוח את רצועת עזה "החמאסטאן" "הבעיות התוססות מההיבט הביטחוני כלפי ישראל וקשיי חיי היום יום, הנתק האידיאולוגי ואי ההסכמה עם  הרשות הפלסטינית.
 
האתגר שלפנינו הוא הגשמת השלב הבא של הציונות שהוא ביסוסה וקיומה של מדינת ישראל כחברת מופת מתקדמת, התורמת לאנושות מפרי הפיתוח והמדע הטכנולוגי ישראלי למגוון תחומי החיים. קביעת גבולותיה והבטחת ביטחונה לטווח הארוך תוך שמירה על כל האינטרסים החיוניים של המדינה. נקודת המוצא לכל תהליך השלום היא עוצמתה וחוסנה של מדינת ישראל. רק ישראל חזקה יכולה להיכנס למו"מ לשלום. רק ישראל הבוטחת בעצמה תוכל לקבל החלטות קשות, כואבות, על מנת להביא שלום של אמיצים, כשם שעשה זאת רוה"מ בגין, באזור למוד סבל, דם ומלחמות.
 
קשרינו עם ארה"ב, היו והינם עוגן מרכזי עם כל ממשלי ונשיאי ארה"ב כאשר המוטו הוא לא רק בשימור עוצמתה ויתרונה האיכותי לישראל. אלא גם בקידום תהליך השלום עם שכנינו כשם שהנשיא דונלד טראמפ רואה בחזונו, בביקורו ההיסטורי והדתי באזורינו. חוזי השלום עם שותפותינו –מצרים וירדן –הם נכסים אסטרטגיים, שעלינו לחזק ולהרחיב נוכח אירועי ה-"אביב הערבי" המלחמה האכזרית מנשוא בסוריה במעורבות כוחות רוסיים, אירן וחיזבאללה.
 
התמודדות כוחות הקואליציה במלחמה כנגד טרור, המדינה האסלמית –דאע"ש המתנוסס מעליה דגל שחור, אנו נילחם בטרור בכל הנחישות והעוצמה ,על מנת להבטיח את ביטחון אזרחינו. ישראל מייחסת חשיבות עליונה למאבק בטרור, צפיותינו כי הפלסטינים יגלו מאבק משלהם בכל גילויי הטרור ויבהירו שתהליך השלום איננו סובל אלימות ומעשי טרור.
 
עלינו לעשות מאמץ מיוחד לבנות גשרים חדשים למדינות בצפון אפריקה ובמפרץ הפרסי, שבאווירה אזורית ובאיום אירני המשותף להם ולנו, נוכל להרחיב את מעגל הקשרים המדיניים והכלכליים של ישראל. ישראל ניצבת בפני קשת של אתגרים וסכנות וכדי להעניק מטריית ביטחון למדינה ולתהליך השלום, חובה עלינו להמשיך לחזק את כושר ההרתעה של צה"ל ואת בנין כוחו לטווח ארוך, זו המשענת והערובה להתקדמות בידי הדרג המדיני לביטחון ולתהליך שלום אזורי ובדגש עם הפלסטיני .
 
הכותב שימש כמזכירו הצבאי של שמעון פרס ז"ל. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית