מערכת הגנת נמלים

"פרופיל" ממוחשב קובע איזה מכולות כדאי לבדוק בכניסה לנמל. עכשיו- גם בגרסה ליצוא

תעלת שיקוף מכולות (צילום: חברת HBA)

חברת HBA החלה בימים אלה במגעים לשווק מערכת ניהול הסיכונים עבור נמלים הנקראת "מגדלור".

המערכת שפועלת על בסיס תוכנת מחשב שקובעת "פרופיל סיכון" שמסמן מטענים חשודים מבחינה ביטחונית או פלילית, כך שניתן יהיה לקבוע באיזה מכולות תתמקד בדיקת שיקוף לאחר מכן.

גרסה מוקדמת של המערכת פותחה כבר לפני כשבע שנים על ידי רשות המכס, שאחראית בישראל על בדיקת מטענים נכנסים גם מן ההיבט הביטחוני. לפני מספר שנים חבר עמי סגל,לשעבר ראש רשות המכס,  לחיים בן ארי מייסד חברת HBA, כדי  לפתח גרסה מסחרית של המערכת, שניתנת גם לייצוא.

"המערכת מבוססת על כך שסוכן האונייה משדר לפני ההגעה את שטר המטען של האונייה" אומר עמי סגל. "אותה רשימה עוברת תהליך שבוחן מספר פרמטרים - סוג הסחורה, מספר המכולות, היבואן, המחיר, מי הקפטן והצוות, מסלול, ארץ מוצא, היסטוריה של אותה ספינה וכו', הדבר נעשה באמצעות סריקה בכל מיני אתרים ומאגרי מידע בעולם".

עוד מוסיף סגל, כי "התוכנה מסוגלת לאסוף מידע רב וככל שהיא מקושרת ליותר מאגרים כך היא יכולה לשרטט פרופיל מקיף יותר, אמין ומדויק. מי שהביא נעליים מסין ופתאום מביא קוקוס ממצרים יכול להעלות חשד מיידי.

מה שטוב במערכת היא שהיא מאוד ורסטילית גם ברמת השטח וגם ברמת ההנהלה" מוסיף סגל. לדבריו, מערכת "מגדלור" הייתה יכולה להתריע מראש במקרים כגון התקרית מלפני מספר חודשים בה נשלחה מדפסת HP שהכילה חומר נפץ מתימן לארצות הברית. "אם היו עושים פרופיילינג ראוי, היו צריכים לעלות על זה גם בלי מערכת כזו, כי לא הגיוני לשלוח מדפסת מתימן לארצות הברית. אין תחליף למודיעין אבל ישנם גם סימנים אחרים שיכולים להתריע. מערכת 'מגדלור' הייתה יכולה לבדוק מי עומד מאחורי המשלוח, האם הוא עוסק במדפסות, אם יש לו קשר לחברת HP ועוד".

יש לציין שכיום פועלות מערכות דומות בעולם, אך לדברי סגל, באמצעות מערכת "מגדלור" ניתן יהיה לקבל היקף גדול מאוד של סימנים מעידים ולעשות אינטגרציה טובה יותר לקבלת תמונה רחבה ממה שהיה ניתן לקבל עד כה. כרגע מדובר על הפעלתה של המערכת "מגדלור" בנמלים אך בהמשך הכוונה להפעילה גם בשדות תעופה ומעברי גבול.

You might be interested also