אומדן הנזק: מהן ההשלכות של נדידת המידע המודיעיני מישראל לרוסיה?

פרשת המידע המודיעיני שהגיע מישראל והועבר על ידי הנשיא טראמפ לרוסיה עושה גלים ברחבי העולם: אז מה האמת בפרשה המסעירה, מהי הגזמה ומהן ההשלכות על ישראל? התשובות בטורו השבועי של עמיר רפפורט

אומדן הנזק: מהן ההשלכות של נדידת המידע המודיעיני מישראל לרוסיה?

צילום: AP

זה קרה כבר בשנים האחרונות: ראש מדינה חשף מידע בנוגע לקשרים רגישים של קהילת המודיעין המקומית עם מדינה אחרת.. הנזק בעקבות אותה חשיפה היה מוחשי ומיידי. קשרים מודיעיניים רבי־ערך, שנבנו במשך שנים, נותקו בבת אחת.

בכירים בקהילת המודיעין התפוצצו מזעם בעקבות החשיפה, אבל לא היה להם אל מי להפנות אותו. מי שחשף את הקשרים הרגישים היה לא אחר מאשר הבוס שלהם, ראש המדינה. החשיפה נועדה לשרת יעד מדיני, ואותו מנהיג לקח בחשבון את הנזק הפוטנציאלי.

"תקלות שגורמות נזק מודיעיני תמיד קורות, וצריך לקחת אותן בפרופורציה", אמר השבוע חיים תומר, לשעבר ראש אגף 'תבל' במוסד. שוחחנו בעקבות סערת הפרסומים בארצות הברית על הנזק שנגרם בגלל הפה הגדול של הנשיא דונלד טראמפ. "במקרה כזה צריך לעשות שורה של פעולות לצמצום הנזק שנגרם, למנוע נזק עתידי נוסף ולהמשיך הלאה. אין תחליף לשיתוף הפעולה המודיעיני בין ישראל וארה"ב ושאר שירותי המודיעין במערב". 

תומר יודע על מה הוא מדבר, שכן עד לפני כשלוש שנים הוא שימש כאמור ראש אגף תבל, שכנרמז בשמו אחראי לקשרי המודיעין של ישראל עם בנות בריתה ברחבי העולם; אלה שמוכרות היטב, וגם אלה שהיחסים עמן מתנהלים מתחת לרדאר.

כדי לאמוד את גודל הנזק שנגרם למודיעין הישראלי, אם בכלל, צריך להבין מה בעצם קרה. אלא שגורמים ישראלים רשמיים מסרבים להתייחס לפרטי הפרשה בכל דרך. היחיד שהגיב במרומז היה שר הביטחון אביגדור ליברמן, שדיבר על חשיבות "היחסים בינינו ובין בת בריתנו הגדולה ארה"ב". לכן המקור הבלעדי למידע הפעם הוא העיתונות האמריקנית, שאינה כפופה לשום צנזורה והיא מקצועית ואמינה.

אז ככה: הפגישה שחוללה את הסערה התנהלה בשבוע שעבר בבית הלבן, בין הנשיא טראמפ, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, והשגריר הרוסי סרגיי קיסליאק. הרוסים אלופים בשאיבת מידע מודיעיני בלי לספק מידע ערכי בתמורה. דונלד טראמפ הוא אולי איש עסקים דגול, אבל בתחום הזה הוא טרף קל מבחינתם.

כך או כך, במסגרת שיחה על איומי דאעש אמרו הרוסים לנשיא האמריקני כי ארה"ב טעתה בכך שאסרה על כניסת נוסעים עם מחשבים ניידים בטיסות שמגיעות מארצות מסוימות, בעיקר מהמזרח התיכון. 

טראמפ ביטל את דברי אורחיו, ואמר להם כי ההנחיה ניתנה בעקבות מידע מודיעיני על פיגוע שמתכנן דאעש באמצעות פצצה שתוטמן בסוללה של מחשב. יכול להיות שטראמפ, בין אם מתוך נאיביות ובין אם מתוך רצון עז לרתום את הרוסים למאבק נגד הטרור של דאעש, דיבר יותר מדי וסיפק מידע מפורט, שיאפשר לרוסים לעלות על המקורות המודיעיניים. 

טעות לעולם חוזרת

הפרשה נחשפה תחילה ב'וושינגטון פוסט', שציטט פקיד בכיר בהווה ופקיד לשעבר. הידיעה קיבלה חשיפה עצומה ועלתה לראש הכותרות. מהר מאוד נטען כי המדינה שסיפקה את המידע הרגיש היא ישראל. חלק מהפרסומים טענו כי הנזק המודיעיני שנגרם גדול כל כך, שהוא אפילו מסכן את חייו של סוכן ישראלי בשורות דאעש בסוריה. הפרט הזה כבר נשמע מוגזם ומופרך.

"אפילו אם הפרסום סיכן את חייו של מקור אנושי, אפשר להוציא לפועל תוכנית מילוט לאותו מקור", משיב תומר לשאלה כיצד יש להתמודד עם הנזק שנגרם. "בהנחה סבירה שאיש אינו נמצא בסכנת חיים מיידית בגלל דברי טראמפ, אפשר לעשות שורה ארוכה של פעולות שיצמצמו את הנזק המודיעיני, ויטשטשו את המקורות שאולי נחשפו. חשוב להבין שסיכון של מקור מודיעיני הוא תופעה יומיומית כמעט, ולא בהכרח מדובר בהדלפה. למשל, לפעמים כדי להוציא אל הפועל סיכול כלשהו יש הכרח לבצע פעולות שעלולות 'לשרוף' מקור מודיעיני, טכנולוגי או אנושי. 

"כאשר מנהיגים משתמשים במידע מודיעיני שמובא בפניהם, הם אמורים לקחת בחשבון את הנזק שעלול להיגרם. אין ספק שתחת הנשיא טראמפ, ובמצב שקיים כיום בוושינגטון, צריך לשקול היטב כיצד מעבירים מידע מודיעיני רגיש לאמריקנים. אבל בשורה התחתונה, שיתוף הפעולה המודיעיני ההדוק עם ארה"ב לא ייפסק. זהו אינטרס עליון של שתי המדינות".

על פי פרסומים בתקשורת העולמית, האמריקנים כבר גרמו לא פעם נזק למודיעין הישראלי. יכול להיגרם לעתים גם בלי שאיש יעלה זאת על הדעת. 

מי הדליף את ההדלפה?

בשורה התחתונה נראה כי יותר משהפרשה האחרונה גרמה נזק חמור למודיעין הישראלי, היא מעידה עד כמה חמורה המתיחות והעוינות הפנימית בממסד הוושינגטוני מאז בחירת טראמפ. 

אי אפשר לנתק את ההדלפה החריגה על הפרשה - כנראה חמורה לא פחות מהדברים עצמם שהשמיע הנשיא - מהקרבות שמתחוללים בין הנשיא ובין שירותי המודיעין לאחר שהיועץ לביטחון לאומי מייקל פלין נאלץ ללכת הביתה על רקע קשרים עם רוסיה, ולאחר שראש רשות החקירות הפדראלית של ארה"ב ג'יימס קומי פוטר בטלוויזיה. החקירה בעניין הרוסי עדיין מרחפת מעל ראשו של טראמפ, ומכסת רגשות הנקם לא מלאה משום צד.

במצב כזה, סביר שאנשי המודיעין הישראלי אכן יצטרכו לשקול כל מידע שיעבור לוושינגטון, ולתהות לאן הוא יכול להתגלגל הלאה.

 

אולי יעניין אותך גם