מבקר המדינה: מערך המילואים אינו כשיר דיו למלחמה הבאה

לפי הדו"ח של המבקר, במבצע צוק איתן בעזה בקיץ האחרון, למרות גיוס עשרות אלפי חיילי מילואים, כוחות המילואים לא הוכנסו באופן מובהק ללחימה הקרקעית, ולא עמדו במבחן. הדו"ח מגלה כי מפקדי אוגדות וחטיבות מילואים רבים סיימו תפקיד מבלי שעשו אפילו תרגיל אחד

פעילות גדוד "חרב" ברמת הגולן. מקור: פליקר / דו"צ

דו"ח חמור על מצב כוחות המילואים של צבא היבשה: מבקר המדינה נוגע היום בקודש הקודשים של הביטחון הלאומי הישראלי, מצבו של מערך המילואים בצבא היבשה, הכוח שאמור להכריע את המלחמה הבאה.

במבצע צוק איתן בעזה בקיץ האחרון, למרות גיוס עשרות אלפי חיילי מילואים, כוחות המילואים לא הוכנסו באופן מובהק ללחימה הקרקעית, ולא עמדו במבחן. דו"ח המבקר היום מתריע: מערך המילואים אינו כשיר דיו למלחמה הבאה. 

הדו"ח מגלה כי מאז שנת 2010 תרגילי החטיבות במילואים נפגעו בשל קיצוץ בתקציב, גם תרגילי הגדודים קוצרו ורודדו. הדו"ח מגלה כי בשנת 2013 נפגעה תוכנית האימונים בכל הרמות, ובחודש יוני 2014, חודש בלבד לפני צוק איתן, נעצרו למעשה לחלוטין אימוני המילואים. מפקדי אוגדות וחטיבות מילואים רבים סיימו תפקיד מבלי שעשו אפילו תרגיל אחד.

מבקר המדינה מגלה שבשל קיצוץ בתקציב האימונים זרוע היבשה מקצה תקציב לתרגילי מילואים שמאפשרים לגייס רק 80 אחוזים מהחיילים. "במצב הזה", מתריע המבקר, "אין וודאות כי חיילי המילואים ביחידה שיגיעו ביום פקודה בשעת חירום הם אלה שעברו את האימונים הנדרשים להם". דו"ח המבקר נוגע בעוד נושא טעון ממערכות ישראל כמו מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון השנייה: מצב הימחי"ם, מחסני החירום האמורים לחכות ליום פקודה.

המבקר מצא "פערים משמעותיים במערך האחזקה באוגדות המילואים, פערים בכשירות כלי הרכב וצמיגים שפג תוקפם, פיגור בטיפולים ברכב הקרבי המשוריין. קיים חוסר יכולת לקיים ברגיעה את שיגרת אחזקת ציוד הלחימה". המבקר מצטט בדו"ח קצין בכיר בצהל שאומר: "האחזקה ביבשה מתדרדת והמוכנות למלחמה הולכת ונפגעת".

המבקר מותח גם ביקורת על הרמטכ"ל ושר הביטחון: "לא נמצא כי הרמטכל ממליץ בפני שר הביטחון על היקף מערך המילואים הנדרש לצורך היערכות צהל". לא נמצא כי שר הביטחון מאשר את רמת הכשירות הנדרשת למערך המילואים ושהוא מציג אותה לפני הממשלה". מבקר המדינה ממליץ לרמטכ"ל לקבוע תקציב מינימום לשמירת כשירות מערך המילואים שבמרכזה האימונים. המבקר קורא לצהל לטפל בדחיפות במצב האחזקה באוגדות המילואים ולתת מענה דחוף לפערים הקיימים.

גם אחרי מלחמת לבנון השנייה התפרסם דו"ח חמור של מבקר המדינה על מצב המילואים, מה שגרם לשיקום צהל בכל הנוגע לאימונים והחזרת כשירות מערך המילואים בשנים 2006- 2010. השאלה היא האם דו"ח המבקר יספיק להיות מיושם, לפני שיעמוד במבחן הבא, מול החמאס בעזה או מול החיזבאללה בלבנון.

מדובר צהל נמסר בתגובה:

צה"ל מקדם בברכה את דו"ח המבקר, לומד את עיקריו ויפיק את הלקחים הנדרשים.  מערך המילואים מהווה חלק משמעותי בסד"כ הכולל של צה"ל ומשרתיו מביאים עימם ניסיון, מקצועיות, איכות ומוטיבציה גבוהה לשירות. המלצה על היקף סד"כ המילואים חייבת להיעשות בראיה כוללת של סדיר ומילואים, על רקע הזיקות הקיימות בין שני מערכים אלה. על מנת לאפשר גמישות למפקדים הוחלט כי אחוז האיוש יעמוד על 120%, אך ימי המילואים יוקצו בהתאם לתקן הנדרש ולא בהתאם לאחוז האיוש. צה"ל פועל למיצוי האימונים באופן מיטבי, בהתאם לצרכיו ובהתחשבות באילוצים תקציביים ומבצעיים.

כמו כן, לקראת שנה"ע 2015 יעשה מאמץ לקבוע תקציב ייעודי לאימון מערך המילואים, בהתאם להמלצות ועדת המילואים. בצה"ל רואים בכושר הגופני של כלל חייליו כערך עליון ובתוך כך פותחו פרויקטים הנועדים להעלות את המודעות והכושר הגופני של אנשי המילואים. בנוסף, נבחנת אפשרות לייעול האינדיקציה לכשירות גופנית של סד"כ המילואים.

צה"ל פועל למיצוי וייעול הכשירות של כלל מערכיו, בניהם מערך הלוגיסטיקה, בו קיימת התעצמות בגרף האימונים, בהתאם לכשירויות הנדרשות. נציין כי החל משנת 2014 רוב אימוני פלוגות המפקדה שולבו באימוני הגדודים וב-2015 ישולבו כלל אימוני פלוגות המפקדה באימוני הגדודים. בנוסף, הוגברה הבקרה אחר הוצאת אמצעים מיחידות מחסני החירום והומלץ על איחוד מרכזי האחזקה הנמצאים באותו מרחב גיאוגרפי למרכז אחזקה אחוד שייתן מענה ליחידות המצויות באותו המרחב. צה"ל מברך על דו"ח מבקר המדינה, יפיק את הלקחים הדרושים ממנו ויממשם.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה:

כשירות מערך המילואים במחצית 2014 קיים שר הביטחון פורום עדכון ואישור תוכניות צה"ל, שבמסגרתו עמד השר על עמידה ביעדי הכשירות של צה"ל, מול האתגרים שעימם אמור צה"ל להתמודד בעידן הקרוב. שר הביטחון אף נתן דגשים שונים לשימור וטיפול במערך המילואים של צה"ל. לקראת שנע"ה 2015 יעשה מאמץ לקבוע תקציב ייעודי לאימון במערך המילואים, תוך השענות על המלצות האלוף רוני נומה. ראוי לציין, כי היקף האימונים נגזר מגודל התקציב והיעדר תקציב מדינה מאושר, ובכלל זה תקציב ביטחון נדרש, יקשה על מעהב"ט לממש באופן מלא מהלך זה. בנושא הדיווח הסדור על כשירות ומוכנות מערך המילואים החלה פעילות כבר בשנת 2014 וזו תושלם בשנת 2015.

מבקר המדינה גם מותח ביקורת נוקבת על היערכות לירי רקטות וטילים מסיבי לעבר מתקנים רגישים ואסטרטגיים. מממצאי הביקורת עולה, כי שעה שבאיום יש התקדמות מתמדת, לא חלה התקדמות ממשית במתן המענה לאיום זה על המתקנים הרגישים - האזרחיים והביטחוניים - מאז החל הטיפול בכך בשנת 2004. אפילו ניסיון למגן חלקית מתקנים אזרחיים רגישים ביותר, לפי הוראת ראש הממשלה, טרם הסתיים עד מועד סיום הביקורת. מצב זה משקף את הליקוי הבסיסי בהסדרת תפיסת המיגון על המתקנים הרגישים האזרחיים במדינת ישראל, והוא היעדר גורם אחד הנושא בסמכות ובאחריות לריכוז ולתיאום כלל הגורמים הרלוונטיים האמורים לטפל בסוגיה זאת. כאמור, במהלך ביקורת זאת החליטה ממשלת ישראל על ביטולו של המשרד להגנת העורף ועל העברת שטח הפעולה של רח"ל למשהב"ט.

בהתייחסותו לממצאי הביקורת, מסר מנכ"ל משהב"ט למשרד מבקר המדינה, כי משהב"ט נושא באחריות לרכז את כלל עבודת המטה בנושא מיגון המתקנים הרגישים מול כלל משרדי הממשלה והרשויות הממלכתיות הרלוונטיות. משרד מבקר המדינה מעיר, כי על משהב"ט לקדם נושא זה בדחיפות, נוכח האיום הקיים על המתקנים הרגישים במדינת ישראל ונוכח האיום הצפוי בשנים הקרובות.