כשמשחקים שח-מט באווירת שש-בש

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל מאמין שמדינת ישראל חייבת להבין שעל דרך ההתנהלות במבצע "צוק איתן" מסתכלים גורמים בכל המזרח התיכוןכשמשחקים שח-מט באווירת שש-בש

אמש קצת אחרי חצות התיישבתי לכתוב את הטור העיתי למבצע "צוק איתן" כשברור לי  שהצעת הפסקת האש איננה יכולה להיענות בשלילה על ידי ממשלת ישראל (באמצעות הקבינט) כך שלא עצרתי את נשימתי לקראת התכנסות הקבינט בשבע בבוקר.

באותה מידה הערכתי שאין מצב שהחמאס יקבל את הצעת התיווך המצרי, כך שכלל המילים שנשפכו כמים הן בעד והן נגד הפסקת האש נראו לי כהוצאת קיטור עם מידה קטנה מאוד של השפעה, כי כאמור אנחנו (מדינת ישראל) משחקים שח-מט בעוד שבאזור שלנו הכול מתנהל באווירת שש-בש.

אי אפשר לשחק שח-מט בכללים של שש-בש...

לנו עם קשה עורף (וטוב שכך) חסר סבלנות (רע מאוד) שלא ממש יודע לגמור...(כל השלכה היא על אחריות הקורא בלבד) יש ציפייה שנוכל לפתור במשך 7-8 ימים בעיה שמעשית איננה פתירה כלל ועיקר.

החמאס הוא ארגון טרור! כלל תכלית קיומו היא שימור והפעלת טרור כנגד מדינת ישראל. אגב הם לא היחידים והדברים הנכתבים כלפיהם נכונים גם לחיזבאללה, ג'יהאד איסלאמי, גורמי ג'יהאד עולמי ועוד. מה שמבטיח שהוא שהיה - זה שיהיה, והמרכיבים היחידים שאנו יכולים להשפיע עליהם הם כושר העמידה שלנו לצד יכולת מבצעית לגבות מן האויב מחירים יקרים שיגרמו למרווח העימותים להתרחב.

חמאס נמצא בנקודת השפל העמוקה ביותר אי פעם: מסובך מאוד כלכלית, אין אף משענת משמעותית (למעט הטורקים שעוד יעשו לנו צרות צרורות), יכולתם הצבאית נפגעה מאוד (הגם שעדיין קיימת להם יכולת שיגור לא מבוטלת) וכושר ההתאוששות שלהם אפסית על רקע פעילות מצרית יעילה במניעת הברחות.

ולכן המסקנה היא כפולה: מחד גיסא הוא אינו יכול לקבל את הפסקת האש המוצעת משום שהיא מסמנת את קיצו כארגון טרור ואף מעמידה בסימן שאלה משמעותי את המשך יכולתו לשלוט במרחב בו יתכן ואיבד את תמיכת נתיניו, על רקע תוצאות המבצע עד כה, ומאידך גיסא אין מנוס מהמשך הפעלת הלחץ עליו עד הפלתו והחלפתו בגורמים פלסטינים מתונים יותר.

מעשית - הכתובת היא אבו מאזן, שלצערי, כמו רוב ההנהגה הפלסטינית, נוטה שלא לקחת אחריות על בני עמו (לאלו הטוענים שאבו מאזן אינו יוכל לקבל את עזה מידי מדינת ישראל, אטען שנכון להכניס בתום המבצע כוח אירופאי או ערבי שיעביר את השטח תוך תוכנית "מרשל" לידיו של אבו מאזן).

לאלו הטוענים שעזה תיפול לידיים ג'יהדיסטיות מבית מדרשו של אל-קעידה, אענה - אל תהלכו עלינו אימים! אין הבדל גדול בין מעשי החמאס בשנים האחרונות לבין פוטנציאל התנהלות גורמים ג'יהדיסטים. מה הם יכולים לעשות שהחמאס לא עשה? מהיכן ישאבו את כוחם והאמצעים שלהם אם אכן המצרים יתמידו בפעילותם למניעת הברחות ומדינת ישראל תתמיד בניהול "סגר נושם" על רצועת עזה?

אנו נכנסים למרחב "האם", אם אכן תתייצב בסופו של יום הפסקת אש יש בכוחה לייצר מציאות טובה יותר לאורך זמן (שנים לא מועטות) ואם יתממש המשך מבצע "צוק איתן" אנו יכולים להניח תשתית טובה יותר למציאות בה תתייצב רשות פלסטינית משמעותית השולטת באיו"ש ובאזח"ע. שתחייב את מדינת ישראל להתקדם לקראת פתרון מדיני (ויתכן שזה כשלעצמו מאיים על מרכיבים מסוימים בפוליטיקה הישראלית).

והערה אחרונה - אל כלל הסבב הזה מתבוננים ברוב תשומת לב גורמים נוספים ובראשם חיזבאללה. אינני מתיימר לדעת מה הלקחים שהם רושמים לעצמם. אנו חייבים למנף את תהליכי והתוצאות עד כאן של "צוק איתן" כך שתושבי לבנון ידעו היטב מה יעלה בגורלם אם וכאשר תפתח מלחמת לבנון השלישית (ואני שייך לאלו שמלחמת לבנון השלישית מבחינתם היא רק שאלה של זמן).

המסר מעזה חייב לחלחל לכל בית בלבנון המסתיר רקטות או אמצעים אחרים, המחיר שמשולם בעזה חייב להשפיע על דעת הקהל בלבנון עד כדי ערעור מעמדו של חיזבאללה, זהו מאמץ שחיוני לחזקו.