הפתעה: חיל האוויר ישקול מטוסי אימון נוספים

מעבר למטוסים מדרום קוריאה ומאיטליה, שכבר נבחנו

מטוס T-50

הפתעה: חיל האוויר שוקל חלופות נוספות לדור הבא של מטוסי האימון שלו - מעבר לשני המטוסים שנותרו בהתמודדות באופן פורמאלי - מטוס ה-T-50 הדרום קוראיני והמטוס האיטלקי M-346 - כך אומר ל"ישראל דיפנס" גורם בחיל האוויר.

חיל האוויר מעכב את ההחלטה על מטוס האימון הבא, למרות שצוותים שלו כבר טסו על שני המטוסים שמתמודדים על עסקת הענק, שהייתה אמורה להיחתם במהלך החודשים הקרובים, כדי שהמטוסים החדשים יגיעו לארץ בשנת 2014.

מטוס האימונים החדש אמור להחליף בשלב הטיסות המתקדם של הכשרת הטייסים את מטוסי ה"עיט" (סקייהוק) המיושנים, שהגיעו לארץ כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת. האופציה החדשה שנבחנת עתה, היא "להאריך" את חיי המטוסים האלה במספר שנים נוספות, ולקלוט מטוסי אימון עתידיים, שיירכשו בכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, בחלק השני של העשור. ההערכה היא שחיל האוויר יזדקק ל-20-30 מטוסי אימון חדשים.

חיל האוויר עדיין לא קיבל הצעות כספיות לרכש המטוסים מדרום קוריאה או מאיטליה, שמתחרים על העסקה לרכש מטוסי אימון חדשים, ואולם משרד הביטחון מנהל מגעים עם היצרניות על כך שיסכימו להרכיב את המטוסים בישראל, על מנת ליצור מקומות עבודה חדשים.

את מטוס ה-T-50 מייצרת חברת KAI, התעשייה האווירית הדרום קוריאנית, בשיתוף פעולה עם חברת הענק האמריקאית לוקהיד מרטין. במפגש עם התקשורת שנערך במשרדי "לוקהיד מרטין" בתל אביב באחרונה הכריזו אנשיה, כי החברה מוכנה לפתוח קו ייצור של חלק מחלקיו של המטוס בישראל. כמו כן, ציינו שהתעשייה האווירית הדרום קוריאנית כבר ביצעה רכש מתעשיות ביטחוניות בישראל בסכום של 400 מיליון דולר, והיא מתכוונת לבצע רכש נוסף בסכום ללא קשר לפרוייקט מטוס האימונים החדש. בכוונת החברה הדרום קוריאנית לשלב במטוסיה מערכות של חברות ישראליות, ובהן אלביט מערכות, אלתא ואלישרא.

המטוס הדרום קוריאני, המכונה Golden Eagle (נשר הזהב), נחשב מתאים להכשרה לקראת טיסה במטוסי קרב חדישים מהדור החמישי, דוגמת ה-F-35 ומטוסי קרב מודרניים מהדור הרביעי, דוגמת ה- F16I "סופה", שדורשים כישורי הטסה וניהול משימות, שאי אפשר להשיגם באמצעות מטוס מיושן מראשית שנות ה- 70 כמו ה"סקיי הוק".

המטוס כולל מערכת לאימון מתקדם, שמגשרת על הפער בין אימון טיסה בסיסי להטסת מטוסי קרב בעלי ביצועים אווירו-דינמיים מתקדמים. הוא בעל כושר תמרון גבוה, מערכות אוויוניקה מתקדמות, ויכולת לשאת ולשגר חימוש. שני תאי הטייסים (של החניך והמדריך) מצוידים בצגים דיגיטליים צבעוניים רב-תכליתיים ובתצוגה עילית רחבת-זווית. כל לחצני ומתגי התפעול מרוכזים על המצערת ועל מוט ההיגוי.

T-50 נושא חימוש למשימות אוויר-אוויר ואוויר-קרקע, המותאם להפעלה בקורס אימון מתקדם (קא"מ), והוא יצויד במכ"ם בקרת-ירי רב-תכליתי. חימושו יכלול תותח פנימי בקוטר 20 מ"מ ומגוון טילים ופצצות.

המטוס השני שמתמודד על פרוייקט מטוסי האימון הבאים של חיל האוויר, ה- M-345, מיוצר על ידי החברה האיטלקית Alenia Aermacchi. גם מטוס זה תוכנן מראש כמתאים להכשרת טייסים לקראת טיסה במטוסי הקרב החדישים ביותר. על פי הצהרות היצרנים, המטוס תוכנן כך שיוכל לשמש למשימות הדרכה בכמה שלבים של קורס טייס - בעלויות טיסה נמוכות.

מטוס ה- M-346 כולל פתרונות עיצוב חדשניים. יכולת הנסיקה שלו גבוהה, ומערכת השליטה האוטומטית מאפשרת למטוס להישאר בשליטה מלאה בזוויות תקיפה של מעל 35 מעלות. בנובמבר 2009 חיל האוויר האיטלקי חתם על חוזה לרכישת שישה מטוסים ראשונים של M-346, וואלם שום צבא זר עדיין לא רכש את המטוס.

בתשובה לשאלה איזה אופציות מנוספות עומדות על הפרק, בנסוף למטוסים מדרום קוריאה ומאיטליה, אומרים גורמים מחיל האוויר כי בחיל עוקבים בעניין רב אחר האפשרות שיוחלט בארצות הברית על פיתוח מטוס אימונים חדש, גם אם יהיה צורך לחכות עד לסוף העשור- להשלמת פיתוחו. כמו כן, מצפים לראות אם החברה האיטלקית תחתום על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת בואינג, שיאפשר להרכיב את המטוס על אדמת ארצות הברית ולרכוש אותו מכספי הסיוע הביטחוני.

לא מן הנמנע שחיל האוויר ישקול בעתיד גם רכש של מטוסי F-18 מתוצרת בואינג לטובת ייעוד כפול: מטוס אימונים וגם טייסת מבצעית קרבית נוספת לחיל האוויר, שתוכל להיכנס לפעילות מבצעית כבר בשנת 2015 (אם כי מדובר במטוס דו-מנועי שעלות שעת הטיסה בו גבוהה). מטוס זה יעלה על הפרק במידה שהתפתחויות איזוריות יחייבו להגדיל את סד"כ מטוסי הקרב של חיל האוויר באופן מהיר ומשמעותי. עד כה משרתים מטוסי F-18 מחוץ לארצות הברית - רק באוסטרליה.

You might be interested also