שיא של כל הזמנים: 18.8 מיליארד דולר צבר הזמנות לתעשיות המובילות בישראל

7.2 מיליארד דולר זהו הסכום של הייצוא הביטחוני מישראל לשנת 2010. מנכ"ל משרד הביטחון: "למרות המשבר הכלכלי העולמי, התעשיות הביטחוניות הישראליות הציגו יציבות"

שיא של כל הזמנים: 18.8 מיליארד דולר צבר הזמנות לתעשיות המובילות בישראל

ייצוא ביטחוני מישראל בעשור האחרון (לחצ/י על התמונה להגדלה)

משרד הביטחון חושף כי הייצוא הביטחוני מישראל בשנת 2010 נאמד בכ- 7.2 מיליארד ש"ח, כאשר מדובר בגידול של שלושה אחוזים ביחס לשנת 2009. למרות המשבר הכלכלי העולמי, חלה צמיחה בייצוא הביטחוני. בנוסף, לאור הנתונים, הייצוא הביטחוני מישראל נותר גבוה מאוד בהשוואה לממוצע בעשור הקודם.

נתוני הסיכום של הייצוא הביטחוני ופעילות התעשיות הביטחוניות ב- 2010, נחשפו היום בתדרוך שקיימו משרד הביטחון ומכון הייצוא הישראלי לקראת הסלון האווירי שייפתח שבוע הבא בפריז. בנוסף ניתנה סקירה אודות פעולות משרד הביטחון בתחום עידוד הייצוא הביטחוני.

  

שיא של כל הזמנים נקבע בצבר ההזמנות של ארבע החברות הגדולות שעומד היום על 18.8 לעומת 17.3 מיליארד דולר בשנה שעברה.

גם נתוני המכירות לתעשיות הביטחוניות הישראליות מצביעים על כך שישראל נחשבת לייצואנית בין הגדולות בעולם: תעשייה אווירית לישראל מובילה במכירות בסכום של 3,149 מיליון דולר, חברת אלביט מערכות זכתה למכירות בסכום של 2,670 מיליון דולר, אחריה חברת רפאל עם מכירות בסכום של 1,852 מיליון דולר, מכירותיה של התעשייה הצבאית הסתכמו ב-515 מיליון דולר בלבד וחברות פרטיות אחרות מכרו בשנת 2010 בסכום כולל של 1,385מיליון דולר.

מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל') אודי שני אמר כי "למרות המשבר הכלכלי העולמי, גם בשנת 2010 הציגו התעשיות הביטחוניות הישראליות יציבות, צמיחה, ותרומה אדירה לכלכלה הלאומית, מה שמוכיח שוב כי ההשקעה בביטחון גם מספקת ביטחון משמעותי לכלכלה הלאומית".

שני הוסיף כי "הצגת כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ לאחר ההצלחה המבצעית המרשימה של כיפת ברזל, מהווה פוטנציאל להיות מנוע צמיחה נוסף של הייצוא הביטחוני הישראלי".

 

 

 

 

 הייצוא המקומי מעורר עניין בקרב המדינות השונות היות וישראל נחשבת למעצמה ביטחונית בין המובילות בעולם. במכון היצוא ובאגף סיב"ט במשרד הביטחון האחראי לקידום הייצוא הביטחוני ציינו כי תחום מרכזי בו ישראל הפכה למובילה הוא תחום כלי טייס בלתי מאוישים (מל"טים), וכי למוצרים אלה ניסיון מבצעי רב, מה שיסייע בהמשך קידום המכירות של כלים בלתי מאוישים מהדור החדש.

במהלך השנה שעברה חתמו חברות ביטחוניות בישראל על מספר עסקאות ענק, שיניבו הכנסות בעיקר בשנים הבאות. אחת העסקאות האלה היא מכירת מטוסים ללא טייס מסוג "הרון" על ידי התעשייה האווירית לרוסיה - בהיקף של כ-400 מיליון דולר. העסקה כוללת הקמת תשתית טכנולוגית על אדמת רוסיה לייצור עצמי של מטוסים בלתי מאוישים.

לדברי אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא: "השנה עשה מכון היצוא מאמץ מיוחד לפתח ערוצי שיווק ישירים בין חברות קטנות ובינוניות מישראל העוסקות בקבלנות משנה בתחומים כמו תתי מערכות למטוסים, חלקי מנוע ומערכות לתא טייס, לבין תאגידי ענק מובילים בעולם כגון: EADS (אירופה), פינמכניקה (איטליה), בואינג (ארה"ב), סאאב (שבדיה), לופטהנזה טכניק (גרמניה) ועוד.

חפץ ציין כי ייצוא תעשיית התעופה לשוק האזרחי הסתכם בשנת 2010 בכמיליארד דולר המהווים כ- 14 אחוזים מסך הייצוא הביטחוני. מטרת מכון הייצוא היא להגדיל את הייצוא לשוק האזרחי בכ 30 אחוזים בתוך שלוש שנים ולהגדיל את מספר החברות הלוקחות בו חלק.

בפעם ה- 25 בתולדותיה, תשתתף השנה ישראל בסלון האווירי

התעשיות הביטחוניות הישראליות כבר שמות לעצמן ליעד עסקאות בשווי מיליוני דולרים לשנת 2011. הסלון האווירי בשדה התעופה לה בורז'ה בפריז בשבוע הבא (תערוכה המתקיימת פעם בשנתיים) אמור לסייע להן במימוש המטרה.

הביתן הישראלי, מאחוריו עומד מכון הייצוא הישראלי ואגף סיב"ט במשרד הביטחון, יתפרש על פני כ- 1000 מ"ר צפוי לקלוט עשרות אלפי מבקרים, ובו ימוקמו תערוכות ומיצגים של 15 חברות ישראליות מובילות שהשקיעו מיליוני שקלים במטרה להפכן לאטרקטיביות בעיני עשרות אלפי המשתתפים. בביתן הלאומי הושקעו כ- 6 מיליון שקלים והוא מדורג בשטחו בין חמש המדינות המובילות בתערוכה אחרי צרפת, ארצות הברית, איטליה ובריטניה ולפני גרמניה, רוסיה, קנדה, בלגיה וספרד.

המטרה של תערוכת הסלון האווירי היא לפתח הזדמנויות עסקיות לחברות הישראליות. המפגשים העסקיים הם לב ליבו של הסלון. בסלון האווירי נוצרים עשרות מפגשים שמניעים תהליכים ארוכי טווח של שיתופי פעולה, גם אם לא נחתמים חוזים, זהו המקום בו מתחיל להבשיל התהליך העסקי.

 

גורמים במערכת הביטחון בישראל אמרו ל- ישראל דיפנס כי "האתגר של התעשיות הביטחוניות בישראל במהלך השנים הבאות יהיה לשמור על היקף ייצוא גבוה כמו בשנים 2009-2010, גם אחרי שארצות הברית תצא מעיראק והביקוש שלה למוצרים ביטחוניים יפחת".

You might be interested also