נורבגיה גרשה סטודנטים איראניים

המטרה: רכישת ידע בתחומים שיכולים לקדם את תכנית הגרעין של איראן. בראיון טלוויזיה, אמר שירות הביטחון הנורבגי, ה-PST, כי בשנה שעברה טופלו מעל ל-300 בקשות לויזת לימודים במדינה מצד סטודנטים איראניים

64 סטודנטים איראניים נעצרו וגורשו בתחילת החודש על ידי השלטונות הנורבגיים לאחר שביקשו ללמוד תחומים טכנולוגיים הקשורים לתכנית הגרעין האיראנית. כך על פי דיווח באתר tv2.no. נזכיר רק כי לא מדובר במקרה ראשון במדינה הסקנדינבית, וכבר ב-2009 גורש סטודנט שלמד טכנולוגיות חלל.

לפי החוקרים הנורבגים, הסטודנטים נשלחו על ידי שלטונות איראן כדי ללמוד איך לפתח נשק להשמדה המונית. "מה שאנו רואים הוא שממשלות מסוימות שולחות את תלמידיהם, ובכלל זה לנורבגיה, לרכוש ידע שיכול לשמש לפיתוח נשק להשמדה המונית", אמר Arne Christian Haugstøyl משירות הביטחון הנורבגי ה-PST (מקביל לשב"כ אצלנו) לאתר. "ראינו עלייה חזקה במספר התלמידים המבקשים ללמוד תחומים בעייתים, במיוחד מ-2012 ועד היום".

לומדים גרעין

מבחינת נורבגיה זה לא חוקי לאפשר לתלמידים איראניים ללמוד תחומים שלאחר מכן ישמשו אותם בארץ המוצא לייצור נשק להשמדה המונית. "האם יש תחומים ספציפיים מהם אתה מודאג? זה יותר מפיסיקה גרעינית. קשה לעשות רשימה ממצה, אך נושאים כגון אלקטרוניקה, מטרולוגיה ומכניקה. במיוחד תארים ברמת הדוקטורט והתואר השני יכולים להיות בעייתיים". על פי הכתבה, ה-PST טיפל בשנה שעברה ב-300 בקשות לויזה מסטודנטים וחוקרים איראניים.

"אנחנו לא יכולים להיות נאיביים. אנחנו צריכים לקבוע נקודת מוצא [לאישור בקשות]. מוסדות המחקר הנורבגים וקבוצות המחקר יכולים להחזיק בטכנולוגיה אטרקטיבית וידע אטרקטיבי שמדינות אחרות ייתכן שתרצינה להשתמש בו כדי לפתח נשק להשמדה המונית", אמר שר החינוך והמחקר של נורבגיה, Torbjørn Røe Isaksen.

השר שלח מכתב יוצא דופן לאוניברסיטאות והמכללות בנורבגיה כדי להזכיר להן את החובה למנוע העברה בלתי חוקית של ידע. "המטרה היא שלא נייצא או נעביר מידע, ידע וטכנולוגיה מנורבגיה שיכולים לתרום לייצור נשק להשמדה המונית".

בעיה קיימת

"האם יש חוקרים וסטודנטים בנורבגיה היום שעושים משהו שאתה מאמין שהוא הפרה של הפיקוח על היצוא והסנקציות שיש על איראן? כן, אנחנו מאמינים שיש כאלו. על כמה אנחנו מדברים? אני לא רוצה להיכנס למספרים ספציפיים. אנו מאמינים שזה חשוב שלא יהיו אצלנו את הסוג הזה של הסטודנטים והחוקרים", סיכם Haugstøyl.