ה'דאגור' - רכב טקטי לכוחות מיוחדים

חברת פולאריס הציגה את ה"דאגור" המאפשר הטלה שלו ממסוקים ומטוסים בגובה נמוך. בקרוב בצה"ל?

 Polaris DAGOR™

צבא ארה"ב התחדש ברכב טקטי חדש מתוצרת פולאריס. ה"דאגור" מאפשר הטלה שלו ממסוקים ומטוסים בגובה נמוך, מיועד לאפשר עבירות מקסימלית ללוחמה של יחידות בשטח בנוי.
 
הפולאריס דאגור הוא כלי קטן יחסית בגודל שיזכיר לחיילי צה"ל הוותיקים ג'יפ סיור קטן, אפשר להטיל אותו ממסוקים ומטוסים מגובה נמוך, הג'אנטים הם בצורת מגן דוד והוא נכנס בדיוק לנישה של כלי רכב בעלי עבירות שיא ויכולת השתחלות בשטח בנוי. 
 
מלחמת המפרץ הביאה לתחום הרכב הצבאי העולמי את בשורת ה"האמר", הג'יפ האימתני בא לענות על הצרכים של הצבא האמריקני שנלחם בעיראק, הוא נועד לספק בצורה מאסיבית תחבורה לטווח רחוק בעבירות שיא. מאז מלחמת המפרץ הוכח כי לכוחות הלוחמים בשטח יש באזורים מסויימים קושי להתנהל עם כלי מסורבל כמו האמר ובוודאי שלא לכל מקום מתאים נגמ"ש או טנק. חלק גדול מהלוחמה, גם של צבאות גדולים עבר להתנהל ביחידות קטנות וניידות שנוצר להן צורך בכלי רכב קומפקטי יותר ונייד אשר יכול לספק מענה לכוחות קטנים המנהלים לוחמה בשטח לחימה צפוף כמו גם בשטח בנוי. 
 
פולאריס – דיפנס, החטיבה הביטחונית של יצרנית רכבי השטח האמריקנית, השיקה לאחרונה לשימוש הצבא האמריקני את כלי השטח  הטקטי דאגור – Dagor . השם דאגור הגיע מסדרת ספרי מקסימלית בכל תנאי שטח כמו סלעים, בוץ, דיונות ושלג. הכלי השתלב לאחרונה בצבא האמריקני ונכנס לפעילות מבצעית של לוחמי צבא ארה"ב באזורי לחימה כמו אפגניסטן. הדאגור נותן מענה מושלם לצרכי התחבורה של יחידות קטנות בשטח – ניתן באמצעותו לפנות פצועים במהירות וביעילות וגם להעביר ציוד, אספקה ותחמושת בעזרת משטחי העמסה נוחים ויעודיים.  
 
הדאגור נבחן במבחני דרך נוקשים הבודקים את עמידותו לאורך זמן. את הכלי ניתן להטיל מגובה נמוך ממסוקים ומטוסים וניתן גם להצניח אותו מגבוה. בניגוד להאמר וכלים כבדים אחרים, במידה והדאגור נוחת על הצד די בשני לוחמים על מנת להפוך אותו בחזרה על הגלגלים ולהתחיל איתו בנסיעה. 
 
הדאגור יכול להסיע עד 9 לוחמים, 8 בישיבה ועוד אחד בעמדת מקלען. טווח הנסיעה שלו עומד על כ-800 ק"מ תלוי בתוואי השטח. גודל הכלי צנוע יחסית ביחס לכלים אחרים ויזכיר בגודלו 184X188X452 ס"מ יותר את ג'יפי הסיור הוותיקים בצה"ל מאשר את ההאמרים הגדולים. המנוע הוא מנוע טורבו דיזל עם אופציה להזנת דלק סילוני (JP8) בעת הצורך.
 
לפואלריס דאגור יש התקנים המותאמים לתתי מקלע ותותחים מסוגים שונים ב-48 נקודות חיבור שונות על הכלי. הדאגור מתאים במיוחד ללוחמה בשטח בנוי צפוף, יש לו יכולת להשתחל בקלות בסמטאות צפופות היכן שנגמשים, ג'יפים וכלים אחרים יתקשו לעבור. פרט עיצובי מעניין לגבי הדאגור הוא חישוקי הגלגלים שלו שהם בצורת מגן דוד, חלק עיצובי שישתלב בצורה נאה גם בצי הרכב המבצעי של צה"ל.  
 
רווה תבורי, האחראי בדלב מוטוספורט יבואנית פולאריס לישראל על החטיבה הצבאית, אמר כי "צה"ל משתמש במשך שנים בכלי רכב, טיס ונשק אחרים בהם משתמש הצבא האמריקני כיום ובעבר, לכלים המיוצרים בארה"ב על פי דרישות מיוחדות של צבא ארה"ב יש במקרה הזה יתרונות רבים על פני כלים קיימים הנמצאים בשירות בצה"ל ובצבא האמריקני, אנו מאמינים כי שילוב של הכלים האלה בצה"ל הוא עניין של זמן". 
 

אולי יעניין אותך גם

מכ"ם של חברת ראדא. צילום: באדיבות החברה

ראדא הודיעה על פתיחת מטה אמריקני ומתקן ייצור בארה"ב

החברה הישראלית, שמתמחה בייצור ופיתוח מכ"מים טקטיים, תפתח את המטה והמתקן במדינת מרילנד, שישתרעו על פני שטח של יותר מ-2,300 מ"ר. מנכ"ל החברה דב סלע: "ביצענו את המהלך על מנת לבצע אמריקניזציה ואימוץ של הטכנולוגיות שלנו לצרכים אמריקנים"