מערכת שיבוש מטענים נישאת על גב חייל

נטליין פיתחה מערכת שיבוש מטענים, שנישאת על ידי חייל כמו תרמיל, וגם מערכת שיבוש המושלכת לחלל סגור כמו רימון יד

צילום: נטליין

חברת נטליין (Netline), שעוסקת בפיתוח מערכות אלקטרוניות לשיבוש אותות להפעלת מטענים, פיתחה מערכת שיבוש, שנישאת על גב חייל בודד כציוד אישי. מערכת ה-ManPack RJ ששייכת למשפחת מוצרי החסימה הריאקטיבית סורקת בשטח תדרים ומאתרת שידור עוין על מנת לשבש אותות הנדרשים להפעלה אלחוטית של מטען, שעלול לסכן את הכוח.

בנטליין אומרים כי חסימה של מטענים אלחוטיים מתבצעת בשלוש טכנולוגיות עיקריות: הטכנולוגיה הבסיסית היא רחבת סרט. הטכנולוגיה השנייה ממוקדת יותר "כמו רובה צלפים", ואילו הדור השלישי של החוסמים, שאליו שייכת המערכת החדשה, פועל כמו מכ"מ, שסורק את כל התדרים בזמן אמיתי, מזהה את כל השידורים, מחליט מהו שידור עוין שעלול להפעיל מטען, ומשבש אותו בצורה "כירורגית".

"זו טכנולוגיה שמאוד קשה לפתח אותה, אנחנו עובדים על פיתוחה כבר מספר שנים. עד לאחרונה, היחידים שהשתמשו בטכנולוגיה כזו בצורה מבצעית היו האמריקאים, שלא העבירו אותה לגורמים זרים", אומר גיל ישראל, מנכ"ל משותף בנטליין. "עד כה היכולת לספק הגנה מפני מטענים ברמת החייל הבודד הייתה מאוד מוגבלת, היו צריכים מספר חיילים שיסחבו מערכות שיבוש, וגם אז ניתן היה להגן באופן זה רק על מספר מצומצם של אנשים. במערכת החדשה טווח הכיסוי מקביל למערכות שיבוש שמותקנות על רכבים, והיתרון הוא כמובן בניידות הרבה".

חברת נטליין הוקמה לפני כ-13 שנה, ומאז היא עוסקת בפיתוח ובייצור מגוון מערכות לאיתור ולשיבוש תקשורת של מטענים, וכן ביצור מערכות לשיבוש שידורים מטלפונים סלולאריים באזורים "מסווגים", לצורכי ביטחון מידע. החברה מספקת שירותים לגופי ביטחון רבים ברחבי העולם. בנוסף למערכת האישית לנטרול מטענים, השלימה נטליין באחרונה פיתוח של אמצעי שיבוש קטן וקל שמושלך מהיד כמו רימון PJP - Pack Jammer Portable. אמצעי זה אמור להיות מופעל אחרי שהוא מושלך לתוך חלל סגור בסביבת לחימה אורבאנית. הוא נועד לשבש באופן גורף את כל אותות השידור בחלל הסגור.

"ה'רימון' שפיתחנו אמור להשלים פער ביכולות המבצעיות בתחום שיבוש התקשורת להפעלת מטענים", אומר גיל ישראלי. "המכשיר מיועד להגן על חיילים, בעיקר מכוחות מיוחדים, שנמצאים בלוחמה באזורים צפופים כגון מנהרות או מרכזי ערים צפופים. במקומות שרכב או אפילו מערכת שנישאת על הגב אינם יכולים להגן עליך, אתה זורק את הרימון לפני שאתה נכנס לחלל הסגור, והוא משבש את כל האותות והתדרים שמשמשים את האויב להפעלת מטענים. השקענו הרבה מאוד במזעור של המערכת הזו, כדי 'לכסות' תדרים רלוונטיים", אומר ישראלי.

לדבריו, ה"רימון" נמצא כעת בבחינת ביצועים אצל שני לקוחות משמעותיים בחו"ל, ומעורר התעניינות בקרב גורמים נוספים.

img
Rare-earth elements between the United States of America and the People's Republic of China
The Eastern seas after Afghanistan: the UK and Australia come to the rescue of the United States in a clumsy way
The failure of the great games in Afghanistan from the 19th century to the present day
Russia, Turkey and United Arab Emirates. The intelligence services organize and investigate