"רחפנים בחאקי - זה חלק מחזון העתיד של כלים בלתי מאוישים"

תא"ל ניר חלמיש, ראש מו"פ במפא"ת, אמר בכנס הכלים הבלתי מאוישים כי למערכת הביטחון יש תכנית חמש שנתית לפיתוח רחפנים למשימות צבאיות

"רחפנים בחאקי", זה חלק מחזון העתיד של כלים בלתי מאוישים בפיו של תא"ל ניר חלמיש, האחראי למו"פ במפא"ת, בהרצאתו בכנס הכלים הבלתי מאוישים, המתקיים בגני התערוכה בתל אביב. חלמיש אמר כי מל"טים הם כיום חלק בלתי נפרד  מהכוח הלוחם ,"והגיעו להישגים מבצעיים מרשימים בצה"ל, באוויר, בים וביבשה. הטכנולוגיה איפשרה להקטין את הכלים – כיום יש למל"ט טקטי קטן של חמישה ק"ג יכולות שהיו בעבר לכלים בני 300 עד 500 ק"ג. זה נובע מהתקדמות באנרגיה, בהנעת הכלים, במטע"דים, במצלמות יום ולילה קטנות ומתוחכמות. התוצאה היא שמל"טים הם היום חוד החנית והעיניים של הכוחות".
 
חלמיש הוסיף ואמר כי למערכת הביטחון יש תכנית חמש שנתית לפיתוח רחפנים למשימות צבאיות. רחפן יכול להגיע לנקודת מסויימת, לשהות מעל לשטח, לעמוד בשמים ולכסות ו'לאחוז' שטח – זו פריצת דרך, שבשלב הנוכחי היא בעיקר בתחום האזרחי, אך במערכת הביטחון מנצלים ידע האזרחי כדי להסב רחפנים למשימות צבאיות. משימה נוספת שעוסקים בה היום עם מבט לעתיד – הפעלת כלים צוללים תת-מימיים למשימות שונות, בעיקר לגילו מוקשים.  
 
בתחום ההנעה יש היום מעבר לתאי דלק, שבעתיד יאריכו פי שנים את משך השהייה של הכלי באוויר, עד 4-5 שעות לכלי טקטי קטן. משימה נוספת היא לפתח ולייצר מל"טים זולים יותר בייצור ובאחזקה. כיוונים נוספים: פיתוח כלים בלתי מאויישים למשימות לוגיסטיות – לתובלות לוגיסטיות, לנשיאת משאות לטווחים של כמה עשרות ק"מ כדי להעביר לאזורי הלחימה מזון, מים ותחמושת. 
 
מערכת הביטחון עוסקת גם במחקר ופיתוח להכנסת מערכות כב"מים לתחום התמרון היבשתי בשדה הקרב, וזו משימה לעוד כששר שנים. מדובר בכלים בלתי מאויישים שינועו לפני הכוח היבשתי, מעין ממשמר קדמי, שיעניק למפקדים מודעות מצבית – יעבירו למפקד מידע על מקום הימצאו ותנועתו ומי נמצא מצדדיו. חלמיש גילה שאחד הנושאים בפיתוח הוא הפעלת כלים צוללים תת-מימיים בעיקר למשימות של גילוי מוקשים, ולדבריו זה יקרה בשנים הקרובות.
 
יו"ר התעשייה האווירית, רפי מאור, הציג את הסיסמה: "מה שיוכל להיות בלתי מאויש – יהיה בלתי מאויש". הוא הרחיב את הדיבור על התחומים הצבאיים והאזרחיים, וגילה שהמהפכה שתשנה את פני התעופה  האזרחית בעוד כעשר שנים היא מטוסים אזרחיים גדולים בלתי מאויישים. תחילה במטוסי מטען ואחרי כן במטוסי נוסעים. הטכנולוגיות כבר נמצאות, אמר רפי מאור, "הבעיה העיקרית היא הרגולציה – כיצד ייראה וכיצד ינהגו באזור רווי מטוסים מאוישים ובלתי מאוישים. "יעברו חמש-שש שנים עד שרשות התעופה הפדרלית תרשיין מטוסים אזרחיים בלתי מאוישים".
 
בתחום הצבאי, אמר מאור, מפעילים כיום מערכות אוויר, יבשה וים עם מגוון סנסורים עצום, הכלים יותר אמינים, טסים בגובה רב, שוהים עשרות שעות באוויר, ועוסקים בפעולות גלויות וחשאיות. "למעשה כל כלי כזה הוא מערכת מודיעין שלמה המביאה מודיעין איכותי בזמן אמת למפקדים ולמקבלי ההחלטות. לא ניתן להעלות על הדעת פעילות צבאית ללא כלים בלתי מאוישים".
 

אולי יעניין אותך גם