מאמץ לשיפור גילוי חומרי הנפץ המוסתרים

בישראל פועלים להכניס לשימוש מערכת שתהיה מסוגלת לאתר חומרי נפץ מוסתרים באופן שיהיה מסוגל לייעל את הליך הבידוק לקראת העלייה למטוס

מאמץ ישראלי לשפר את המערכות לגילוי חומרי נפץ מוסתרים. ישראל היא מדינה של מערכות לגילוי חומרי נפץ. במתקנים ביטחוניים בישראל מופעלים מערכות לגילוי חומרי נפץ וחברות ישראליות עוסקות בפיתוח מערכות כאלה המערכות לגלוי חומרי נפץ עובדות בשיטות שונות.

חלקן מנסות לזהות חלקיקים נדיפים של חומרי הנפץ, אחרות מנסות לעורר התנדפות של חלקיקים כאלה מבלי להפעיל את חומר הנפץ ואחרות מנסות לגלות רכיבים מסוימים המצויים בכל מטען נפץ. כל המערכות אמורות לתת הסתברות גילוי גבוהה ביותר והן נבדקות בתנאים הקשים ביותר לפני שהן מאושרות לשימוש בישראל.

המערכות המוצבות למשל בנמל התעופה בן גוריון מורכבות ממכונות שיקוף מיוחדות וכן משורה של אמצעים כימיים – אלקטרוניים האמורים לזהות שרידים ולו הקטנים ביותר של חומרי נפץ מסוגים שונים. כולנו מכירים את הליך הבידוק הבטחוני המתיש בנתב"ג. שאלות על ידי איש בטחון ולאחר מכן בדרך כלל הנחת המזוודות על מסוע מכשיר השיקוף. רשות שדות התעופה , רוצה לייעל את התהליך ובישראל מפתחים כבר מזה מספר שנים מערכת שתאפשר לכל נוסע להניח את המזוודות על מסוע ולצעוד מיד לעבר המטוס. המערכת תדע לבדוק את המזוודות ברמות שונות של בדיקה. המערכת עוד טרם מופעלת בגלל מכלול של סיבות.

בפיתוח המערכת עשו המומחים שימוש במעבדות של המרכז למחקר גרעיני בנחל שורק, ורק אחרי שהשתכנעו כי היא מסוגלת לאתר מטענים של חומרי נפץ מוסלקים במקצועיות, היא אושרה. לפי התכנית המערכת תותקן בשנים הקרובות בנתב"ג בהשקעה של כמה עשרות מיליוני דולרים.

בשנת 2006 נעצרו בבריטניה מחבלים שניסו לפוצץ מטוסים באמצעות חומר נפץ נוזלי. מדובר בחומרי נפץ חזקים במיוחד שכמות קטנה שלהם יוצרת אפקט קטלני מאוד. אחרי החשיפה , הוטלו מגבלות חמורות על אריזת נוזלים וג'לים במטען היד של הנוסעים וגם החלו לפתח מערכות לגילוי חומרי נפץ כאלה. גם בישראל, מפתחים מערכת כזו וגם היא עוברת תהליך רישוי קפדני.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות