חוות שרתים ניידת

חברת שניידר אלקטריק נכנסת לתחום חוות השרתים המודולוריות והניידות באמצעות רכישה של חברת AST Modular. מדובר בחוות שרתים המורכבת ממכולות אותן אפשר לשנע לכל מקום, והיא משמשת כ'משק IT אוטרקי' שאינו תלוי באף גורם חיצוני. בעידן של לוחמה מבוססת רשת, קיים יתרון עצום בסביבת IT שיכולה לנוע עם הכוחות בחזית

חוות שרתים ניידת

חוות שרתים מודולרית של AST

למה לבנות חוות שרתים, אם אפשר פשוט לקחת אותה לאן שהולכים? ובכן, התשובה לשאלה זו היא כנראה הסיבה למהלך הרכישה של חברת  AST Modular על ידי שניידר אלקטריק. את הרכישה ביצעה שניידר אלקטריק בחודש ינואר האחרון באמצעות חברת APC הנמצאת בבעלותה.
מדובר למעשה בפתרון שהוא חוות שרתים ניידת המשמשת כ'משק IT אוטרקי' . הפתרון כולל את הרכיבים הדרושים להקמה ותפעול של חוות שרתים – אנרגיה (גנרטור/UPS), ארונות שרתים, אחסון, מערכת קירור ומרכז בקרה / שו"ב. את כל המרכיבים בונים מראש במכולות לפי התכנון של הלקוח, והן משמשות לאחר מכן כאבני בניין לחוות השרתים בשטח.
אחד היתרונות בפתרון של AST הוא שמדובר במכולות סטנדרטיות. מכאן, שאפשר להוביל אותן על משאית, ספינה, מסוק או כל אמצעי תחבורה אחר המשמש לכך , ללא צורך ברישוי מיוחד. אם מדובר למשל בצבא שפועל בכמה מדינות, קלות המעבר בין המדינות היא יתרון בהקשר זה.
כמו כן, מציעה החברה גם מכולה שהיא "כלוב פאראדיי" (Faraday cage) המונע משדות חשמליים מלחדור לתוכו. עבור הלקוחות הביטחוניים של החברה, מדובר בפתרון להגנה בפני פולס אלקטרומגנטי (EMP) וגם בפני ניסיונות שיבוש של לוחמה אלקטרונית.
"מדובר בחוות שרתים מודולרית שמתוכננת מראש לפי צרכי הלקוח והתקציב העומד לרשותו", מסביר פאבלו פרננדז, מנהל אזור EEMEAI ב-AST Modular. "זה מאפשר ללקוח לדעת לא רק את עלות ההקמה, אלא גם לתכנן את עלות התחזוקה העתידית של המערכת".
היות ומדובר בפתרון המיועד גם למגזר הביטחוני בשל היכולת לנייד את סביבת ה-IT עם הכוחות, עולה השאלה מי מספק את התקשורת לחוות השרתים. בסופו של דבר, תקשורת היא שם המשחק. ובכן, פרננדז מסביר שבמרבית המקרים AST לא מספקת תקשורת לוויינית, אלא הלקוח דואג לזה בעצמו. יחד עם זאת, במקרים מסוימים החברה יכולה לספק ללקוח גם פתרון שלם הכולל חוות שרתים ותקשורת.
המודולריות של חוות השרתים מאפשרת ללקוח להתאים אותה למשימות משתנות. פרננדז מסביר שאפשר לתכנן את החלקים השונים כך שיתאימו לצרכים שונים. "הקונפיגורציה לא חייבת להיקבע מראש. המודולריות מאפשרת ללקוח להקטין או להרחיב את חוות השרתים פשוט באמצעות הוספה או הסרה של מכולות. זה כמו לגו", אומר פרננדז.
דורון קרופמן, מנהל פעילות APC ישראל והאיש שאחראי על שיווק המוצר בארץ, מסביר כי מדובר במהפיכה של ממש בעולם ה-IT. "מדובר בפתרון שמחליף גם חוות שרתים במיקום קבוע. באווירה התקציבית של היום, לקוחות מחפשים פתרונות שיאפשרו להם לגדול לפי הצורך".
לפי הנתונים שמציגה חברת AST, מדובר על שוק שעתיד להגיע בעשור הקרוב למחזור מכירות עולמי של כ-5 מיליארדי דולרים. אין ספק כי בעידן של מלחמה מבוססת רשת, חוות שרתים ניידת ומודולרית יכולה לשמש הן את הכוחות הלוחמים בחזית והן את פיקוד העורף שלא חייב להסתמך על חוות שרתים קבועות שיכולות להיפגע ממטחי טילים / הפצצות.
בשניידר אלקטריק ישראל סירבו להתייחס לשאלה האם לקוחות ישראליים כבר רכשו מערכות כאלו, אבל גילו כי יש התעניינות הן מצד גורמים בצה"ל, והן מגורמים האמונים על הכנת המשק לקראת מצבי חרום.