"ב-2040 חצי ממטוסי הקרב יהיו לא מאוישים"

"UCAV הולכים לתפוס נתח גדול יותר ממערך התקיפה האווירי", אומר אל"מ (מיל') עופר חרובי, סמנכ"ל טכנולוגיות חטיבת כלי טיס, התעשיה האווירית. "זו מגמה עולמית. הערכות הן שגם מטוסי דור 6 יהיו עם יכולות לא מאוישות"

צילום: ישראל דיפנס

"העולם הולך לחילות אוויר כאשר כוח התקיפה משולב בין לא מאוישים למאוישים. כבר מדברים על מטוסי דור 6 כלא מאוישים", אומר אל"מ (מיל') עופר חרובי, סמנכ"ל טכנולוגיות חטיבת כלי טיס, התעשיה האווירית. "הערכות הן כי עד 2040 מחצית מכוח התקיפה האווירי יהיה לא מאויש. למרות ההערכות, המאפיינים של UCAV עדיין לא סגורים.

"לצד UCAV, מטוסי ה-VTOL (המראה אנכית) גם הופכים להיות הכרחיים. יש צורך במטוס שיכול להמריא ללא מסלול מפלטפורמה בים או ביבשה.

"יש כל מיני פתרונות היום, כולל מטוסים עם פרופלורים או מתקנים שונים המאפשרים המראה אנכית. הפתרונות האלו יעילים בתהליך ההמראה והנחיתה, אבל מסוק לא יעיל במהירות וזמן שהות. ולכן זה לא הכיוון של VTOL. הכיוונים שחושבים עליהם הם יכולת ריחוף ומטוס כנף קבועה. אחד הקשיים הוא הכובד של מנוע כנף קבועה בעת ההמראה האנכית.

"היבט חשוב נוסף הוא מניעת התנגשות. במטוסים גדולים יש מערכות. במטוסים פשוטים וזולים, בונים על הטייס. במל"טים קטנים יש בעיה. ברגע שהוא יוצא מקשר עין, אי אפשר להטיל אחריות על המפעיל. ולכן, יש כאלו שיטוסו רק בקשר עין. ברגע שהם יוצאים מקשר עין, זו בעיה שעדיין אין לה פתרון בהיבט התנגשות בכלים אחרים. מערכות חישה והימנעות הן פתרון, אך עדיין אין כאלו מסחריות לכלים הקטנים."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית