הפיגועים בפריז - הלם, לא הפתעה

התאריך 13/11/15 יירשם מן הסתם לדיראון עולם לצידו של 11/09 כאבן דרך שאינה צריכה פרשנות. מאמר מיוחד של מאיר גרשוני בעקבות האירועים הקשים בבירת צרפת

הפיגועים בפריז - הלם, לא הפתעה

הפיגוע במערכת העיתון "שארלי הבדו" בפריז בינואר השנה היה סימן לבאות, תמרור אזהרה אדום שדגל שחור מתנוסס מעליו. הייתה זו רק שאלה של זמן בלבד עד להוצאתו לפועל של פיגוע דמים נוסף בצרפת. ובכל זאת, גל הפיגועים שביצעו שליחי דאעש בפריז הותיר את צרפת, ואירופה כולה, מופתעת, נדהמת והלומה. תחושת ההלם ברורה, רף האלימות הרצחנית ותוצאותיו הטראגיות של הפיגוע איננו משהו שניתן היה לצפות מצרפתי, או אירופאי אחר, שחי בשלהי המאה העשרים שיהיה מוכן לקראתו. אולם, ראשיתה של המאה ה- 21 כבר הציגה מציאות חדשה. במרץ 2004 בוצע פיגוע רצחני שבוצע על ידי ארגון אל-קעדה בתחנת הרכבת אטושה מדריד, באמצעות שלושה מטעני נפץ שהתפוצצו במרווחי זמן של שניות, שגבה את חייהם של 191 אנשים. "האביב הערבי" האלים, מתקפת הכיבוש והטרור האלים של "המדינה האיסלאמית" תוצרת דאעש, הביאה גלים של הקצנה איסלאמית לעבר צרפת ואירופה כולה. ראוי לומר כי שוב ושוב הכריזו קנאי האיסלאם באירופה שזה בדיוק מה שהם עומדים לעשות. ואז כאמור, הפיגוע בשארלי הבדו. ועדיין, האזרח הצרפתי, ואולי גם הממשל, מופתע מעוצמת הרוע.

כבר עכשיו ובימים הקרובים ינותחו הפיגועים האלו בכל הדרגים הרלוונטיים, בראש וראשונה במערכות המודיעין והבטחון בצרפת, בלגיה וגרמניה וגם במדינות נוספות בעולם המערבי שקיים בהן פוטנציאל איום - לאמור תשתיות טרור שעלולות להוציא לפועל פיגועים דומים. בראיה מפוכחת, על רקע הידיעה כי צרפתים מוסלמים (חלקם דור שלישי ורביעי בצרפת) ואזרחים מוסלמים רבים במדינות אירופה אחרות הצטרפו בשנים האחרונות לפעילות הג'יהאד בעיראק, סוריה, ומשולבים בפעילות דאעש, או שהם מעורבים בפעילות דתית קנאית של שלוחות דאעש באירופה, יחד עם אירוע 13/11/15, יש להניח, שפיגועים כאלו כבר לא יהוו הפתעה. יחד עם זאת ולאור העלאת רף הפיגועים בסוף השבוע, לא ניתן להגזים בחומרת הבעיה הצומחת ממסעותיהם של צעירי אירופה לסוריה ועיראק וחזרתם כ"בוגרי הג'יהאד של דעאש" לבתיהם בצרפת ובאירופה. הם חוזרים כאשר לצד האידיאולוגיה הרצחנית שהם נשטפו בה והיא שהובילה אותם למזרח התיכון, הם מצוידים כעת בניסיון מבצעי בזירות לחימה אלימות להחריד ובמוכנות מנטלית לביצוע מגוון פעולות טרור, אשר התמונות הקשות שנראו על מסכי הטלוויזיה בסוף השבוע האחרון הן עבורם לכאורה עניין של מה בכך.  

באשר לנתונים הידועים לנו מהתקשורת עד כה, הימצאותם של דרכונים על גופם של המחבלים (מצרי, צרפתי, בלגי, לבנונים וסורי - ככל הנראה מתחזה לפליט) מציגה מוטיב חוזר מהפיגוע ב"שארלי הבדו" שם נמצאו תעודות זהות ברכב המילוט שננטש על ידי המחבלים שנסוגו מזירת הפיגוע, ככל הנראה במטרה להשאיר טביעות אצבע ברורות אשר נועדו לתת דגש לזהות המבצעים, להשתייכותם לדאעש וחיזוק לטבח המחריד שביצעו.

ברמה הטקטית ראוי לשים לב לרמת הלחימה של המחבלים בהשוואה לפיגועים קודמים שבוצעו בצרפת ובבלגיה בשנה האחרונה. בניגוד לפיגועים הקודמים ב"שארלי הבדו" ובמוזיאון היהודי בבריסל, שם גילו המחבלים רמת חיילות נמוכה ביותר (אם כי עדיין "השיגו תוצאות" וגרמו הרג רב), הרי שבמקרה הנוכחי, כפי שעולה מדיווחי ניצולים, נראה היה כי המחבלים גילו מיומנות בלחימה שבאה לידי ביטוי בניצול יעיל של התחמושת, בירי בודדת או מטחים קצרים, זריקת רימונים, ובסופו של דבר פיצוץ מטען תופת והתאבדות. בדומה לפיגועים שבוצעו על ידי אל קעידה ברחבי העולם, גם במקרה זה בולטת העובדה שהפיגועים בוצעו סימולטנית במקביל. ריבוי המפגעים, התזמון, התמיכה הלוגיסטית והתכנון המוקדם מצביעים על תכנון ועל יכולת מבצעית.  

עם זאת ראוי לשים לב כי המטרות שהותקפו - למעט האצטדיון אשר נראה כי מערך האבטחה בכניסות הצליח למנוע פיגוע רב נפגעים - ברובן מטרות רכות אשר לא חייבו את המפגעים להתחכך במערך אבטחה כלשהו. מאידך היו אלו מטרות בעלות ריכוז קהל גדול אשר הוביל למקסום הפגיעה באנשים. סביר להניח כי הפיגועים, דגש על הפיגוע בתיאטרון, בוצעו לאחר לימוד השטח ואיסוף מידע על סדרי הביטחון, ככל שהיו כאלו - שכן לאור התוצאות הקשות נראה כי לא היו בנמצא סידורי אבטחה סבירים, אשר היו עשויים להביא למניעה או לעיכוב המפגעים בהוצאת הפיגוע אל הפועל.

על פניו נראה כי התוצאות הקשות נעוצות גם בעובדת היעדרם של שני מרכיבים חיוניים במערך הסיכול הצרפתי, בראש וראשונה מודיעין למניעה וסיכול ומערך אבטחתי מרתיע.

בשורת המאזן הנוכחית, כפי שהיא מצטיירת בתקשורת, אין ספק שדאעש השיג הצלחה רבה בביצוע הפיגועים והוא קצר, לתפיסתו, הישג משמעותי. במילים פשוטות מקסום הטרור. זאת ועוד, ניסיון העבר מלמד כי פיגועים כאלו מייצרים מוטיבציה גבוהה בקרב ארגוני הטרור ומובילים לניסיונות פיגוע נוספים. עובדה זו מחייבת מענה מיידי, דרסטי במטרה לייצר הרתעה. נראה כי הפעם השלטונות בצרפת כמו גם באיחוד האירופי, ייאלצו לבצע שינויים מרחיקי לכת בכדי למנוע הישנות להוצאת פיגועים כאלו בקלות רבה כל כך.

אבל מבחינה היסטורית זהו נתון חסר משמעות, היות שאנחנו לא יודעים עדיין אם זהו סוף ההתחלה של מסע הטרור באירופה, או התחלת הסוף של מלחמתה של אירופה בטרור.

צרפת מובילה בהצלחה רבה יחסית מלחמה נגד תשתיות הטרור בדרום הסהרה. מאז דצמבר 2012 צרפת הובילה במאלי, את מבצע Serval שנועד להשמיד תשתיות טרור במדינה ובאוגוסט 2014 העבירה לחמש מדינות אפריקאיות, את שרביט הובלת המבצע למלחמה בארגוני הטרור האיסלאמים הקיצוניים בצ'אד, ובדרום הסאהל, תוך שאלו זוכות לתמיכה וסיוע מצרפת.

צרפת הקימה לא מכבר מערך מודיעיני מרשים ואיכותי, המבוסס על מערכת מתקדמת ביותר של נתונים  ומאפשרת קבלת מודיעין מוקדם על אנשים הצפויים להגיע למעברי הגבולות האוויריים של המדינה. אין ספק שזהו צעד משמעותי אשר יסייע ללוט"ר ובמידה וישולב עם מדינות נוספות בודאי ישפר עוד את המעקב והבקרה אחר גורמי טרור. עם זאת מדובר בלבנה אחת אם כי משמעותית בחומת המגן מול גורמי הטרור.

אם לא היה די בפיגועים הקודמים דוגמת הפיגוע במערכת העיתון "שארלי הבדו", בבית הספר היהודי בטולוז, במוזיאון היהודי בבריסל, רצח החיילים הצרפתים בליון, ופיגועי הדריסה בצרפת בשנה האחרונה, הרי שאין עוד ספק כי סדרת הפיגועים בסוף השבוע האחרון, מחייבת שינוי תפיסה רדיקלי מצד השלטונות - בצרפת כמו גם במדינות מערב אירופה האחרות, ובדגש על בלגיה וגרמניה - ביחס למעקב אחר חשודים בטרור, תשתית המטיפים הקיצונים המגייסים של גורמי הטרור האלו  והסביבה התומכת זאת, בכדי לשפר את המניעה. בד בבד נדרשת התייחסות מתאימה לגיבוש תפיסת אבטחה לאומית ובתוך כך התייחסות אבטחתית ליעדים מאוימים ורגישים בהיבטי האבטחה, זאת בכדי לאפשר את הסיכול בהיעדר מודיעין מוקדם.  כוחות הביטחון הצרפתים הוכיחו לא פעם את יכולותיהם המקצועיות בהתמודדות עם גורמי טרור בזירות שונות הן בצרפת והן מחוצה לה. השינוי העיקרי המתבקש נמצא בעיקרו בידי הדרג המדיני אשר נדרש להחלטות אמיצות אשר יאפשרו לגורמי הביטחון את מרחב הפעולה הנדרש.

לאור מעורבותה הגבוהה של צרפת בלחימה בטרור האסלאמי הקיצוני, הרי שנטילת האחריות לפיגועים על ידי דאעש, שכללה אזכור לכך שצרפת היא הנושאת לכאורה את דגל הצלבנות אל מול האסלאם, מציבה את צרפת בחזית המדינות המאוימות על ידי הטרור האסלאמי הפונדמנטליסטי. וכעת, לאחר שהאיום התממש, המסקנה המתבקשת מחייבת היערכות מסיבית הן ברמה האסטרטגית והן ברמה הטקטית. היערכות כזו מחייבת קודם כל מודיעין, אחר כך מודיעין, ואחר כך עוד מודיעין. איך עושים מודיעין אודות אזרחים במדינה דמוקרטית? ובכן ייתכן שצרפת ואירופה יצטרכו לדון גם בכך.
ברמה הגלובאלית, שיתוף פעולה מודיעיני בין כל מדינות המערב, ישראל מן הסתם תסייע, הוא המפתח להצלחה.

נראה כי הפעם השלטונות בצרפת כמו גם באיחוד האירופי, ייאלצו לבצע שינויים מרחיקי לכת בכדי למנוע הישנות הוצאת פיגועים כאלו בקלות רבה כל כך.

***

הכותב, מאיר גרשוני, הינו הבעלים של חברת יעוץ לאבטחה Meir Gershuni Consulting Ltd.

אולי יעניין אותך גם