הידע המערבי ש"זולג" לאיראן

מדעני החלל של איראן ממשיכים להתקבל בתערוכות חלל בינ"ל, ללמוד באוניברסיטאות באירופה - ולשוב לזרועות משמרות המהפיכה עם הידע הטכני שרכשו ברחבי העולם

האיראנים משקיעים בשנים האחרונות סכומי עתק בפיתוח תכנית החלל שלהם. מוקדם יותר החודש כבר פורסם כי איראן מתכוננת לשיגור לוויין נוסף במהלך השבועות קרובים, במסגרת חגיגות "עשרת ימי השחר" בין ה-1 ל-10 בפברואר, חגיגות שמציינות 34 שנים לניצחון המהפכה האסלאמית.

בארבע השנים האחרונות איראן גם מציינת במהלך ימים אלה את יום תעשיות החלל שבו היא מקפידה לחשוף פיתוחים חדשים. טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי, אוויר וחלל, טוען כי ייתכן ובשיגור הלוויין החדש ייחשף גם משגר לוויינים חדש. "המשגר הנוכחי של איראן אינו מסוגל לשגר לוויינים בגודל המתוכנן, ועל כן ייתכן כי נראה חשיפה גם של לוויין חדש וגם של משגר לוויינים מתקדם יותר ממה שראינו עד כה", אמר ענבר בכנס החלל השנתי הבינלאומי השביעי ע״ש אל״מ אילן רמון של מכון פישר, המתקיים בימים אלה.

"האיראנים משקיעים כשני מיליארד דולרים בתכנית החלל מדי שנה. המדענים שלהם משתתפים בתערוכות חלל בינ"ל במהלך כל השנה, ומעבירים מידע חזרה לשלטונות בטהרן. "יותר מכך, המדענים האיראנים לומדים תארים מתקדמים באירופה, ואז שבים לביתם ומצטרפים לשורות משמרות המהפיכה, שם הם תורמים את הידע שרכשו לתכניות הטילים המתקדמות של הרפובליקה האיסלאמית", אומר ענבר.

על פי התכניות, המוצהרות לפחות, איראן מתכננת לשגר אדם לחלל עד שנת 2019. בינתיים הם מתמקדים ברקטות הנושאות בעלי חיים לחלל. "הסנקציות האחרונות שהוטלו על איראן, חריפות ככל שיהיו, לא כוללות את תחום החלל, ובשוק הזה ניתן לרכוש הרבה דברים", מציין ענבר.

"מעבר לכך המדענים האיראנים חברים בארגוני חלל בינלאומיים, דבר המאפשר להם גישה ללווייני ריגול ברחבי העולם, מעצם חברותם במוסדות המחקר הללו. למשל חברות איראן בארגון APSCO, ארגון החלל אסיה-פאסיפיק, מקנה למדענים שלה גישה ללויין חישה סיני בעל יכולת רזולוציה של שני קילומטרים. כולנו מבינים מה זה אומר".

אולי יעניין אותך גם