מגעים לרכש ספינות בגרמניה

יעלון דן בנושא בברלין: מערכות לחימה אלקטרוניות ומערכות נשק יהיו מתוצרת ישראל

שר הביטחון ניהל בגרמניה מגעים מתקדמים לקראת רכש שלוש ספינות  חדשות, שיגנו, בין היתר, על אסדות הגז שהתגלו במימי הים התיכון.

יעלון ניהל דיונים בנושא ביום חמישי האחרון, מבהלך ביקור בברלין.

העסקה בגרמניה מסתמנת לאחר שחיל הים הישראלי בחן ברחבי העולם מספר אוניות, שמהן תיבחר ה"פריגטה" הבאה שלו. בין האפשרויות שנבדקו  עד כה הייתה גם  ספינה מתוצרת מספנות "יונדאי" בקוריאה הדרומית. הספינות החדשות יהיו בעלות דחק של קטן יותר מ-1,300 טון, שזה הדחק הספינות הגדולות ביותר שנמצאות כיום בשירות צה"ל - ספינות ה"סער 5" (מתוצרת מספנות אינגלס בארצות הברית).

עם תחילת החיפושים אחר ספינה בגודל של "סער 4", זנח חיל הים את תכניותיו הקודמות, להצטייד בספינות בעלות דחק של 2,000 טון, לפחות. חיל הים התכוון בתחילה לרכוש ספינות מתוצרת לוקהיד מרטין במסגרת פרויקט ה-LCS) Littoral Combat Ship), ואולם המו"מ בעניין נפסק עקב צמצום הפרויקט בארצות הברית, שהוביל התייקרות משמעותית של כל ספינה.

בהמשך, בחנו בחיל הים אפשרות לבנות במספנות ישראל ספינה בגודל דומה, שתהיה מבוססת על תכניות הספינה הגרמנית MAKO-100, אבל גם הרעיון הזה ירד מהפרק.

רכש ספינות הטילים החדשות הוא חלק מתהליך החדשות בחיל הים לאחר שהספינות החדישות ביותר, הס"ער 5" כבר הגיעו לאמצע החיים - הן כמעט בנות 20 שנה, בממוצע.
במקור, חיל הים היה אמור להתחיל רכש של ספינות טילים חדישות כבר במסגרת התכנית הרב שנתית הקודמת, ואף הוקצו לשם כך כספים בתר"ש, ואולם עקב ביטול הכוונה לרכוש את ספינות ה-LCS זה לא קרה.

עתה מתכוונים בצה"ל כי רכש הספינות החדשות יבוא מתקציב יעודי שיינתן על ידי הממשלה, מחוץ למסגרת תקציב הביטחון הרגילה, על מנת לאבטח את אסדות הגז. למרות תכנית הרכש, מספר הסטי"לים הכולל של חיל הים צפוי לקטון בחומש הקרוב, עקב התיישנות מערך הספינות הנוכחי, שחלקו ייפלט מן השירות.

אם אכן יירכשו הספינות החדישות מגרמניה, ייתכן כי חלק מן העבודות יתבצעו במספנות ישראל. מערכות לחימה אלקטרוניות ומערכות נשק יהיו ברובן מתוצרת ישראל.