"אלקעידה פיתחו חומר נפץ נוזלי"

בכירי ממשל אמריקאים מסרו לאתר ABC כי נבדק חשד שגורמים בארגון אלקעידה בתימן פיתחו דור חדש של חומר נפץ נוזלי בלתי ניתן לגילוי

"אלקעידה פיתחו חומר נפץ נוזלי"

via thinkprogress.org

דאגה הולכת וגוברת כי שותפים של אל קאעידה יכולים להשתמש בדור חדש של חומר נפץ נוזלי, בלתי ניתן לגילוי בשלב זה, בהתקפה פוטנציאלית. כך, מסרו שני בכירי ממשל בארה"ב שתודרכו על איום הטרור שגרם לסגירה של כמעט שני תריסרי שגרירויות ארצות הברית לאתר ABC.

למרות שסוכנות הביטחון שאחראית על אמצעי התעבורה (TSA) מודאגת כבר זמן רב מחומר נפץ נוזלי במכשירים פוטנציאליים, כפי שהיה בפיגוע הכושל בחג המולד בשנת 2009, הטקטיקה החדשה מאפשרת למחבלים לטבול בגדים רגילים בנוזל על מנת להפוך אותם ל"בגדי נפץ". גורם בכיר אחר בממשל אמר כי חומרי הנפץ הללו לא מזוהים על ידי אמצעי אבטחה הנוכחיים.

"זה גאוני", אמר אחד הפקידים.

הפקידים מאמינים כי הטכניקה החדשה פותחה בתימן על ידי שותפים של אל קאעידה, ביתם של יצרני פצצות ידועים לשמצה כמו איברהים חסן אל-אסירי (Ibrahim al-Asiri), יצרן מטעני הנפץ הידוע לשמצה. בעבר נקשר שמו לניסיון לפוצץ מטוס של החברה האמריקנית דלתא על ידי הטמנת חומר נפץ בתחתוניו של מחבל מתאבד, ובמקרה אחר הוא שתל פצצה בגופו של מחבל באמצעות ניתוח.

אל-אסירי רשום היום בין 25 המחבלים הבכירים של תימן, שממשלת תימן אמרה שתכננו לבצע פעולות בבירה צנעא. ממשלת תימן מציעה 5 מיליון ריאל תימנים, או 23,000 דולרים, עבור מידע שיוביל ללכידתו של כל אחד מהמחבלים ברשימה.

בנוסף לפצצה הנוזלית החדשה, גורם אמריקאי אמר שירותי הביון אמריקאים מודאגים מהתקפה שיכולה להשתמש במתאבדי "Frankenbombers" - מחבלים מתאבדים שיכול לשאת מטען חבלה מאולתר שנתפר לתוך חלל הגוף שלהם.

מייקל שיוור (Michael Scheuer), קצין ה-CIA לשעבר, שהוביל את המצוד אחר בן לאדן לפני פרישתו בשנת 2004, הרחיק לכת עוד יותר, ואמר לחדשות ABC כי הוא מאמין שאל קאעידה לא באמת השתנה מאז מותו של בן לאדן.

"אני חושב שהחבר'ה על הקרקע [מפקדי שותפים מקומיים] לוקחים החלטות טקטיות כמו שהם תמיד עשו. ליבת אל קאעידה קובעת את ההנחיות כדי לשמור על כולם ממוקדים באויב".

שיוור אמר כי הוא מאמין שאל קאעידה מסוכן יותר תחת זוואהירי ממה שהוא היה תחת בן לאדן. "זוואהירי עשוי להסתפק בפעולות קטנות יותר שיש להן ספירת גופות קטנה בהרבה מפעולות כמו מגדלי התאומים שבן לאדן שאף אליהן.

"כל הרעיון שאל קאעידה 'בדרך החוצה' הוא פוליטי לחלוטין".