מאמץ סיכול ההתעצמות

ללא מאמץ סיכול מתמשך, כך מאמין תא"ל (מיל') ניצן נוריאל - לשעבר ראש המטה ללוחמה בטרור, החמאס, חרף הקשיים שמערימים המצרים, יחזיר לעצמו יכולות רקטיות שיהיה נכון למנוע לסבב הבא

מאמץ סיכול ההתעצמות
בימים של טרום בחירות, כול טור מקבל גוון פוליטי בעיני הקורא, אנסה לכוון את מילותי לדרג המקצועי והמדיני ולהשאיר את הפוליטיקה הקטנה בצד.
 
בתום ארבעת הסבבים האחרונים, מלחמת לבנון השנייה, "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן" היה ברור שלצד הצורך להשיג הרתעה שתכליתה דחיית הסבב הבא ככול שניתן, בין השאר משום המחיר שנגבה מאלו שקמו עלינו, אולם באותה מידה היה ברור שחיוני להשקיע מאמץ נרחב ומתמשך למנוע התעצמות מן היריב. על מנת לממש צורך זה, פעלה המדינה במספר מישורים, ברמת הישגיות חלקית. 
 
במלחמת לבנון השניה התעקשנו על החלטת האו״ם 1701 שעסקה בין השאר במניעת הברחות בגבול בין סוריה ללבנון, לא מיותר לציין שמאמץ זה נכשל כשלון חרוץ במבחן היקף ואיכות האמצעים הנמצאים ביידי חיזזבאלה כיום. לצד זה, בנוסף , על פי מקורות זרים, נעשו מאמצים מוצלחים לשבש העברת אמצעי לחימה מתקדמים מסוריה ללבנון באופן שמבטא נכון לדעתי את מימוש מאמץ מניעת וסיכול ההתעצמות.
 
ברצועת עזה, ניתן לומר שנעשו ניסיונות מעניינים לשבש התעצמות על ידי מבצעי עומק ללכידת ספינות נשק כמו גם שיבוש, על פי מקורות זרים, בניית יכולות במדינות כמו סודן שהפכה לראשית הצירים של תהליך הברחות אמל״ח. אני מניח ( בעצם יודע..) שנערכו מאמצים נוספים לסיכול התעצמות.
 
אם כך, מה הבעיה? שחרף כול המתואר לעיל, בתום "צוק איתן" בו הושמדו מערכים רבים של החמאס ושמצרים נוקטת עמדה נחרצת של ייבוש החמאס, מתקיימת מציאות המאפשרת מניעה וסיכול יעילים, ובלבד שננתח את כלל תהליכי ההתעצמות ונטפל בכולם בו זמנית.
 
נכון להיום , לא כול שכן על רקע ״מצעד החמאס״ בעזה, יש מקום לעדכון המדיניות כך שניסויי ירי , כפי שמתקיימים לאחרונה, יסוכלו בעודם באיבם. ללא כחל וסרק , ומצעד שכזה, באורח פלא ישובש כך יתפזר בבהלה / בושת פנים או יופסק בסדרת מטענים שייד נעלמה ״דאגה״ להם.
 
ללא מאמץ סיכול מתמשך, החמאס, חרף הקשיים שמערימים המצרים, יחזירו לעצמם יכולות רקטיות שיהיה נכון למנוע לסבב הבא. למען הסר ספק , אינני מחרחר מלחמה או שש אלי פרצי אירועי אש, אולם במשל הקטר והקומקום המוכר לכולם ״ יש דברים שצריך לחסל אותם שהם קטנים״. האתגר הוא גדול . אלו החלטות מורכבות. אבל למיטב הבנתי ומניסיוננו, תקופות ארוכות ללא מאמץ סיכול התעצמות , עשויות להיות מקח טעות בעתיד.