הצד האפל של טכנולוגיית זיהוי פנים

הצד האפל של טכנולוגיית זיהוי פנים

bigstockphoto.com

אתה יכול לשנות את שמך או להשתמש בכינוי. אתה יכול גם לערוך או למחוק חשבונות שלך במדיה החברתית. אבל אתה לא יכול לשנות את הפנים שלך באותה בקלות. טכנולוגיית זיהוי פנים מסייעת לנו לפתור בעיות רבות – ויחד עם זאת היא יוצרת בעיות רבות חדשות.

1.      אובדן הזכות לפרטיות – בהיקף גלובלי

ה- FBI מתחזק את מערכתNext Generation Identification-Interstate Photo  (NGI-IPS) – מאגר נתונים המכיל תמונות של אנשים שהואשמו או הורשעו בפשעים פליליים או אזרחיים. נשמע בסדר, לא ? אז זהו, שבכלל לא!! בחודש מאי, משרד ביקורת הפנים האמריקאי ערך ביקורת ל- FBI ומצא כי למעשה בסיס הנתונים, המכיל 412 מיליון תמונות, כולל תמונות של אנשים שלעולם לא היו במוקד חקירה. ל- FBI יש חטיבה נפרדת האחראית לזיהוי פנים הנקראת בקיצור FACE. מתברר כי נציגי ה- FBI יצרו הסכם עם מספר מדינות והשיגו תמונות מרישיונות נהיגה, דרכונים ובקשות ויזה, לצד תמונות של חשודים בפשע ומורשעים. בסיס הנתונים כלל גם בני לאומים זרים – כ- 100 מיליון תמונות שכאלה.

ה- FBI משתמש באופן פעיל בזיהוי פנים במהלך חקירות. אפשר להניח שזוהי גישה זו משתלמת. אבל המצב יותר מורכב מכך. טכנולוגיית זיהוי פנים היא צעירה ואינה מושלמת, והמערכת של ה- FBI אינה יוצאת דופן: יש לה הטיה גזעית ובמקרה הטוב משיגה דיוק של 80 -85%. במקביל, ה- FBI הסתיר בכוונה את היקף השימוש בזיהוי פנים, בניגוד לדרישות של Privacy Impact Assessment.

2.      ניצול לרעה במסגרת החוק

טכנולוגיית זיהוי פנים עושה טעויות. אנשים האחראים על המערכות האלה מנצלים אותן לרעה – זו עובדה ידועה. לדוגמא, באוגוסט, הניו יורק טיימס דיווח כי משטרת סן דייגו אוספת תמונות של אנשים אשמים וחפים מפשע ללא רשותם. אהרון הארווי, אפרו אמריקאי בן 27 המתגורר בסן דייגו טען כי המשטרה טיפלה בו על בסיס דעה קדומה. הארווי גר באחד מהאזורים האלימים ביותר של העיר. זו כנראה הסיבה בגינה המשטרה עצרה אותו יותר מ- 50 פעמים בטענה שהוא חשוד כחבר כנופיה. כאשר סירב לאפשר לשוטר לצלם תמונה שלו, השוטר טען כי הוא יכול לעשות זאת בכל מקרה.  "הוא אמר: אנו הולכים לעשות זאת באופן חוקי או בלתי חוקי, ומשך אותי מהרכב", תיאר הארווי את האירוע בכתבה. 

3.     ארגונים עוקבים אחרי כולם

בסיסי נתוני הפנים של ארגונים הם גדולים בהרבה מאלה של ה- FBI. רשתות חברתיות נמצאות בראש הרשימה: פייסבוק, אינסטגרם (השייכת לפייסבוק), גוגל+ ועוד. לרוב החברות האלה יש פתרונות זיהוי פנים משלהן שהן מפתחות ומשפרות באופן קבוע. מיקרוסופט עובדת על טכנולוגיה דומה עבור אפליקציית Family Notes שתאפשר לתוכנה להבחין בין משתמש אחד לשני באמצעות המצלמה המובנת במחשב נייד או טאבלט. 

מערכת זיהוי הפנים של פייסבוק היא המדויקת ביותר בעולם. בשקט יחסי, החברה השיקה כלי זה ב- 2012 והפכה אותו לברירת מחדל עבור רוב המשתמשים. מאוחר יותר, החברה עמדה בפני עשרות תביעות – והמספר עדיין גדל, וגם גוגל נגררת לבתי המשפט עם אותן תביעות. כתוצאה מכך, פייסבוק ניטרלה מאפייני זיהוי פנים באזורים מסוימים.  יש לציין כי פייסבוק נוקטת גישה חד צדדית לעניין. לדוגמא, במרכז הידע שלה יש אפס מאמרים שעוסקים בדרך לבטל את כלי זיהוי הפנים, פעולה הדורשת יותר מלחיצה על כפתור.

4. כל אחד יכול למצוא אותך

כל מערכת זיהוי פנים הפתוחה לכל אחד יכולה לשמש ככלי עוצמתי לביצוע לינץ' או למשפט שדה. השנה לדוגמא, שני צעירים הציתו אש בלובי של בניין בסנט. פטרסבורג. לאחר שסיימו, הפירומנים גרמו למהומה במעלית הבניין. מצלמות במעלית ובשכונה תיעדו כיצד הצמד שעשע את עצמו. כאשר המשטרה המקומית סירבה לפתוח תיק פלילי, דיירי הבניין לקחו את העניין לידיהם: הם ביצעו צילומי מסך של האשמים והשתמשו ב- FindFace כדי לאתר אותם ברשתות החברתיות. הבלשים החובבניים דיווחו על הממצאים למשטרה, וכתוצאה מכך נעצרו השניים.

5. הקו הדק בין אבטחה לאסון

מומחים רבים בטוחים: ביומטריה תחליף את הסיסמאות ותהפוך את העולם לבטוח יותר. כך שבעתיד אנשים יאפשרו למערכות לסרוק את האישונים שלהם, תביעות אצבע, ואפילו פנים כדי להחליף את התהליך של הזנת שילוב מורכב של סימנים.

מיקרוסופט כבר מפתחת טכנולוגיה שתאפשר למשתמשים לבצע אישור של פעולות באמצעות סלפיס. NEC חוקרת את השימוש בזיהוי פנים כדי לאבטח תשלומים אלקטרוניים, ומאסטרקארד עובדת על מערכת זיהוי על ידי סלפי שתאפשר למשתמשים לשלוח כסף ללא סיסמאות. כבר כתבנו בעבר על החסרונות של dactylography (זיהוי אצבע), אז בואו נתמקד בחולשות של זיהוי פנים. הפיתוחים האחרונים בהדפסת תלת מימד מספרים את כל הסיפור: כיום אתה יכול להדפיס עותק מציאותי של פנים של אדם. מפתחים של מערכות זיהוי חדשות יצטרכו לקחת זאת בחשבון אם הם רוצים פתרונות מאובטחים באמת.

6. אל תשתף את הפנים שלך עם אף אחד

ייתכן ששמעתם על Anaface, אתר המנתח את התמונה שלך ומדרג את רמת המשיכה שלך. הוא משתמש בסימטריה כמרכיב מרכזי – מדד מפוקפק משהו. אבל רמת הדיוק היא לא הבעיה היחידה. קודם כל, הבעלים של Anaface מודים כי השיקו את הפרויקט כדי לעודד אנשים לבצע ניתוח פלסטי. שנית, התנאים המפורטים באתר מעורפלים מאוד. הם מוצגים בחלון קטן מאוד כך שהמשתמש צריך לגלול כדי לקרוא יותר מ- 7,000 מילים בפונט קטן. זו הסיבה שרבים כנראה יחמיצו את העובדה שכל משתמש מספק לאתר "רישיון בינלאומי, ללא דמי שימוש וניתן להעברה" של כל התמונות הנטענות ל- Anaface. במילים פשוטות: השירות יכול למכור את התמונות המועלות אליו ומבלי הצורך לשלם לבעלים המקוריים של התמונות.

בסופו של דבר, כולם אוספים תמונות: ממשלות, ארגונים וחברות, ואפילו אנשים מהשורה. בימים אלה כולם יכולים להשתמש ולנצל לרעה מערכות זיהוי פנים – וכל מה שאנו יכולים לעשות הוא לנסות להתחבא מהם.

אולי יעניין אותך גם