מוטה של הר הבית

בימים אלה מלאו עשרים שנה למותו של רב-אלוף מוטה גור, הרמטכ"ל ה-10, שנקרא לשקם את צה"ל אחרי מלחמת יום הכיפורים. אפרים לפיד מזכיר את האיש ופועלו

מוטה של הר הבית

צילום: דו"צ

מרדכי (מוטה) גור (גורבן) נולד בירושלים ב-1930 והתחנך ברחובות. את שירותו הצבאי התחיל בצנחנים והיה מהמפקדים הבולטים של פעולות התגמול בעזה ובירדן בשנות החמישים והשישים. במלחמת ששת הימים היה מפקד חטיבת הצנחנים מילואים 55, אשר כבשה את מזרח ירושלים. לנצח ייזכר עם קריאתו הנלהבת בסוף ההשתלטות : "הר הבית בידינו!", משפט אשר בודקים את משמעותו הסמלית והמעשית עד ימינו אלה. 

הוא נקרא לתפקיד הרמטכ"ל על ידי גולדה מאיר ומשה דיין מתפקיד נספח צה"ל בארה"ב, כמי שלא היה כאן בתקופת הכאוס של מלחמת יום הכיפורים. המינוי נדרש לאחר מסקנות ועדת אגרנט אשר בעקבותם סיימו את שירותם הרמטכ"ל רב-אלוף דדו אלעזר, ראש אמ"ן אלוף זעירא ואלוף פיקוד הדרום אלוף גונן גורודיש. ארבע שנות כהונתו כרמטכ"ל (אפריל 1974 -אפריל 1978) עמדו בסימן פיגועים כואבים (מעלות, מלון סבוי, כביש החוף) והמלחמה בטרור.  פעולות מבצעיות מרכזיות בתחום זה – מבצע "כדור הרעם" באנטבה , 4 ביולי 1976(לימים "מבצע יונתן") ומבצע ליטני במרץ 1978, בעקבות פיגוע כביש החוף.

מוטה גור משך גם בעט סופרים בשתי סוגות ספרות : סיפורי ילדים ("עזית הכלבה הצנחנית" ודומיה) וספרי צבא וביטחון – בהם - הצנחנים במלחמת ששת הימים וספר על כהונתו כרמטכ"ל. בנוסף כתב מאמרי הגות בביטאון הצבאי "מערכות", לא אופייני לרמטכ"לים רבים. את אחד ממאמריו הקדיש למקומו של קצין המטה בצבא. על תפקידו של המפקד, על מנהיגות ופיקוד כתבו רבים ובכירים. מעטים מהבכירים נתנו את הדעת לתכונותיו של קצין המטה ולדמותו.

מוטה גור כתב כי במטות שונים, אצל מפקדים שונים, ביחידות שונות ואפילו במצבים שונים נדרש מקצין המטה להתנהג באופן שונה. הוא תמיד תלוי במפקד פעם באור ופעם בצל. במאמרו זה קבע גור כי המערכת הלאומית האזרחית חייבת לעודד תפיסה כי קצינים בכירים יקדישו את מרבית שנותיהם לשירות בצה"ל, שהוא מקצוע ושליחות כאחת. בתפיסה הנוכחית הם יכולים לשרת רק כ-30 שנה, תקופה לא מספקת לניצול הידע והכישרון שלהם לביטחון המדינה. עשרים שנה אחרי מלחמת ששת הימים, ב-1987, כתב מוטה גור כי התפיסה של צבא קטן וחכם אל מול צבא גדול וטיפש היא דמגוגיה, וכי על צה"ל למצוא את האיזון הנכון המשלב כוחות הרתעה והכרעה המופעלים בחוכמה.

לאחר שירותו הצבאי פנה מוטה גור לפוליטיקה. ב-1981 נבחר לכנסת, ולאחר בחירות 1984  התמנה שר הבריאות בממשלת האחדות הלאומית. התפטר ב-1986, עם החילוף בראשות הממשלה, כשקיבל שמיר את התפקיד. מוטה גור חזר לממשלה כסגן שר הביטחון בממשלת רבין ב-1992.

לאחר שהתגלתה מחלת סרטן סופנית החליט ביולי 1995 לשים קץ לחייו.

אולי יעניין אותך גם