ארגנטינה רוכשת מטוסי קרב סיניים

ההסכם נחתם במהלך ביקור של קירשנר בסין בשבוע שעבר. מדובר ברכישה של 20 מטוסי קרב מסוג JF-17. המשמעות היא שארגנטינה מוותרת על רכישת מטוסי כפיר מתעשייה אווירית בישראל

ארגנטינה רוכשת מטוסי קרב סיניים

המתיחות בדרום האוקיינוס האטלנטי הולכת להתגבר בקרוב, לאחר שארגנטינה חתמה על הסכם לרכישת 20 מטוסי קרב סיניים. ההסכם נחתם במהלך ביקור בן שלושה ימים שערכה קירשנר בבייג'ינג בשבוע שעבר. במסגרתו, נחתמו 15 הסכמים כלכליים והשקעה כספית משמעותית לחיזוק הכלכלה הכושלת של ארגנטינה. כך לפי פרסום בexpress.co.uk. ההסכם עם סין מגיע לאחר כשלון המהלך שקירשנר רצתה לעשות מול פוטין לרכישת 12 מטוסי Su-24. מקורות אמרו לExpress שהעסקה נתקעה לאחר סדרה של עיכובים וחששות בנוגע לתחזוקה לאחר המכירה.

ארגנטינה הייתה מעורבת גם במו"מ עם ישראל על רכישת מטוסי כפיר. לאור ההתקדמות מול סין, קשה לראות את קירשנר רוכשת גם כפירים. זאת בנוסף להתנגדות ולפעולות הסיכול של הממשל הבריטי את העסקה מול תעשייה אווירית.

למה הסינים משתפים פעולה עם ארגנטינה? ראשית, כי הם רוצים אחיזה בדרום אמריקה כדי לחנוק את ארה"ב. הסינים גם פועלים להקמת תעלת ניקרגואה כחלופה לתעלת פנמה. סיבה שניה היא נפט. כבר כתבנו כאן בעבר על העימות הדיפלומטי והמשפטי בין ארגטינה לבריטניה סביב איי פוקלנד. מדובר בשטח ימי שתחתיו קבורים מצבורי נפט אדירים, וסין רוצה נפט זול מארגנטינה.

סיבה שלישית קשורה לגיאו-פולטיקה. סין רואה את עצמה מעצמה והיא משדרגת את אחיזתה במקומות שונים בעולם, כפי שעושה ארה"ב. ייצוא כלי נשק זו שיטה מוכרת ("נשק כסם"). ההצטיידות של ארגנטינה בנשק סיני, משמעותה תלות עמוקה בסין לחלקי חילוף ושדרוגים. שוב, אותה שיטה של ארה"ב.

לא רק מטוסי קרב

ב" קבוצת עבודה" שהוקמה על ידי שתי המדינות, בייג'ינג הסכימה לספק 20 מטוסי JF-17  (או FC-1) של חברת מטוסי צ'נגדו. מדובר במטוס חד-מושבי, חד-מנועי, המגיע למהירות של 1.8 מאך בגובה של 16000 מטרים וטווח קרבי של 1300 קילומטרים, שמאפשר לו לטוס בנוחות לפורט סטנלי ובחזרה מבסיס חיל אוויר Tierra del Fuego בדרום ארגנטינה. המטוס יכול לשאת מגוון כלי נשק, כולל טילים ופצצות מונחות לייזר.

שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות לא עוצר במטוסי קרב. אתר desarrolloydefensa מפרסם שקירשנר קנתה גם פריגטות חדשות מסין מדגם P18 שיגיעו לארגנטינה עד 2017. עוד עסקה כוללת ייצור משותף על אדמת ארגנטינה של הרכב המשוריין Norinco VN1, ייצור משותף של המסוק הסיני Changhe Z-11 ומכירה של מטוסי אימון מסוג Guizhou JL-9. הממשל הסיני מעורב גם בפרוייקטים אזרחיים בארגנטינה. בייג'ינג מממנת פרויקטים כגון בניית סכרים על שם קירשנר, הקמה של חברת רכבות חדשה ובנייה של תחנת כוח גרעינית חדשה בAtucha.

אולי יעניין אותך גם