נגמ"ש M-113 מוארך וממוגן?

תעש ו-BAE מציעות לזרוע היבשה גרסה מוארכת ומשודרת של ה"זלדה" הוותיקה, עם מערכת מיגון אקטיבי ו-6 טון מיגון פסיבי וריאקטיבי

נגמ"ש M-113 מוארך וממוגן?

לא רק נגמ"שי מרכבה (נמ"רים)? חברות תעש ו-BAE מציעות לצה"ל במשותף פרויקט להצטיידות בנגמ"שי M-113 מוארכים ומשודרגים. הצורך בחידוש מהיר של לפחות חלק מצי הנגמ"שים של צה"ל, הוא אחד הלקחים של הלחימה בעזה בקיץ 20014. צה"ל נכנס למערכה עם כמות לא מספקת של נגמ"שי מרכבה (נמ"רים) ממוגנים, ועקב כך נאלץ להפעיל גם נגמ"שי M-113 מיושנים מאוד, משנות ה-70 של המאה הקודמת.

אחד הנגמ"שים האלה נתקע בשל תקלה טכנית במהלך פעולת חטיבת גולני בצפון הרצועה ולאחר מכן הושמד בירי טיל נגד טנקים. בהתקפה על הנגמ"ש ובפעולות החילוץ נהרגו 13 חיילים ומפקדים ונפצעו עשרות. צה"ל נאלץ להפעיל אש ארטילרית עזה כדי לסייע בחילוץ. כפי שנחשף בגיליון ישראל דיפנס לסיכום מערכת "צוק איתן" (גיליון 22), בצה"ל מיהרו לבטל קיצוץ מתוכנן בייצור נגמ"שי נמ"ר עתידיים, בעקבות המערכה.

הנגמ"שים מיוצרים בפרויקט משותף עם חברת ג'נרל דינמיקס בארה"ב, כאשר חלק מן המימון מגיע מכספי סיוע. במהלך ביקור של שר הביטחון יעלון בארה"ב באוקטובר 2014 הסתמן כי צה"ל יגדיל בכ-200 יחידות את מספר הנמ"רים שתוכנן לפני המלחמה. ואולם, גם אם צה"ל יגדיל את צי הנ"מרים במהלך העשור הקרוב, עדיין יישארו ברשותו אלפי נגמ"שי M-113 מיושנים מאוד.

נודע כי ההצעה של BAE ותעש מדברת על חידוש נגמ"שים באופן דומה לפרויקט שבוצע באחרונה בקנדה. על פי ההצעה, הנגמ"שים הישנים, נחתכים באמצע, ומוארכים. במקביל מוחלפים כל המכלולים של הנגמ"ש, כולל המנועים ומערכת ההיגוי שהופכת להיות מבוססת הגה ולא "סטיקים". המנוע החדש הוא בעל הספק של 400 כוחות סוס, והשינוי מאפשר העמסת 6 טון מיגון פסיבי וריאקטיבי, בנוסף למערכות הגנה אקטיבית כמו "מעיל רוח" מתוצרת רפאל או "חץ דורבן" מתוצרת תעש.

העלות של השדרוג יכולה להיות זולה מעלות של נגמ"ש מרכבה חדש, המוערכת בכחמישה מיליון דולר, אבל על פי ההצעה מדובר ב"פרויקט משלים" להצטיידות בנמ"רים. צה"ל צפוי לבחון את ההצעה במהלך השבועות הקרובים.

אולי יעניין אותך גם