לא רק "כיפת ברזל"

היד הנעלמה מאחורי המבצע בעזה: הכלים הנוספים המופעלים סביב השעון מעל לשמי הרצועה

לא רק "כיפת ברזל"

(צילום: AP)

מאחורי מבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה עומדים עוד אלפי מהנדסים וגאונים שאחראים על פיתוחים טכנולוגיים על גבול הדימיון, שעל רבים מהם לא ניתן אפילו לספר. התעשייה הביטחונית הישראלית, בשיתוף פעולה הדוק עם המנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון (מפא"ת) וגופי פיתוח בצה"ל, מפתחים מערכות שהן על גבול הדימיון.

בין אם מדובר באינספור סוגי חימוש שמסוגלים לפגוע בכל מטרה בדיוק של מטר, מהים מהאוויר או מהיבשה, במכ"מים, או במערכת שמסוגלות לעבד נותנים מתאי שטח בני עשרות אלפי קילומטרים רבועים ולהוציא מהם מודיעין איכותי על מטרות בתוך דקות - המערכות הישראליות נחשבות הטובות מסוגן בעולם לסגירת מעגלי אש - לצורך תקיפה של משגרי רקטות, או לחיסול מטרה כמו ראש הזרוע הצבאית של החמאס אחמד ג'עברי.

בכל תקיפה לוקחות חלק עשרות מערכות טכנולוגיות מתקדמות ביותר, וציוד אופטי ברמה שבעבר הייתה שמורה רק לפרויקטי חלל. התעשייה הביטחונית הישראלית קנתה לה שם עולמי, עד כדי כך ש-90 אחוז מתוצרתה מיוצאים, ורק עשרה אחוז- מיועדים לצה"ל. המערכות הסודיות והמתקדמות ביותר אינן מיועדות ליצוא, בדרך כלל. רבות מהמערכות הישראליות מופעלות ממש בימים אלה ממטוסי קרב בשמי עזה, מכלי טיס בלתי מאוישים, וגם מטוסי ביון ותובלה. כדי להבין, עד כמה מפותחת תעשיית כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים) בישראל, לדוגמא, אפשר להסתכל על התרשים שמובא כאן.

מצויים בו צילומים של כ-45 כלי טיס בלתי מאושים שפותחו במשך השנים על ידי התעשיות היבטחוניות הישראליות, ומיועדים לפעול בשכבות גובה שונות. חלק מכלי הטיס, נמצאים בשימוש מבצעי ממש בימים אלה, מהמטוס הלא מאויש הזעיר המכונה "רוכב שמים", שמיועד לדרג הטקטי בשטח, ועד למטוס הענק ה"איתן", בעל מוטת כנפיים בת לא פחות מ -17 מטר! (כמו בואינג 737).

כלי הטיס הבלתי מאוישים יכולים לשהות באוויר גם 12 ויותר, בלי "להתעייף", ולחפש בסבלנות של ציפור טרף, אחר המטרות שלהם. התמונות משודרות ממטוסים הפועלים בכל שכבות הגובה. חלק מכלי הטיס הבלתי מאוישים מסוגלים לסמן את המטרות באמצעות קרן לייזר ארוכת טווח, שעליה ירכב החמיוש שישוגר מכי טיס אחר. מטוסים מאוישים ובלתי מאוישים אחרים מצויידים גם בתחנות ממסר ובמכ"מים, שמתעדים את הנעשה בכל סנטימטר ברצועת עזה.

בזמן שתשומת הלב התקשורתית ניתנת בימים אלה בראש ובראשונה ללוחמים ולמפתחים של "כיפת ברזל", גם המפתחים והמפעילים של עשרות המערכות המתקדמות האחרות נמצאים כיום במצב מלחמה: הם מפעילם את המערכות 24/7 וגם פותרים בעיות טכנולוגיות שמתעוררות בזמן אמת, או מייצרים במשמרות מסביב לשעון אמצעים שהולכים ואוזלים בצה"ל תוך כדי התקיפות. רובם לא יכולו להתגאות בתרומתם לממץ המלחמתי, בגלל ביטחון המידע, אבל זה לא ימנע מהם לשקוד על פיתוח האמצעי הטכנולוגי הבא.