ארה"ב: ריגל לטובת מצרים

במבצע עוקץ מתוחכם, ה-FBI הצליח להפליל מהנדס מהצי האמריקאי שהעביר שרטוטים של נושאת מטוסים גרעינית לסוכן שהתחזה לאיש מודיעין מצרי

משרד ההגנה האמריקאי הוציא כתב אישום נגד מהנדס של הצי שניסה לשלוח שרטוטים של נושאת מטוסים גרעינית חדשה לסוכן סמוי של ה-FBI שהתחזה לסוכן של המודיעין המצרי, כך לפי אתר businessinsider.

מוסטפה אחמד עוואד היה מהנדס אזרחי במחלקה לתכנון במספנה של חיל הים בנורפולק, וירג'יניה. עוואד בן 34, עבד במחלקה מאז פברואר 2014. בלילה של האחד בספטמבר, מישהו בשם יוסוף (סוכן ה-FBI הסמוי), דובר ערבית, התקשר לעוואד לקבוע פגישה ביום שלמחרת. המתקשר הסביר כי הוא סוכן של המודיעין המצרי.

על פי ההודעה לעיתונות של משרד המשפטים, בפגישה עוואד נראה להוט לשתף פעולה וטען "כי בכוונתו לנצל את מעמדו בצי האמריקאי כדי להשיג טכנולוגיה צבאית לשימוש על ידי ממשלת מצרים, לרבות אך לא רק לעיצוב של נושאת המטוסים הגרעינית USS ג'ראלד ר 'פורד".

עוואד לכאורה הגדיר רשת מקומות מסתור להעברת החומרים ומערכת תקשורת עם האדם שהוא חשב שהיה מרגל מצרי. ההודעה לעיתונות של משרד המשפטים אמרה כי זה אפשר לעוואד לספק למפעיל שלו "ארבעה שרטוטים ממוחשבים של נושאת מטוסים גרעינית של ארה"ב שהורדו ממערכת המידע של הצי". הוא לכאורה סיפק תמונות של שרטוטים לכלי השיט, ואפילו הסביר את המקומות הטובים ביותר לפגוע בה עם טיל כדי להטביע אותה. עוואד לכאורה הביא גם אקדח לאחד ממפגשיו עם איש הקשר.

אתר stripes מוסיף כי במהלך הפגישות של עוואד עם איש סוכן ה-FBI המתחזה, הוא אף הסכים לצלם חומר מסווג במקום עבודתו. בנוסף לשרטוטים, עוואד חשף פרטים על מכ"מים וצוללות גרעיניות. עוואד יכול לרצות עונש מירבי של 20 שנות מאסר. נושאת המטוסים עולה למשלם המיסים האמריקאי כ-13 מיליארדי דולרים והיא אמורה לצאת לים ב-2016.

עוואד נולד בסעודיה, אך נישא לאשתו בקהיר. על פי התצהיר של משרד המשפטים. הוא החזיק בסיווג ביטחוני של ארה"ב שסיפק לו גישה ל"מידע ביטחוני לאומי מסווג עד לרמה 'סודי'". המעצר מגיע בזמן מתוח ביחסי ארה"ב-מצרים, לאחר שמשטרו של נשיא עבד אל-פתאל אל-סיסי דחה את ההאשמות נגד חוסני מובארק. ארה"ב הקפיאה חלק מהסיוע הצבאי שלה לקהיר לאחר שסיסי תפס את השלטון, במה שרבים מחשיבים כהפיכה צבאית בחודש יולי 2013.

המבצע של ה-FBI מצביע על המאמצים שארה"ב משקיעה בריגול נגדי נגד שירות המודיעין המצרי. המעצר עלול לסבך עוד יותר את מערכת היחסים בין ארה"ב ומצרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית