רוחות חדשות נושבות בין הקטבים

רוחות חדשות נושבות בין הקטבים
היום כבר יודעים כולם לדקלם את האתגרים העומדים בפני צה"ל והמדינה:  מנעד רחב של אויבים, דה לגיטימציה, מגבלות תקציב, סירבול המערכת הצבאית, ועוד ועוד. דורשים מצה"ל לתחבל באופן יצירתי, לשבור פרדיגמות, לשאוף למצוינות, לחשוב מחוץ לקופסה, ועוד. השיח הביטחוני רווי בתיאורים מפורטים של האתגרים וגם בניתוחים ביקורתיים על תפיסת הביטחון המסורתית. לעומת זאת, חסרים בשיח טקסטים המצביעים, במונחים קונקרטיים וספציפיים, על דרכי ההתמודדות עם שפע האתגרים. חסר כתב עת מקצועי ברמה גבוהה, שיוקדש לתובנות כאלה. 
 
מרכז דדו לחשיבה צבאית בין-תחומית הממוקם בגלילות "הרים את הכפפה" ומפיק כתב עת "בין הקטבים – סוגיות עכשוויות באמנות המערכה", שהחל להתפרסם לפני כשנתיים. מאז התפרסמו שישה גיליונות, 28 מאמרים, מתאים לעשות מאזן ביניים. האסטרטגיה של מרכז דדו היא לזהות נושא מערכתי חשוב, לחקור אותו ולהעלות תפיסות וגישות חדשניות. לכל נושא מוקדש גיליון, שבו מתפרסמים מאמרים מזוויות מגוונות ובמקרים רבים גם מקוריות. על אף היותו חלק בלתי נפרד מהמערכת הצבאית, מצליח המרכז לפרסם מאמרים ביקורתיים, ולא אחת גם נשכניים.
 
גיליון 6, האחרון, עוסק באתגרים בבניין הכוח הצבאי והוא חובר לגיליון 2, המתמקד בגמישות הצבאית הנדרשת במציאות משתנה. נושאים אלה עומדים במרכז החשיבה שאותה מובילים ראשי מרכז דדו: תא"ל ד"ר מאיר פינקל ואל"מ ערן אורטל, שניהם הוגי דעות מוערכים, ספרא וסייפא, שמשלבים במחקריהם את תבונת המעשה עם תיאוריה וביקורת. 
 
תמצית הבשורה לפי "בין הקטבים": צה"ל חייב להשתנות, וצה"ל יכול להשתנות. מעידים  על כך שלושה תהליכי השתנות מרכזיים המתרחשים לאחרונה ומתוארים בפירוט ע"י המפקדים שהובילו אותם. לראשונה נחשפים בפני מי שאינם שותפי סוד, תהליכים חשובים בהתחדשות צה"ל הנותנים תיקווה כי מגמה זו תימשך בתר"ש "גדעון".  אלוף אביב כוכבי (ראש אמ"ן לשעבר) ואל"מ ערן אורטל מציגים בפירוט רב את סיפורו של אחד מתהליכי החשיבה וההשתנות החשובים שהתקיימו בצה"ל בשנים האחרונות – "מעשה אמ"ן". מדובר במהפכה תפיסתית ואירגונית, שהוביל כוכבי, ושבעקבותיה השתנה מאד סל התפוקות של אמ"ן והן  הותאמו למציאות העכשווית:  למערכה שבין מלחמות ולסוג החדש של המלחמות. הביטוי הבולט ביותר להשתנות הוא הדגש המושם על הספקת מודיעין מבצעי ברזולוציות גבוהות ובזמן אמת, החיוני להכרעה  בכל סוג של עימות. במילים אחרות, הספקת מטרות תקיפה  ומודיעין  אחר המאפשר הכרעה תפסו בכורה, יחסית למודיעין התרעתי ושאר רכיבי המודיעין הלאומי. בנוסף, הכותבים מפרטים את עיקרי התובנות שלהם באשר לתנאים ולעקרונות העומדים בבסיס תהליך מוצלח של חשיבה והשתנות, ובתוך כך מספקים בסיס מושגי לעיצובם של תהליכים מורכבים מסוג זה.
 
אלוף יואב הר-אבן (בעת כתיבת המאמר ראש אגף מבצעים) מצביע על המתח הקיים בין ההכרח להתחדש ולהשתנות לבין הצורך לשמר יציבות אירגונית וגם מציג את הפתרון המתאים לצה"ל. לדעתו, את החדשנות יש לעודד וליישם באמצעות שיתופי פעולה חוצי ארגונים ולא בשינויים אירגוניים תכופים מדי. הוא  מצביע על התפקיד החשוב שיש לפיתוח תפיסת הפעלה המשותפת לכל הזרועות  והפיקודים. אלוף גיא צור, מפקד זרוע היבשה, מתאר את התגבשות "יבשה באופק" – תפיסת התמרון היבשתי החדשה, שנועדה למנוע מהחיזבאללה והחמאס לממש את צורת הלחימה שאותה סיגלו בעשרים השנים האחרונות. תפיסותיו של צור מקבלות חיזוק במאמרים של תא"ל יורם חמו, אל"מ ערן אורטל ונסים חניה העוסקים בנושאים שהם בליבה של תהליכי שינוי וחדשנות: מתודולוגיה חדשה לתכנון והתקצוב של בניין הכוח ותרומתן של התעשיות הביטחוניות לשימור העליונות של צה"ל מול החיזבאללה והחמאס.
 
דוגמה יצירתית מציגים תא"ל דניאל ברן , מפקד יחידת לוטם באגף התקשוב עם יוסי לוי, מומחה לקולנוע ותקשורת המונית, בתיאור השימוש הכבד והמתוחכם שעושה ארגון המדינה המוסלמית במרחב הסייבר לרכישת השפעה וגיוס פעילים ותומכים. המחברים מצביעים במפורט על הקשיים של המדינות הדמוקרטיות המערביות, המקדשות את חופש הדיבור ואת זכויות האדם, להתמודד עם פעילות הארגון ברשתות החברתיות. במאמר אחר שוטחים תא"ל שחר שוחט, מפקד מערך ההגנה האווירית בעת כתיבת המאמר, עם יניב פרידמן, דוקטורנט וחוקר במרכז דדו, את גלגולי ההגנה האווירית הפעילה, עד שהגיעה למעמדה המרכזי כיום. הפיכת פיקוד הגנתי ליסוד מוסד באסטרטגיה של צה"ל התחייבה מהשתנות הלחימה בעשורים האחרונים והתאפשרה בזכות היכולות הטכנולוגיות הנדירות שהפגינו התעשיות הביטחוניות על מנת לספק מענה לאיומים תלולי המסלול. 
 
מאזן הביניים מצביע על תרומה מהותית של "בין הקטבים" לריענון החשיבה והעשייה, הנדרשים להתמודדות עם שפע הסיכונים שמספקת לנו הסביבה הגיאו-אסטרטגית. השיח הביטחוני בישראל אינו משופע בכתיבה מקצועית ברמה גבוהה וכל תוספת כזו זכאית לברכה ולעידוד. בוודאי כשהיא באה מחוקרים המשלבים ניסיון מבצעי עם חשיבה אקדמית. יש עניין מיוחד במאמרים של קצינים בכירים. זו הזדמנות, למי שאינם שותפי סוד ללמוד על נושאים אסטרטגיים ומערכתיים מרכזיים. זו גם במה לקצינים, לנסח ולהרצות את תפיסותיהם המקצועיות בצורה תמציתית  ואף ידידותית לקורא. "בין הקטבים" יאפשר לקוראים לפרסם התייחסויות וביקורת על תוכן המאמרים. 
 
המאמרים של "בין הקטבים" ניתנים לעיון ברשת באתר "מערכות"
 
***
הכותב הוא לשעבר יו"ר ומנכ"ל הבורסה לניירות ערך, פרסם מחקרים בנושאי ביטחון לאומי בארץ ובעולם
 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022