תקיפות נשק: בסוריה כן, בלבנון לא

פרשנות: האם יש קשר בין הערכה שנתית שהציג אמ"ן ובין הפרסומים בסוריה על תקיפה ישראלית כבדה של מאגרי נשק?

ראש אגף המודיעין, אלוף הרצי הלוי, הציג ביום ראשון לממשלה את הערכת אגף המודיעין השנתית לקראת שנת 2015. מבחינת אמ"ן, פוטנציאל ההתקלחות של חזית הצפון בגלל אירועים המתרחשים בסוריה - אינו קטן. 

החשש העיקרי הוא שתקרית מקומית מול כוחות דאעש או החיזבאללה באזור הרמה תתלקח לכדי חילופי אש כבדים. אבל, דווקא התקיפה שהתרחשה כמה שעות אחרי הסקירה של הלוי, על פי פרסומים בתקשורת הבינלאומית, אינה קשורה לתרחיש הזה.
 
על פי הפרסומים, הותקפו על ידי מטוסי חיל האוויר מספר רב של מטרות בשני מתחמים מרכזיים. בהנחה שהפרסומים נכונים, הם שייכים לכללי משחק שמכתיבה ישראל כבר כמה שנים בעומק לבנון ובבקעה המשותפת ללבנון ולסוריה. על פי הכללים האלה, מצהירה ישראל כי לא תאפשר העברת אמצעי לחימה מתקדמים מסוריה לידי החיזבאללה בלבנון. עד כה ישראל לא הסתפקה בהצהרות בלבד: לפי הפרסומים, היא ביצעה שורה ארוכה של תקיפות שבהן הושמדו מאגרים של נשק מתקדם כמו טילי קרקע אוויר אס איי 17 וטילי חוף-ים מסוג "יאחונט". התקיפות האלה, המיוחסות לישראל, הן חלק ממה שמכונה בצה"ל "מב"מ - מערכה שבין המלחמות". 

הפעולות לסיכול העברת נשק בעלת משמעות אסטרטגית הן חובקות עולם, ולפי הפרסומים תקיפות מתבצעות מפעם לפעם גם באפריקה. למשל בסודן, שמהווה תחנה בנתיב הנשק מאיראן לרצועת עזה. כפי הנראה, המסר לגבי הנשק בסוריה לא עבר עד הסוף, שכן ישראל, כפי שפורסם, נדרשה לתקיפה נוספת - גם אתמול. 

אלא שלא רק ישראל מכתיבה כללי משחק, גם חיזבאללה: הארגון הלבנוני האשים בחודש פברואר האחרון את ישראל בכך שביצעה התקפה נגד שיירת נשק על אדמת לבנון. בתגובה, הארגון ביצע כמה התקפות על הגבול הישראלי - באזור רמת הגולן וגם משטח לבנון. מאז, ישראל נמנעת מתקיפות נוספות בשטח לבנון. בסוריה - כן, אבל מהצד הלבנוני של הגבול – לא. על פי כללי המשחק של השנים האחרונות, הסורים מאשימים את ישראל בהתקפות בשטחם, אך לא תוקפים בחזרה. הם ממילא שקועים עד צוואר במלחמת האזרחים שלהם. 

שיא האבסורד: למשטר בסוריה, לישראל ולמדינות במערב יש גם אינטרס משותפים - למגר את כוחות דאעש במדינה, וכך בשאר אסד מברך על תקיפות מטוסים מערביים המבוצעות בשטחו, כאשר צבאו אינו היעד. זה לא המקרה הפעם. 

ואולם, על פי ניסיון השנים האחרונות, התקיפה ביום ראשון לא תוביל לתגובה סורית, אבל קשה לצפות מה יהיה האירוע ש"ידליק" את אזור הצפון כולו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית