האם יעד הפיצוץ בביירות היה כוח קודס?

על פי הדיווחים אחד ההרוגים בפיגוע הוא נספח התרבות האיראני. האם מדובר באיש המודיעין האיראני שהוצב בביירות למטרת שדרוג יכולות חיזבאללה?

האם יעד הפיצוץ בביירות היה כוח קודס?

(צילום:AP)

האם שלוחת כוח קודס האיראני בביירות הייתה היעד לפיצוץ שאירע במתחם שגרירות איראן בעיר? על פי הדיווחים מלבנון נספרו עד כה לפחות 20 הרוגים בפיצוץ העז שאירע במתחם שגרירות איראן בביירות. מספר דיווחים טוענים כי בין ההרוגים נמצא גם נספח התרבות האיראני. התחקירן רונן סולומון מציין כי נספחי התרבות בשגרירויות איראן ברחבי העולם, ובעיקר באזורי עימות, מאוישים בדרך כלל על ידי אנשי מודיעין איראני.

על סמך חלק מהדיווחים היוצאים מלבנון, שעדיין לא קיבלו אישורים, ניתן להניח כי ייתכן ויעד הפיצוץ, שהחריב את אזור השגרירות, היה נציגי כוח קודס האיראני הפועלים מתוך המתחם. אנשי הכוח פועלים במסגרת פעילות איראן לשדרוג יכולות חיזבאללה. מתחם השגרירות ידוע כמקום המארח משרדים של כוח קודס.

מאופן ביצוע הפיצוץ, כלומר, ככל הנראה מחבל מתאבד, ניתן לסבור כי מדובר בפעילות של ארגוני האופוזיציה בסוריה, הפועלים להפלת משטר הנשיא אסד הנתמך על ידי איראן ושלוחתה חיזבאללה. אם אכן מדובר בפעילות של האופוזיציה הסורית - מהכין התקבל המידע שאיפשר לפגיעה כה קשה במתחם עצמו, באישים הבכירים ובעיתוי הזה. 

יש לציין עם זאת כי ישנה האפשרות שהיה מדבור גם ברכב ממולכד שפוצץ מרחוק.

כזכור, כוח קודס הוא חלק מהכוחות המיוחדים של משמרות המהפיכה האיראניים, האחראי על פעילות בחו"ל. בין היתר אחראי הכוח על בניית רשתות ריגול למען איראן והוצאה לפועל של פיגועים נגד מטרות. לפני מספר חודשים חוסל בסוריה הגנרל האיראני חסן שטארי, שלפחות כלפי חוץ ישב במשרדי הארגון האיראני לשיקום לבנון, ובעצם בפועל עסק בשיקום תשתיות חיזבאללה במדינה. משרדי אותו ארגון איראני פועלים ממתחם שגרירות איראן בביירות.