אשדוד תהיה "עיר הרחפנים" הראשונה בישראל

תוך כמה שנים תהיה אשדוד, העיר רוויית הרחפנים הראשונה בעולם, ויופעלו בה רחפנים למשימות ציבוריות, מסחריות והפעלה על ידי חובבים - כך נאמר בכנס הכלים הבלתי מאוישים הבינ"ל המתקיים בגני התערוכה בתל אביב

אשדוד תהיה "עיר הרחפנים" הראשונה בישראל
תוך כמה שנים תהיה אשדוד העיר רוויית הרחפנים הראשונה בעולם, ויופעלו בה רחפנים למשימות ציבוריות, מסחריות והפעלה על ידי חובבים – זו הבשורה שהביא לכנס הכלים הבלתי מאוישים תא"ל (מיל') זיו לוי, שותף ומייסד של חברת SKYRAILS, אחת החברות הישראליות המבשרות את עידן הרחפנים. ומי שירצה ללמוד את תורת הפעלת הכלים הבלתי מאוישים, יוכל לעשות כן במרכז ההדרכה הייחודי למפעילי כב"מים בעיר דייטון, מדינת אוהיו. 
 
זיו לוי, בעבר טייס קרב ומפקד בסיס בחיל האוויר, הסביר כי החברה שלו בחרה באשדוד כשותפה למיזם הרחפנים כיוון שאשדוד תהיה עיר חכמה ויש בה שפע של יזמות, ועל כן תהיה החלוצה בתחום הפעלת הרחפנים. בעוד כמה חודשים תפרוס חברת SKYRAILS בתחומי אשדוד את המערכת שפיתחה החברה – מערכת מרכזית שמשימתה תכנון המרחב האווירי בעידן של  הפעלת כלים בלתי מאוישים ורחפנים.
 
מדובר במערכת שתתכנן אזורי טיסה, נתיבי טיסה לכלים בלתי מאויישים מסוגים וגדלים שונים. תכנון הנתיבים חייב נלקחת בחשבון אילוצים וסיכונים. לדוגמה: אין טסים מעל שדה תעופה, או מעל גן ילדים או מעל תשתית חשמל גדולה. יש מכשולים באזור, כמו מנופים, יש אירועי ספורט, שריפות, מזג אוויר משפיע כעל כב"מים – המערכת שפיתחה החברה מתחשבת בכל גורמי האילוץ והסיכון הללו ומציעה למפעילים מערכת חוקים והתנהלויות שתאפשר הפעלת כלים בלתי מאויישים ורחפנים באזור האורבני רווי הפעילויות הדינמיות והמשתנות כל הזמן. המערכת נותנת למפעילים חוקים, רגולציה ודרכי הפעלה של הכלים.
 
לוי הדגים את המערכת בפני משתתפי הכנס: סיפור המעשה היה אשה הנמצאת ביאכטה בנמל אשדוד. היא זקוקה בדחיפות רפואית למשאף חמצן. רחפן יביא לה את המשאף ממרכז שילוח הנמצא במרכז הארץ. התוכנה מתכננת במהירות ובאופן אוטומטי את נתיב הטיסה, תוך התחשבות באילוצים בנתיב לאשדוד, כמו בסיסים של חיל האוויר או קווי מתח גבוה. ואם ירצה מישהו ללמוד במסגרת אקדמית מתקדמת את תורת הפעלת הכב"מים יוכל לפנות למרכז ההדרכה, אולי היחיד בעולם כרגע, למפעילי כב"מים הנמצא בעיר דייטון מדינת אוהיו.
 
את התכנית הדגים בכנס מנהל תכנית סינקלייר אנדרו שפרד, ממקימי מרכז ההדרכה וההכשרה. המרכז מעמיד לרשות הסטודנטים והמפעילים 150 כלי טיס וכן מרכז סימולציות. תכניתל הלימודים כוללת מקצועות רלוונטיים כמו מטאורולוגיה, תחזוקה, הפעלת כב"מים, מעבדות, סנסורים ונושאים נוספים. במרכז ההדרכה, שבעבר הרחוק היה מרכז הדרכה למטיסי מפציצי מבצרים מעופפים B-17 במלחמת העולם השניה, מיועד לסטודנטים ולחברות המעוניינות לבדוק כלי טיס חדשים.

אולי יעניין אותך גם