טורקיה מתחרה בתעשיות בישראל

גופים פיננסיים וטכניים משקיעים, בהוראת ארדואן, מאמץ בכניסה מאסיבית לתחומים בהם שולטות התעשיות הישראליות באזור. על הכוונת: פיתוח מל"טים, תחזוקה והסבת מטוסים

טורקיה מתחרה בתעשיות בישראל

מתחרה לתעשייה האווירית (צילום: תע"א)

על פי הנחיה ישירה של ראש הממשלה טאיפ ארדואן, גופים פיננסיים וטכניים טורקיים משקיעים מאמץ גדול ליצור תחרות ישירה לישראל בתחומים בהם היא מובילה כיום. רק לאחרונה הודיעה חברת התעופה הטורקית על הקמת חברת בת לתחזוקה ושיפוץ מטוסים שתתחרה ישירות בחטיבת בדק של התעשייה האווירית.

החברה, "טורקיש טכניק", החלה בפעולות שיווק נמרצות בדיוק בתחומים שבהם עוסקת התעשייה האווירית. המהלך האחרון מגיע על רקע ידיעות כי תעשיות ביטחוניות טורקיות, שבעבר עבדו בשיתוף פעולה עם ישראל, מנסות להשיג ידע - בעיקר מארצות הברית - כדי לפתח מערכות צבאיות כמו מטוסים ללא טייס ולמכור אותן.

"טרקיש טכניק" מעסיקה כ-2800 עובדים אבל יש לה תכניות להגדיל את המספר ביותר מכפול עד שנת 2014 . החברה, שמגדילה את היקף פעילותה במהירות רבה, מנסה לחתום גם עם הסכמים לשיתוף פעולה עם יצרני ציוד תעופתי ומנועים מארצות הברית - כך שהיא תהפוך למרכז פעילות אזורי עבורם.

חטיבת הבדק של התעשייה האווירית היא אחד המרכזים המובילים בעולם לשיפוץ מטוסים והסבתם מתצורת נוסעים לתצורת מטען. כיום אין באזור מרכז דומה שיכול להתחרות בחטיבת הבדק ובעבר היא טיפלה גם במטוסים טורקיים וגם הסבה מטוס אחד מתצורת נוסעים למטען.

עתה עם הרעת היחסים התקבלו באנקרה החלטות להקים פעילות מקבילה בטורקיה כדי להימנע מהצורך לעשות שימוש בשירות המעניקות חברות ישראליות. כאמור גם תעשיות ביטחוניות טורקיות, שעד למשבר המשט במאי 2010, קיימו שיתופי פעולה נרחבים עם תעשיות ביטחוניות ישראליות - מנסות כעת לצאת לדרך עצמאית בעיקר תוך קבלת ידע מחברות אמריקניות אתן הן חותמות על הסכמים לשיתוף פעולה.

אולי יעניין אותך גם