המנהרה בדרום: צה"ל והחמאס מנסים למנוע מלחמה

מאז סיומו של מבצע "צוק איתן", נמצא נושא המנהרות בעדיפות עליונה בצה"ל ובקרב מקבלי ההחלטות בישראל. טור מיוחד של עמיר רפפורט בעקבות גילויה של המנהרה סמוך לכרם שלום, על מה שטרם סופר בנושא הטיפול במנהרות מרצועת עזה

המנהרה בדרום: צה"ל והחמאס מנסים למנוע מלחמה

חשיפת המנהרה ליד כרם שלום (צילום: דובר צה"ל)

הסיפור שעדיין לא סופר במלואו על מנהרת החמאס שנמצאה בתוך שטח ישראל על יד קיבוץ כרם שלום, הוא לא פחות מעניין מהפרטים ה"יבשים" על המנהרה עצמה, שכבר ידועים לכול. בעיקר, מדובר על מאמץ גדול שהתרחש במהלך השבועות האחרונים, במטרה למנוע גלישה למלחמה מול החמאס.

נתחיל מהפרטים היותר מוכרים: המנהרה שנמצאה ליד כרם שלום שוקמה בשנה האחרונה, והיא כנראה שייכת לרשת המנהרות הענפה שהייתה קיימת כבר לפני "צוק איתן". שיטת הבנייה של המנהרה השתכללה, וכוללת כעת דיפוני בטון עבים יותר מפעם, למניעת קריסה עקב פיצוצים או חדירה של מי גשמים. עצם העובדה שחמאס משקיע מאמץ אדיר בבניית מנהרות ידוע היטב וגם מובן – המנהרות הסבו הישג אסטרטגי מול ישראל, והחמאס נערך לסיבוב המלחמה הבא כבר מיום סיום הסבב הקודם. אף אחד לא חשב אחרת.

מה שהשתנה בזמן שחלף מאז "צוק איתן" זה שהחמאס איבד את התשתית הלוגיסטית שהייתה לו בזמן שלטון האחים המוסלמים במצרים, שבמהלכו נכרו מרבית המנהרות ששימשו את הארגון ב"צוק איתן". למרות הקושי, קצב הכרייה הוא גבוה מאוד. אלפי תושבים בעזה עוסקים במלאכת הכרייה. לא פחות מ-15 מהם נהרגו בחודשים האחרונים כתוצאה ממנהרות שקרסו על חופריהן תוך כדי עבודה (בעיקר בגלל הגשמים הרבים השנה באזור הדרום).

ישראל, מצד שני, מציבה את אתגר המנהרות במקום הגבוה ביותר בסדר העדיפויות שלה, מאז "צוק איתן". כל רעיון שמונח על השולחן נבדק על ידי גופי הביטחון. מאות מיליונים כבר הושקעו בפרויקטים טכנולוגיים שונים לאיתור מנהרות ול"טיפול" בהם. מיליארדים עוד יושקעו. כבוד ענק מגיע למהנדסים שעוסקים בפיתוחים השונים, ועדיין נראה כי יש חשיבות עצומה גם למודיעין, מלווה בלא מעט מזל. זה תמיד עוזר.

ועכשיו, למה שפחות מוכר: במהלך השבועות האחרונים שוררת מתיחות עצומה באזור הדרום. החשש הגדול הוא מגלישה למלחמה נוספת עקב "אי הבנה". כזכור גם "צוק איתן" החל בשרשרת אי הבנות בין ישראל לחמאס, שהחלה כאשר ישראל הפציצה פתח מנהרה שהתגלתה, גם היא, לא רחוק מכרם שלום.

נקודת ההנחה היא שהחמאס נערך לסיבוב המלחמה הבא ללא הרף, אבל הוא אינו מעוניין בה בעיתוי הזה. כך גם צה"ל. יש להניח שצה"ל פעל בתקופה האחרונה משני צדי גדר המערכת ברצועת עזה ולא רק בצד הישראלי. לפי פרסומים שונים, מפקד בכיר של מערך המנהרות בעזה ערק לישראל. אם הפרסום הזה נכון, יתכן שהוא יוכל למסור בחקירתו תיאור מפורט יותר ממה שיש לצה"ל ולשב"כ, לגבי מה שקורה מתחת לפני האדמה ברצועת עזה.

בינתיים, תדריכים שניתנו לתקשורת בימים האחרונים, כולל על ידי אלוף פיקוד הדרום, נועדו לשדר שצה"ל "שולט במצב" ואינו מעוניין בסיבוב לחימה. מסרים הועברו גם בערוצים רבים נוספים, שלא ניתן לפרט לגביהם. גם החמאס אותת שהוא אינו מעוניין בעימות קרוב.

לאחר הפרסום הפומבי אתמול אודות מציאת המנהרה, ניתן לצפות כי המצב בדרום יירגע בשבועות הקרובים, עד למתיחות הבאה, שאולי כן תוביל ללחימה. אבל, באותה נשימה צריך לזכור כי כל מנהרה שמתגלה מוכיחה כי למרות ההשקעות הכספיות העצומות, צה"ל והשב"כ עדיין אינם מכירים את כל המנהרות התת קרקעיות מתחת לפני השטח ברצועת עזה, וגם לא את כל המנהרות שמובילות מהרצועה אל תוך שטח ישראל. המאמץ של שני הצדדים בעניין יימשך. זהו מאמץ ללא הפסקה, שאירועי הימים האחרונים נתנו רק "הצצה" חלקית לגביו.

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל