התעשייה האווירית חשפה את מערכת ה"אהוד" דור 5

התע"א חשפה לאחרונה את הדור החמישי של מערכת האימון "אהוד" לפלטפורמות אוויריות. המערכת מקנה לחיל האוויר אפשרות להתאמן בתרחישים מורכבים

התעשייה האווירית חשפה את מערכת ה"אהוד" דור 5

התעשייה האווירית חגגה לא מכבר ציון דרך עם מכירת אלף מערכות לחימה אווירית משולבת תחת המותג "אהוד". המערכת נמצאת בשימוש חילות אוויר של 17 מדינות ברחבי העולם ולאחרונה שודרגה המערכת לדור 5. 

אחת היכולות החדשות היא אימון בשילוב אובייקטים חיים ווירטואליים, טכנולוגיה שנקראת בעגה מקצועית של עולם הסימולטורים LVC. "פעם כדי להרים רביעיית מטוסים היית צריך ארבעה מטוסים. היום אתה יכול לסמל קרב אווירי בין שתי רביעיות כאשר יש רק חלק מהמטוסים בשמיים, וכל שאר הטייסים נמצאים בסימולטור על הקרקע", מסביר עמית חיימוביץ, ראש שיווק ופיתוח עסקי במפעל מל"מ של תעשייה אווירית, יצרנית פוד האהוד. 

יכולת נוספת בדור החדש היא אלגוריתם מסוג "מה היה קורה אילו" (What If). מדובר ביכולת חדשה שמוסיפה עומק לתחקיר אחרי הטיסה. "נגיד שירו עליך טיל, עשית תמרון, ויש תוצאה. בסיום הטיסה, אתה יכול לנתח את התמרון ולנסות תרחישים שונים, לראות מה היה קורה אילו, ובטיסה הבאה להשתפר בהינתן אותו תרחיש", מסביר חיימוביץ'. 

הדור החדש של האהוד כולל גרסה גם למסוקי קרב מסוג אפאצ'י. חיימוביץ' מסביר שזו אותה טכנולוגיה כמו במטוסי קרב, עם התאמות לסביבת לחימה של מסוקים. "יש היום מטוסי ומסוקי קרב שמדברים אחד עם השני ועם כוחות קרקע וספינות, כולם מחוברים לאותה רשת (בצה"ל זה נקרא תקשורת טקטית. טכנולוגיה זו הופעלה בצורה מבצעית במסגרת מבצע 'צוק איתן'). אם מטוס זורק פצצה מונחית לייזר, מי שמסמן לו יכול להיות המסוק. האהוד מאפשר להם להתאמן יחד. תחשוב גם על תרחיש שמפעיל סוללת נ"מ מסוג הוק מתאמן יחד עם טייסים, כל אחד תוקף את השני, הכול סימולטיבי", מסביר חיימוביץ'. 

"שעות טיסה, חימושים - הכול הופך להיות יקר", מסביר חיימוביץ'. "אנחנו מטמיעים את הסימולציות של יצרני החימוש, מאפשרים לטייס לטוס לבד ולהרגיש ברביעייה, מזריקים לו אויבים וירטואלים ומקשרים אותו למסוקים, כוחות חי"ר וחיל הים. מדובר בעלויות נמוכות משמעותית לעומת תרגיל אמיתי. 

"זה נכון גם בהיבט הלוגיסטי. לארגן תרגיל כזה במציאות זו פעילות שדורשת המון תיאומים בין אנשים ובין מערכות. ומה קורה כאשר רוצים לאמן את הטייסים בסביבה בינלאומית עם חילות אוויר זרים? זה עוד יותר מסובך. אחת החוזקות של מערכת האהוד היא שאפשר לעשות אימונים גם בין חילות אוויר שונים שמשתמשים במערכת".

'רשת אינטרנט' של מטוסי קרב

אחת החוזקות העיקריות של מערכת האהוד טמונה בדאטה לינק שפיתחו בתעשייה אווירית. אפשר לדמיין זאת כמעין 'רשת אינטרנט' שמקשרת בין כל מערכות האהוד של הלקוח. כל פוד משמש כנקודה ברשת, וכולם מדברים עם כולם תחת מערכת הרשאות קפדנית שמאפשרת לחשוף לשאר הנקודות רק מה שרוצים. 

חיימוביץ' מדגיש כי בתעשייה אווירית נותנים דגש עליון לאבטחת מידע. היות ומדובר במערכת שמשמשת חיילות אוויר, עובר ברשת מידע מאד מסווג שמסגיר את תורת הלחימה והחימושים בהם משתמש החיל, ויש צורך לתת ללקוח אפשרות לבחור מה הוא רוצה לשתף ומה לא. בייחוד כאשר מדובר בתרגיל בינלאומי. 

אולי יעניין אותך גם