שלב ההכרעה בתכנית לבניית ספינת טילים ישראלית

משרד הביטחון ומשרד האוצר מנהלים מגעים מתקדמים לקראת החלטה על ייצור ספינות חדשות במספנות ישראל. אם תאושר התכנית, הספינה החדשה תהיה פלטפורמת הלחימה הגדולה ביותר שיוצרה אי פעם בארץ

ספינת הטילים "סער 5" (צילום: איתי כהן, "במחנה")

משרד הביטחון ומשרד האוצר הישראליים קרובים להכרעה: האם לייצר במספנות ישראל ספינות טילים (סטי"ל) חדישות עבור חיל הים? במסגרת משא ומתן מתקדם דנים בכירי שני המשרדים באפשרות, שמשרד האוצר ייתן מענק שיסבסד את עלות בניית הספינות, שעשויות להיות פלטפורמת הלחימה הגדולה ביותר שיוצרה אי פעם בישראל. פס הייצור יוקם במספנות ישראל שבחיפה.

הכוונה לייצר בישראל את ספינות הטילים החדשות של חיל הים באה לנוכח עיכוב ממושך בתכניות חיל הים להצטייד בספינות טילים חדשות. שלוש הספינות החדישות ביותר של החיל, "סער 5", הגיעו לישראל ממספנה של נורתופ גרומן בארצות הברית, בשנים 1993-1995. כבר בתכנית הרב שנתית הקודמת של צה"ל, תכנית "תפן" לשנים 2007-2011, הוקצו 200 מיליון דולר לטובת תחילת הצטיידות בספינות טילים מודרניות במשקל כ-2,500-3,000 טון, לעומת ספינות ה"סער 5", ששוקלת פחות מ- 2,000 טונות כל אחת.

הגדלה של הפלטפורמות נועדה לאפשר התקנה של מערכת הגנה חדשה כנגד מטוסים המכונה "ברק אדיר". כמו כן, הספינות הגדולות אמורות לאפשר מנחת למסוקים בגודל בינוני בניגוד למסוקים הקטנים, שיוצאים לסיורים מסיפון ה"סער 5" כיום.

הכוונה להתחיל רכש של ספינות חדישות לא התממשה עד כה במסגרת תכנית "תפן", שכן משא-ומתן שנוהל עם חברת לוקהיד מרטין בנוגע לרכישת ספינה חדשה, LCS – Littoral Combat Ship, עלה על שרטון. הפחתת מספר הספינות המיועדות לשרת בצי האמריקאי העלתה את מחירה של כל ספינה אל מעבר ל-400 מיליון דולר - סכום שצה"ל לא עמד בו, למרות שהמימון נועד להתבצע מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי.

נוכח הקפאת המגעים על רכש ספינות LCS החלו בחיל הים לבחון אפשרות לייצר בישראל ספינות טילים על בסיס תוכניות הנדסיות, שיירכשו מהתאגיד TKMS הגרמני המייצר גם את צוללות ה"דולפין" (מבוסס על הספינה הגרמנית MAKO-100ׂ). על פי התכניות המעודכנות, הפלטפורה וכן מערכות נשק ומערכות לוחמה אלקטרונית של הספינות החדשות, ייבנו במספנות ישראל, בעוד שהמנוע ומרכיבים שונים כמו מערכת מיזוג האוויר, יירכשו מארצות הברית – בכספי הסיוע הביטחוני, שניתן להשתמש בהם רק לרכש תוצרת אמריקאית.

לישראל דיפנס נודע כי במסגרת המו"מ בין משרד האוצר ומשרד הביטחון דנו הצדדים באחרונה בגובה הסיוע הממשלתי שיידרש לצורך הקמת פס ייצור לספינות הטילים החדשות. ההערכות הן כי ייצור הספינות החדשות יביא כ-400 מקומות עבודה חדשים, ויאפשר למספנות ישראל להפוך בעתיד ליצואנית של פלטפורמות ימיות גדולות. מספנות ישראל נמצאות בבעלות פרטית. הספינות הגדולות ביותר שנבנו עד כה במספנה, לפני שנים רבות, היו מדגם "סער 4.5", שמשקלן כ-500 טון בלבד.

גורמי ביטחון בכירים העריכו כי האפשרות שספינות הטילים הבאות של חיל הים הישראלי ייבנו בסופו של דבר בארץ היא "ריאלית מאוד". ואולם, אם המו"מ בין משרד האוצר ומשרד הביטחון על גובה הסיוע המיוחד לא יסוכם במהלך החודש הקרוב, ההחלטות על הספינה העתידית של חיל הים ייבחנו מחדש כחלק מן הדיונים הכוללים על תכנית חומש חדשה לצה"ל, לשנים 2012-2016 (תכנית "חלמיש"), שיחלו בקיץ, דבר שיגרום לדחיה משמעותית נוספת בפרויקט.

You might be interested also