ישראל ויתרה על יחסיה עם קוריאה הדרומית

הבחירה במטוס האיטלקי כמטוס האימון לחיה"א הביאה לאובדן ידידה אסטרטגית; ארה"ב שוב מגלה חולשה מול כל מי שמציב עמדה נחושה; בחיל האוויר לא מוכנים לוותר על שדה דב; והתגובות הרפות נגד ירי הרקטות פשוט מבישות. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב-12:00

ישראל ויתרה על יחסיה עם קוריאה הדרומית

הכותרת זעקה. בוטל תרגיל העורף מחוסר תקציב. אז ככה. אם זה נכון, מישהו קיבל החלטה נכונה שלא לבזבז יותר כסף על התרגילים האלה שאין בהם כל תועלת. כמו שכבר כתבתי בעבר במדור הזה התרגילים הקודמים של "מוכנות העורף" היו כולם רק לצרכי תעמולה. משהו כמו לומר "ישראל מוכנה". השר להגנת העורף ואנשי פיקוד העורף ביקרו, עיתונאים דיווחו על הצלחה. הכול שטויות.

גם לו היו מקלטים פרטיים וציבוריים לכל תושבי המדינה. גם אם היו מסכות אב"כ לכל התושבים, מדינה לא תהיה מוכנה לעולם מול מצב בו ממטירים עליה מאות ואולי אלפי רקטות וטילים.

כמו שנכתב כאן בעבר, מול ירי ראשון של רקטות או טילים, צריכה ישראל להגיב במכה כזו שתוציא חשק לשיגורים נוספים. ואני מתכוון תוציא חשק, תנטרל, תשמיד בצורה כזו שתכנס להיסטוריה של פעולות הגנה של מדינה על תושביה. אבל כאן ממשיכים להתעסק בתכנון תרגילי עורף ואחר כך בביטולם. לזה קוראים בשפת הרחוב משחק ב.......

אובדן השותפה האסטרטגית

בחירת המטוס האיטלקי כמטוס האימון המתקדם של חיל האוויר הייתה צפויה. זה התחיל בשיחות חבריות בין ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני ובין בנימין נתניהו. זה נמשך בהליך בחירה לא סימטרי מול איטליה וקוריאה הדרומית. זה הסתיים במשבר עמוק עם סיאול. יתכן שבאמת המטוס האיטלקי טוב יותר, אבל צדק צריך גם להראות והפעם עשו הכול כדי להסתירו.

כמה טמטום צריך, כדי שלא לנהל תחרות רגישה כזו לפי כל הכללים? כמה חוסר הבנה צריך כדי לעצבן את קוריאה הדרומית מעבר לנדרש. לו התחרות הייתה נערכת לפי הכללים, הכעס היה מינורי, בעצם יותר אכזבה מאשר כעס. במקרה הזה בסיאול זועמים, כועסים, משתמשים בשפה ממש לא דיפלומטית.

אנשי השגרירות כאן בישראל, לא האמינו שכך נוהגים עם מדינה כל כך חשובה עבור ישראל. מאז הם כאן, מפמפמים להם בשכל כמה המדינה שלהם חשובה אסטרטגית. אבל עכשיו אחרי מה שקרה , הם אומרים בפה מלא את מה שהם חושבים על מערכת הביטחון ואלו שמעליה.

אבל במגדל של משרד הביטחון בקריה החלונות עשויים מזכוכית אטומה. שם לא שומעים את הקולות. את המחיר נשלם כולנו. מדינת ישראל לא במצב שהיא יכולה לוותר על הידידות של מדינה כמו קוריאה הדרומית. די אם מסתכלים במפת העולם כדי להבין כמה מדינה זו חשובה עבור ישראל. ממש באותו יום בו בנימין נתניהו רץ לקפריסין לבקש את תמיכתה, ויתרה ישראל על היחסים עם קוריאה הדרומית.

לזה קוראים טמטום קולוסאלי, משהו לספר השיאים של הטמטום.

לנסות לחיות יחד

בנבטים לא יוקם נמל תעופה משלים לנתב"ג. את שדה דב בתל אביב לא יפנו בשנים הקרובות. בשני המקרים זו טעות. אבל במדינת ישראל "מערכת הביטחון" קובעת. כל הגורמים האחרים יכולים רק להמליץ, לצייץ, לזכות אולי בכותרת. אבל מערכת הביטחון היא שנותנת את הטון.

אז אם חיל האוויר לא רוצה טרמינל אזרחי בנבטים, זה לא יקרה. אם חיל האוויר לא רוצה לפנות את הטייסות שלו משדה דב - זה לא יקרה. בשני המקרים זו טעות. בשני המקרים זו סתם התעקשות לא הגיונית.

אבל כך זה מתנהל אצלנו ואף אחד לא מנסה לשנות את זה. שר התחבורה הנוכחי בכלל מגלה חולשה מפתיעה. בתחילה היה ניתן לשוב שהוא באמת יזיז הרים וגבעות. אז זה לא קרה. אני מודע היטב לחשיבותו העליונה של חיל האוויר לביטחונה של מדינת ישראל, למעשה להמשך קיומה.

אבל גם חיל האוויר צריך להבין שבמדינה קטנה כל כך כולם צריכים לנסות ולחיות יחד. פעם אחר פעם זה קורה ואין מי שמסוגל בכלל להתנגד. מתייחסים לעמדה של חיל האוויר כאילו אל תורה מסיני. זה חייב להשתנות.

האימפריה האיסלאמית מכה שנית

זה נשמע כמו בדיחה גרועה אבל זה ממש לא. טורקיה לא תיתן לישראל מידע ממכ"ם של נאט"ו המוצב בשטחה. טורקיה הודיעה, וארה"ב מהנהנת בהסכמה שבשתיקה. ישראל לא חברה בנאט"ו אבל יש לה לכאורה מעמד מיוחד בברית. טורקיה מכתיבה קו אחר. האימפריה האיסלאמית החדשה מכה שוב.

איך ארה"ב, שהיא הגורם המוביל בנאט"ו לא הזהירה את אנקרה כאשר טורקיה איימה על ישראל בפעולות שונות בעקבות אירועי המשט? איך ארה"ב לא נזפה באנקרה אחרי שהיא תמכה בגלוי בפעילויות שונות אחרות נגד ישראל? לבית הלבן פתרונים.

אבל כאשר נאט"ו מציבה מערכת מכ"ם לגילוי שיגור של טילים בליסטיים בשטח טורקיה בגלל מיקומה מול המקור האפשרי של הטילים, איראן, ואז היא מודיעה את מה שהיא מודיעה, זה ממש, איך נאמר, מעמיד את עובדת היות ארה"ב מעצמה, בסימן שאלה גדול.

ומעניין לעניין באותו עניין. שרת החוץ של ארה"ב הודיעה בסוף השבוע כי עושה רושם שאיראן מוכנה לחזור לשולחן הדיונים בנושא תכנית הגרעין שלה. אם אחמדיניג'אד לא מת מצחוק לשמע הדברים, הוא עשוי מפלדה כמו הצנטריפוגות שפועלות יומם ולילה.

איך מצליחה איראן לשטות בארה"ב וגם באירופה? איך בכל פעם מנהיגי העולם המערבי קונים את הלוקשים הלא מבושלים של טהרן? זה פשוט מדהים איך טהרן מוליכה באף אנשים שאמורים לנהל את העולם. אבל זה מי יש. עכשיו תהיינה שיחות. איראנים חמורי סבר יבואו לדבר ובינתיים איראן תעשיר עוד אורניום לאחוז גבוה יותר. כך זה עובד.

על השיטה הזו כתוב "הומצאה בטהרן". פשוט לא להאמין.

השגרה בדרום נמשכת

רקטות קסאם וגראד שוב נפלו בימים האחרונים בדרום. ישראל נכנסה לשגרה של מלחמת התשה. הפלשתינים משגרים. אחרי כמה שעות חיל האוויר מפציץ כמה יעדים ברצועה. יופי של משחק. אמש נמסר כי חיל האוויר תקף מחרטה. על זה נאמר בשפת הרחוב חרטה של תגובה.

במקום דובר צה"ל לא הייתי משחרר הודעות על תגובות קיקיוניות כאלה. הדובר גם מגדיל לעשות וקובע כי הירי לא בוצע על ידי החמאס אלא על ידי "ארגונים קיקיוניים". העובדה - שום דבר בעזה לא זז בלי אישור החמאס. אין הכרעה ומאות אלפי תושבים בדרום חיים בפחד מתמיד.

למה זה קורה? התשובה ברורה. הממשלה לא סופרת את האזרחים בדרום. לו בגוש דן היו נופלות רק שתי רקטות התגובה הייתה אחרת לגמרי. על הדרום יכולות ליפול רקטות שהן כידוע נשק סטטיסטי. בדרך כלל הן לא גורמות לנפגעים אבל לעצים כן. הממשלה לא עושה דבר רציני כדי להפסיק את מה שדוברים רשמיים מכנים "טפטוף". לו הם היו מתגוררים בישובים שהם בטווח הרקטות זה לא היה מכונה כך.

***
לכל הטורים של אריה אגוזי

אולי יעניין אותך גם