"תשקיעו בכשב"מים"

ראש תחום כלי השייט הבלתי מאויישים בחיל הים, סא"ל אוהד אבילאה, קרא לחברות להשקיע בתחום. "התחום עדיין נמצא בחיתוליו", אמר בכנס טכנולוגיות צבאיות

כשב"מ סילבר מארלין (צילום: אלביט מערכות)

"האתגר העיקרי כיום בתחום כלי השייט הבלתי מאויישים (כשב"מים) הוא אוטונומיות הכלי מול היכולת לספק תקשורת", כך אמר סא"ל אוהד אבילאה, ראש ענף "אופק" בחיל הים, בכנס טכנולוגיות צבאיות, שאורגן על ידי קבוצת "טכנולוגיות" ואל"מ (מיל') אמנון בן דוד, ביום חמישי האחרון ב"איירפורט סיטי" בנתב"ג.

ענף "אופק" הוקם לפני כארבע שנים במטרה לתמוך בתחומי הרובוטיקה בחיל הים, ובדבריו, סא"ל אבילאה התייחס לאתגרים ולחזון בפניהם הם ניצבים בפיתוח כשב"מים עבור חיל הים הישראלי.

"חילות ים נחשבים באופן מסורתי מסורתיים יותר מחילות אחרים, ולעומת תחום הכטב"מים (כלי טייס בלתי מאויישים) והכרב"מים (כלי רכב בלתי מאויישים) תחום הכשב"מים עדיין נמצא בחיתוליו. מערכות התקשורת בכלים תת-מימיים כיום הן לא מאוד מתקדמות ועל מנת לתפעל כלי שנשלט מרחוק על ידי אדם יש צורך בתקשורת מורכבת. בנוסף, הכשב"מים צריכים לשאת מכמי"ם, מטע"דים, לשדר תמונות, ולעיתים אף לשאת נשק, ולכן יש צורך בתקשורת מורכבת וברוחבי פס גדולים. ה'טרנד' היום הוא פיתוח כשב"מים בעלי יכולת תקשורת גבוהה, כשהמטרה היא להגיע לכלים שיהיו אוטונומיים לגמרי ולא יזדקקו לתשתית תקשורתית רחבה".

סא"ל אבילאה קרא לכל אנשי התעשיות הביטחוניות שנכחו בכנס "להרים את הכפפה" ולהשקיע בפיתוח כשב"מים עבור חיל הים הישראלי. כשב"מים יכולים לשמש בין השאר למשימות של איתור ונטרול מיקוש ימי, ביטחון שוטף, הטעייה טקטית, מודיעין, גילוי צוללות, אבטחת מים כלכליים ונכסים אסטרטגיים ועוד. רוב הכלים הקיימים כיום הם כלים קטנים שאורכם כ-10 מטר. בניגוד לאוויר, שטח הפעולה והתמרון בים הוא מוגבל, בשל המכשולים הרבים שבהםיכול הכלי להיתקל, כדוגמת אוניות סוחר ואוניות דייג או מצופים.

"אחרי שהגענו לכלים שיודעים לזהות מכשולים ונווט בהצלחה תוך התחשבות במצב הים, מבחינת הגלים והרוח, החזון הוא להגיע ליכולת להפעיל מספר כלים באותו תא שטח", אמר עוד סא"ל אבילאה.

יצויין, כי בחיל הים כבר משרת מזה מספר שנים כלי שיט בלתי מאוייש מסוג "פרוטקטור", בעיקר במשימות ביטחון שוטף מול חופי רצועת עזה. יצרנית המטוסים ללא טייס, חברת אירונאוטיקס, עוסקת אף היא בפיתוח כלי שייט בלתי מאויישים, ואילו חברת אלביט מערכות פיתחה אף היא כשב"מ המצוייד בעמדות ירי ותצפית המכונה "סילבר מארלין".

You might be interested also