"נעשה הכול להשתלב בפרויקט הספינות החדש של חיל הים"

תא"ל (מיל') ניצן שקד, מנהל מפעל רמתא של התע"א, על ההחלטה לרכוש ארבע ספינות ענק בגרמניה ועל פיתוחים נוספים – כולל מערכת איתור מגנטית לזירה הימית והיבשתית

צילום: שי שמואלי

במפעל רמתא של התעשייה האווירית יש שני פסי ייצור פעילים במיוחד: באחד מהם מייצרים ספינות חדשות מסוג "דבורה", באחר רכב שטח המכונה "ראם", RAM MK3 בשם המסחרי שלו.  

תוך כדי כך עובדים ברמתא על פיתוח וייצור מוצרים חדשים ונערכים לעסקה הענקית החדשה של חיל הים הישראלי, במסגרתה ייבנו בגרמניה ארבע ספינות חדשות - גדולות יותר מכל הספינות ששירתו את הצי הישראלי אי פעם. ברמתא מקווים לקבל נתח מן הפרויקט הענק.

מי שמספר על התכניות בראיון מיוחד הוא מנהל המפעל, תא"ל (מיל') ניצן שקד. לפני שהצטרף לתעשייה האווירית, צמח ניצן בחיל הים הישראלי מתפקידי חובל זוטרים ועד לראש מספן ציוד (רמצ"ד) במטה החיל. אחד מתפקידיו המשמעותיים לאורך הקריירה הצבאית היה ניהול פרויקט שלוש הצוללות מסוג "דולפין", שהחלו להגיע מגרמניה בשנת 1999. בשנה שעברה הגיעה לארץ גם צוללת רביעית ובשנים הבאות יגיעו עוד שתיים.

ניצן שקד הוא מהנדס מכונות בהשכלתו האקדמאית. בראיון הראשון שלו אי פעם כמנהל מפעל רמתא הוא חושף פרטים על פעילות המפעל ועל תכניותיו. המפעל שממוקם בבאר שבע שבדרום מעסיק כיום 330 עובדים.

השיחה עם שקד מתחילה בשני קווי הייצור הפעילים ביותר כיום. לדבריו, לרמתא יש הזמנות רבות לרכב השטח "ראם", למרות שהוא אינו משרת בצה"ל. מרבית ההזמנות מגיעות מצבאות וממשטרות באפריקה, בדרום אמריקה ובדרום מזרח אסיה. התעשייה האווירית הודיעה באחרונה על קבלת הזמנה חדשה של מאה רכבים ממדינה באפריקה, לאחר מכירות קודמות של 450 רכבים דומים ברחבי העולם.

"מדובר ברכב שטח עם עבירות מאוד גבוהה ומנוע אחורי", מספר שקד. "התכנון של הרכב מאוד פשוט, מה שמבטיח אמינות גבוהה ומצריך מינימום אחקה. הרכב בנוי כ'קופסא סגורה, והמרחק בין הגלגלים גדול, כך שאם הרכב עולה חלילה על מוקש הפיצוץ הוא 'לרוחב'. קו הייצור של הרכב עמוס מאוד, משום שיש לנו הזמנות רבות לגביו".

לדברי ניצן שקד, גם פס היצור של ה"דבורות" עובד מסביב לשעון. אחת ההזמנות המרכזיות היא של חיל ים הישראלי שרוכש שלוש ספינות חדשות מן הדגם הזה. באחרונה התקבלה ברמתא גם הזמנה חדשה לספינות "דבורה" ממדינה באסיה. ההזמנה נחשפת כאן בראשונה.

ה"דבורה" נחשבת כיום לספינה הבסיסית בהגנת החופים של מדינת ישראל. אורכה 27 מטר והיא מצוידת במערכות רבות לאיתור כל אויב ובמערכות נשק מגוונות.

 לדברי שקד, כיוון שמפעל רמתא ממוקם הרחק מכל חוף ים, ולמעשה בעיר מדברית, לעומת מספנות ששוכנות על קו החוף ויכולות להשיק למים ספינות בקלות, הפלטפורמה הגדולה ביותר שניתן לבנות ולהעביר לים כיחידה אחת היא באורך 30 מטר לכל היותר. יש אפשרות תיאורטית לבנות גם ספינות ארוכות יותר, אבל אז יהיה צורך לבנות אותן בכמה חלקים נפרדים, שיחוברו על קו המים.

ניצן שקד מספר עוד כי נבחנת ברמתא אפשרות לבנות ספינות באורך המקסימלי של 30 מטר, אך במקביל לרעיון זה ולייצור הקיים של ה"דבורות", הוא מזהה התעניינות עולמית גם בספינות פטרול באורך 20 מטר בלבד, על בסיס ספינת ה"דבור" הוותיקה של חיל ים הישראלי.

"יש התעניינות ב'דבור' 20 מטר שנותן 80 אחוז מהיכולות תמורת 60 אחוז מהמחיר", מפרט שקד. "אמנם הוא אינו מאפשר את כל היכולות של ה'דבורה', אבל בנסיבות מסוימות זה בסדר גמור. הספינה הקטנה יותר יכולה להתאים למדינות שיכולות להסתפק בפטרול קרוב יותר לחוף וביכולת שיגור טילים לטווחים של 20-40 ק"מ. במקרים רבים זה מספיק, וההתעניינות העולמית הולכת וגדלה גם בשל המתיחות הרבה שקיימת בין מדינות ששוכנות על חופי הים הסיני. אני מקווה שההתעניינות הרבה תוביל לעסקאות בפועל".

ניצן שקד מספר על פעילות מגוונת נוספת של רמתא: "יש לנו עוד תחומי פעילות רבים, עם עליות וירידות. למשל, אנחנו מייצרים חלקים עבור מטוסים, שמורכבים במטוס המנהלים 'גולף סטרים' של התעשייה האווירית, אבל גם עבור יצרניות מטוסים נוספות בעולם, כולל חברת סיקורסקי האמריקאית.

 "אנחנו שותפים ותיקים גם בפרויקט טנק המרכבה, עם פס ייצור קבוע, ושותפים מלאים בתכניות של מנהלת תכנית הטנק (מנת"ק) ומנהלת הרכב הקרבי העתידי במשרד הביטחון, לייצור הרכב הקרבי הבא".

גילוי מגנטי

לדברי ניצן שקד, רמתא היא גם שותפה מרכזית בפיתוח ובייצור מערכת חדשה שפותחה על ידי התעשייה האווירית, לגילוי מוקשים מעל ומתחת לפני הקרקע.  

מערכת ה- CIMS- Counter IED and Mine Suite - מיועדת לכוחות יבשה מתמרנים ולמשימות ביטחון שוטף (בט"ש). המערכת מאפשרת גילויים של מטעני צד מאולתרים ומוקשים פזורים ומוטמנים הנמצאים בציר התנועה ובמרחק משמעותי. המערכת ניתנת להתקנה על סוגי רכב שונים, ומהווה פתרון המאגד מספר טכנולוגיות לטיפול במרבית סוגי איומי המטענים והמוקשים. 

CIMS כוללת מערך חיישנים פורץ דרך בעל 3 מרכיבים בולטים: מערכת ADS (Above surface (Detection System העושה שימוש בטכנולוגיית מכ"מ SAR מתקדמת וחישה אלקטרואופטית מרובת פיקסלים (Gigapixel Optical Detection System GPODS), מערכת ה- MIDS (Mine and IED Detection System) העושה שימוש במכ"ם GPR (חודר קרקע מתקדם) ומערכת גלאי מתכות (MD). 

המומחיות של מפעל רמתא, שבאה לידי ביטוי גם במערכת הזאת, היא בתחום הגילוי המגנטי.

בהקשר זה חושף ניצן שקד כי ברמתא עובדים על פיתוח מערכת חדשה לשדה הקרב האורבני, וגם לשימושים ימיים, שתאפשר גילוי עצמים במרחב הלחימה מעל ומתחת לאדמה ולפני הים, על בסיס זיהוי שינויים מזעריים בשדה המגנטי של כדור הארץ. המערכת שבפיתוח עשויה להשתלב גם בחליפות הגנה סביב אסדות בלב ים.

במקביל לפיתוח החדש, מתמודד מפעל רמתא על מכרז ענק למערכות גילוי מוקשים על בסיס מגנט, במדינה באסיה.

פרויקט הסטי"לים

האם העסקה הענקית של חיל הים לרכש ארבע ספינות היא הזדמנות מבחינת מפעל רמתא?

ניצן שכן משיב על השאלה הזאת בחיוב. "בהחלט".

עסקת הספינות נחתמה ב-11 במאי 2015, על ידי מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') דן הראל, ראש אגף הכספים עמוס שקדי, סמנכ"ל וראש מנהל הרכש תא"ל (במיל') שמואל צוקר ומנכ"ל המספנה הגרמנית Andreas Burmester.

היקף העסקה נאמד בכ- 430 מיליון אירו. כשליש ממנו ימומן באמצעות מענק מיוחד של ממשלת גרמניה, בגובה 115 מיליון אירו. משרד הביטחון ירכוש ספינות סיור מתקדמות מסוג patrol korvette ממספנת TKMS שבעיר קיל (סמוך להמבורג), המספנה שבונה את צוללות הדולפין הישראליות. הספינות יסופקו במהלך חמש השנים הקרובות. משרד הביטחון עמד על כך שכל מערכות הלחימה בספינה יהיו מתוצרת ישראלית, באופן שיבטיח הזרמת הזמנות חדשות בהיקפים משמעותיים לתעשיות הביטחוניות הישראליות.

בתמורה, בעלי המספנה התחייבו בפני הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה לרכש גומלין, לרכוש סחורות מתוצרת ישראל, להשקיע במחקר ופיתוח ולבחון השקעה בחברות ישראליות בהיקף של כ-700 מיליון שקל כמחצית מהסכום שישלם משרד הביטחון הישראלי. עסקת "מים כלכליים" תמומן מתקציב ייעודי נפרד מתקציב הביטחון, שאישרה הממשלה. 

באופן מקרי הדיונים עם המספנות הגרמניות לבניית ספינת העתיד של חיל הים הישראלי החלו כאשר ניצן שקד עוד שימש כראש מספן ציוד בחיל הים.

בתום שנים של דיונים סוכם על ספינה במשקל כ-1900 טון (בערך פי 1.5 מהספינות הסער 5 שהגיעו לחיל הים מארה"ב לפני כ-20 שנה, ונחשבו עד כה כחדישות ביותר).

למרות שהוגדרו כספינות ל"מים כלכליים" מדובר יהיה בספינות הטילים הגדולות בתולדות חיל הים הישראלי, שיישאו גם את מערכת ההגנה על ספינות "ברק 8" ומכ"מ ענק "ברק אדיר". הספינות יהיו מבוססות על דגם מאקו 100 של המספנה הגרמנית, וההנעה שלהן תהיה על ידי מנוע דיזל. התכנון המפורט של הספינות יתחיל כבר בקרוב.

האם ההזדמנות לרמתא נובעת מכך שהגרמנים התחייבו לרכש גומלין? 

"גם מהסיבה הזאת. אנחנו בהחלט נעשה הכול כדי להיות שותפים בפרויקט הענק, כולל ייצור חלקים שניתן יהיה להעביר להרכבה בגרמניה. זהו פרויקט מרכזי לשנים הבאות, ואנחנו מעוניינים לקחת בו חלק", אומר תא"ל (מיל') ניצן שקד. 

אולי יעניין אותך גם

תא"ל (מיל') ירון לוי (צילםו: רונן טפלברג)

"ההתקדמות בתחום הבלתי מאוישים בזירה הימית היא מרשימה אם כי איטית"

תא"ל (מיל') ירון לוי, סמנכ"ל אלביט מערכות התייחס בכנס הכלים הבלתי מאוישים לכלים בלתי מאוישים בזירה הימית. למעלה מאלף איש לוקחים חלק בכנס, המתקיים באולם אבניו בקריית שדה התעופה