חשד: הבריחו חלקים לתכנית הגרעין של איראן

אלכס צ'אנג, אזרח סיני, חשוד כי הצליח להבריח לאיראן מאות מתמרי לחץ אמריקאים למפעלי העשרת האוראניום של איראן בנתאז ופורדו

המתקן הגרעיני בפורדו, איראן . מקור: ויקיפדיה

אלכס צ'אנג, אזרח סיני, הגיע לשדה התעופה לוגן בבריטניה כדי לעמוד למשפט לקשירת קשר ליצוא מתמרים ללחץ (pressure transducers) עבור תכנית הגרעין האיראנית. כך לפי פרסום במשרד המשפטים האמריקאי משבוע שעבר. מדובר בחלק שיכול לשמש בתהליך הייצור של אורניום בדרגת נשק. בחודש פברואר 2014, צ'אנג נעצר על ידי השלטונות הבריטיים תחת האשמות של ארה"ב במהלך טיול בבריטניה. הוא נעצר תחת צו הסגרה תלוי ועומד כנגדו מבריטניה לארצות הברית.

צ'אנג טען בכתב האישום כי הוא נפגש עם Seyed Abolfazl Shahab Jamili, איראני לאומי, ושתי חברות איראניות - Nicaro Eng. Co., Ltd. ו-Eyvaz Technic Manufacturing Company. הם מואשמים בקשירת קשר ליצוא סחורות אמריקאיות רגישות מאוד עם יישומים גרעיניים לאיראן.

בכתב האישום נכתב כי צ'אנג סיפק אלפי חלקים שיש להם יישומים גרעיניים, לרבות מוצרי מקור אמריקאים, לחברת Eyvaz, חברה איראנית העוסקת בפיתוח ורכש של חלקים לתכנית הנשק הגרעינית של איראן. באופן ספציפי, מואשם צ'אנג כי בשנת 2005 החל לעשות עסקים עם Jamili, לאומי איראני שעבד עבור Eyvaz וניהל את עסקי היבוא שלה באיראן. Jamili נחשב עד היום לנמלט, אך ממשלת ארה"ב, באמצעות האינטרפול, ביקשה שהוא יועמד לדין בארצות הברית.

מאז 2005, צ'אנג מכר אלפי חלקים עם יישומים גרעיניים ל-Jamili, בידיעה שהחלקים האלה היו מיועדים לאיראן. באופן משמעותי, החלו בחודש פברואר 2009, צ'אנג ו-Jamili לקשור קשר עם אזרחים סיניים אחרים להשיג באופן לא חוקי מאות מתמרי לחץ אמריקאים אשר יוצרו על ידי חברת MKS Instruments חברה שבסיסה במסצ'וסטס, בשם Eyvaz. כתוצאה מכך, מאות מתמרים לחץ MKS יוצאו באופן בלתי חוקי מארצות הברית לסין. עם קבלת החלקים אלה בסין, Cheng גרם מתמרים לחץ MKS לצורך ייצוא עבור חברת Eyvaz או Jamili בטהרן, בניגוד לחוקי היצוא של ארה"ב.

בכתב האישום נכתב עוד, כי עד שנת 2007, איראן הפעילה אלפי צנטריפוגות גז במתקן להעשרת האורניום בנתאנז. איראן ביקשה שלא כדין, וקבלה מתמרי לחץ של MKS לשימוש במפעלי הצנטריפוגות. ניתן לראות את המתמרים האלה בתצלומים זמינים לציבור של נתאנז, מתקן להעשרת אורניום באיראן, עם הנשיא דאז, מחמוד אחמדינג'אד, שמראה הרבה מתמרים כאלו מחוברים לצנטריפוגות הגז של איראן. בגלל שמתמרי הלחץ האלו ניתנים לשימוש בצנטריפוגות גז להמרת אורניום טבעי לצורה שניתן להשתמש בו בנשק גרעיני, הם כפופים לבקרת יצוא ולא ניתן לייצא אותם לסין ללא רישיון יצוא לאיראן.

בשנת 2011, הגדירה מועצת האיחוד האירופי את חברת Eyvaz כישות "מעורבת בפעילויות הגרעין או הטילים הבליסטיים [של איראן]" והטילה אמצעים מגבילים נגדה. המועצה מצאה כי Eyvaz ייצרה ציוד ואקום, שסופק לנתאנז ופורדו, מתקן איראני נוסף להעשרת אורניום, וכי היא גם סיפקה מתמרי לחץ לחברת Kalaye, חברת חשמל איראנית שהוגדרה על ידי ארצות הברית והאו"ם כמפיצה של נשק להשמדה המונית.

האשמות טומנות בחובן עונש של לא יותר מ- 20 שנים בכלא על עבירות של קשירת קשר לביצוע עבירות יצוא בלתי חוקי של סחורות לאיראן; לא יותר מ-10 שנות מאסר על עבירות של הברחת סחורות, ולא יותר מחמש שנים באשמה של קשירת קשר, בנוסף לחמש שנים של שחרור בפיקוח וקנס של 4 מיליוני דולרים. משפטים בפועל על עבירות פדרליות נסגרים לרוב עם עונש שהוא פחות מהעונשים המרביים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית