"מתאימים את הפיתוח לצרכי השטח ומהר"

ראיון מיוחד עם נשיא חברת "אושקוש דיפנס" לקראת פתיחת כנס היבשה הבינלאומי בשבוע הבא בלטרון. בראיון הוא מדבר על כיווני פיתוח חדישים והשת"פ המוצלח עם החברות הישראליות בתחום

"מתאימים את הפיתוח לצרכי השטח ומהר"

צילום: אושקוש

חברת "אושקוש דיפנס" תציג בכנס היבשה הבינלאומי 2015 שיתקיים בלטרון בשבוע הבא את הרכב הגלגלי הממוגן כנגד מוקשים ומטענים בעל העבירות הגבוהה בשטח קשה (off road) – M-ATV (MRAP ALL TERRAIN VEHICLE). נשיא החברה, ג'ון יוריאס (John M. Urias) יהיה אחד הדוברים בכנס, המאורגן על ידי עמותת "יד לשריון" בשיתוף ישראל דיפנס. לצד הכנס תתקיים תערוכת ענק של עשרות מערכות לחימה חדישות.

יוריאס משמש נשיא "אושקוש דיפנס" וסגן נשיא חברת "אושקוש" מ-2011. מאחוריו 31 שנות שירות בצבא ארה"ב, הן כמפקד יחידות לוחמות, והן כמפקד גופי לוגיסטיקה קרביים. כמו כן עסק בפיתוח וייצור בתחומי הגנת האוויר, החלל וכנגד טילים, פיתוח מערכות אוטומטיביות וכן בתחום הרשת והמידע עבור הלוחם (Warfighter (Information Network-Tactical .

לדבריו ה-M-ATV הוא תולדת יכולות הנדסה וייצור של החברה ויכולתה ללמוד ולהתאים את הפיתוח לצרכי השטח ומהר. הפרויקט נולד מצרכי הלחימה בעיראק ובאפגניסטן. הכוחות פעלו שם בתחילה עם כלים בלתי ממוגנים או בעלי מיגון מועט וכאלה שלא תוכננו לעמוד בפני מטענים. האמרים, שהיו עיקר צי הרכב נכשלו, והנפגעים הרבים דחקו למציאת חלופות. בתחילה היו אלה כלי רכב קיימים שזכו לתוספת מיגון, אולם ב-2008 יצא הפנטגון למכרז לכלי רכב ייעודיים העמידים כנגד המטענים (MRAP) בעלי יכולת תנועה בשטח. יוריאס הדגיש שה-M-ATV הוא פיתוח חדש, שמהקונספט עד הייצור עברו חודשים ספורים. אושקוש הייתה החברה שזכתה בחוזה ההספקה וסופקו למעלה מ-8700 כלים לכוחות ארה"ב ועוד כ-2000 לצבאות אחרים.

יוריאס אומר כי את האיכות של ה-M-ATV ואת הצלחתו אפשר לראות לא רק במכתבי התודה הרבים שהחברה קיבלה מחיילים ובני משפחותיהם, אלא גם בכך שלאחר יציאתו מאפגניסטן והחזרת הציוד לארה"ב, בחר הפנטגון לשמור למעלה מ-5000 M-ATV בשרות ובאחסנה, ומעדיף למכור או למסור את דגמי MRAP של החברות האחרות.

כאמור, "אושקוש דיפנס" הביאה לישראל רכב M-ATV EXETENDED לטובת תצוגה והדגמות. לדבריו זו דגם מתקדם יותר, אשר על בסיס ניסיון השימוש המבצעי ודרישות הלקוחות הוא בעל מפתח גלגלים גדול ובעל נשיאה גדולה יותר מהדגם הסטנדרטי. דבר המאפשר התאמות נוספות לצרכים המבצעיים ושימוש בכלי למגוון משימות כגון נשיאת חיילים, לוגיסטיקה ורפואה, התקנת כלי נשק ופיקוד ושליטה. הרכב תוכנן כרכב שטח מבחינת המתלים העצמאיים (independent (suspension system וחטיבת הכוח, הוא בעל מרכז כובד נמוך ומסוגל להתמודד עם מסלולי נסיעה קשים. המיגון תא הנוסעים הוא קפסולה (Fully protected, single compartment crew capsule) והמושבים אף הם תוכננו לעמוד בפיצוץ (Blast seats).

בתשובה לשאלה הודות יכולת האש של M-ATV, השיב יוריאס כי "אושקוש" איננה מפתחת מערכות נשק, והעניין תלוי בלקוח ובצרכיו. "'אושקוש' מאפשרת באמצעות יכולת הפיתוח והאינטגרציה והתאמת מערכות הרכב להתקין מערכות נשק וסנסורים בהתאם לדרישות, כפי שהיה בכלים ששרתו באפגניסטן ובכלל זה מערכות נשק נשלטות מתוך הכלי", אמר יוריאס. כאשר נשאל לגבי יכולת השרידות של הרכב בסביבה מבצעית שבה מופעלים טילי נ"ט מדויקים וארוכי טווח, אמר כי "זו בחירה של הלקוח היכן להפעיל את הרכב".

הרכב הקל הבא של ארה"ב

חברת "אושקוש" נשארה אחת משלושת המתמודדות האחרונות על מכרז כלי הרכב הקלים הבאים של ארה"ב (JLTV – Joint Light Tactical Vehicle ). זהו מכרז עצום של כלי שנועד להחליף את רכבי ה"האמר". הדגש במכרז הוא על יכולות הרכב בתחום המיגון, נשיאת המטען והביצועים. "גם ביחס ל-JLTV", אמר יוריאס "הניסיון הרב של 'אושקוש' ובפרט שימוש בטכנולוגיות שפותחו עבור ה-M-ATV הם המפתח להגעתה לשלב הסופי של התחרות".

כלים בלתי מאוישים אוטונומיים

חברת "אושקוש" מציגה בפרסומיה קונספט של כלי רכב אוטונומיים (TerraMax) הנעים בשיירה וכלי רכב אוטונומי לאיתור ונטרול מטענים. לשאלתנו, אמר יוריאס כי בשלב זה מדובר במדגים בלבד, ושהדרישה להדגמות הולכת וגדלה, אך המערכת עדיין לא נרכשה לפעילות מבצעית. "'אושקוש' זיהתה את הדרישה המבצעית לשרידות הכוחות, וכלי רכב בלתי מאוישים היא אחת השיטות לכך", אמר יוריאס. "מדובר על טכנולוגיה מסחרית קיימת, ו'אושקוש' חותרת להפעלתה ללא אדם בחוג. גם ללא רכש עכשווי, 'אושקוש' משקיעה באוטונומיות ובכלים בלתי מאוישים כי זה חלק מעתיד כלי הרכב", הוסיף.

שיתוף פעולה עם חברות ישראליות

בהקשר זה, אמר יוריאס ש"אושקוש" שיתפה ומשתפת פעולה עם היכולות של החברות הישראליות. לטענתו של יוריאס, מכיוון ש"אושקוש" איננה מפתחת ומייצרת מערכות נשק וסנסורים, היא מחפשת שותפים בתחומים הללו, בהם לחברות הישראליות ידע רב.

***

בועז זלמנוביץ, סא"ל במילואים, האו מומחה לאסטרטגיה צבאית ותורות לחימה

אולי יעניין אותך גם