"מטוסי האף-35 יגיעו לישראל כבר בשנת 2016"

גורם בחיל האוויר: העיכוב יהיה קצר מכפי שחששנו

מטוס F-35

העיכוב במסירת מטוסי האף-35 עשוי להיות קצר ממה שחששו בחיל האוויר בתחילה ויעמוד על שנה אחת בלבד. כך העריך השבוע גורם בכיר בחיל האוויר. לפי לוח הזמנים הנוכחי, מצפים בחיל האוויר לקבל את ראשון המטוסים מן הדור החדש כבר בשנת 2016 או בתחילת 2017.

על פי התכניות המקוריות, מטוסי ה-F-35 הראשונים, המיוצרים על ידי לוקהיד מרטין, היו אמורים לנחות בישראל בשנת 2015. עסקת הרכש של המטוסים אמורה הייתה להיות הגדולה ביותר בתכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל – תכנית "חלמיש" לחומש שבין 2012 ל-2016.

העסקה נחתמה מול חיל האוויר האמריקאי, כעסקה בין ממשלות, כאשר ישראל הזמינה 20 מטוסי F-35 בעלות של 2.7 מיליארד דולר. העסקה הפכה את חיל האוויר ללקוח הראשון מחוץ לארצות הברית, שיקבל את מטוסי הדור החמישי החמקניים.

מה שהופך את מטוס ה-F-35 לייחודי, ומעניק לו את תואר של מטוס מ"דור חמישי", זו חתימת מכ"ם נמוכה המושגת בזכות שילוב חומרים מיוחד, והעובדה שהוא יכול לשאת את חימושו גם בגוף המטוס, ולא רק מתחת לכנף. ישראל הצטרפה לתוכנית ה-F-35 בשנת 2003, אחרי ששילמה 20 מיליון דולר, שאיפשרו לה להפוך לשותפה ביטחונית ולסקור את תוכניות המטוס, אך ללא הבעת דעה לגבי הפיתוח שלו או התצורה שלו. עובדה זו הובילה למספר שנים של מתיחות  עם הממשל האמריקאי בנוגע לדרישות ישראל לשלב את הטכנולוגיה שלה במערכות המטוס, שכן מעמדה כ"משקיפה" בלבד לא היה אמור לאפשר לה זאת.

עיכובים משמעותיים בפיתוח המטוס, שעליהם דווח באחרונה,  לא היו קשורים רק לדרישות הישראליות, ובשלב מסויים החלו לדבר בחיל האוויר אפילו על האפשרות שהמטוסים יגיעו רק בשנת 2018 - כלומר לא במהלך תקופת התר"ש הקרובה. לאור זאת, אנשי זרועות הים והיבשה ביקשו בדיונים שנערכים במטה הכללי לגב תר"ש "חלמיש", להסיט תקציבי רכש שהיו מיועדים למטוס שהתעכב  - לטובת התעצמות באמצעים אחרים.

חיל האוויר עצמו החל לבחון תכניות חלופיות (כולל האפשרות להקדים רכש של מטוסי תובלה מסוג "הרקולס"), ואולם כאמור כעת סבורים בחיל כי העיכוב "אינו דרמטי", וכי התשלומים על המטוס החדש יחלו בכל זאת בחומש הקרוב.

You might be interested also