טילים ארוכי טווח רק ב-2019?

בדו"ח שפרסם ביום חמישי האחרון מכון המחקר הבריטי IISS, טוענים החוקרים כי למרות טענות ישראל, האיראניים לא יגיעו ליכולת מבצעית של טילי ICBM בשנים הקרובות

טילים ארוכי טווח רק ב-2019?

Sejjil -2 - via iraniandefence.com

למרות טענות ישראל, כי איראן תהיה מסוגלת לפתח טיל בליסטי בין יבשתי (ICBM) המסוגל להגיע לחוף המזרחי של ארה"ב בשנתיים-שלוש הקרובות, מכון בינלאומי ללימודים אסטרטגיים בלונדון, ה-IISS, אומר שזה "מאוד לא סביר". לטענת אותו מכון, איראן תוכל לפרוס טילים כאלו "רק בעשור הבא".

המכון אומר כי הניסויים בטיל יתנו לאמריקאים מרווח זמן של חמש שנים לפתח אמצעי נגד .על פי המכון, הישראלים, הרואים את תכניות הגרעין והטילים של איראן כאיום קיומי מתעקשים כי טהרן רוצה לרכוש יכולת לתקוף את קו החוף המזרחי בארה"ב. "טענות אלה גברו תחת המאמצים של הקואליציה הימנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו לטרפד את מאמצי המשא ומתן של המערב וארה"ב עם איראן בדבר ויתור על תכניתה הגרעינית", כך על פי המכון.

במחקר של המכון שפורסם ביום חמישי האחרון, נאמר כי אין סיכוי בטווח הקרוב שזה יקרה, ויש לאיראן שתי אפשרויות כאשר מדובר בייצור טילים כאלו. הראשונה היא לפתח טילים לטווח בינוני, IRBM, כמו מערכת Sejjil -2 שלה. זהו טיל דו שלבי, מבוסס על דלק מוצק שנוסה כבר בשנת 2008 ויש לו טווח של 1,250 קילומטרים.

השניה, היא להרחיב את מערכת ההנעה הנוזלית, כמו זו של טילי Ghadr,,נשק חד שלבי שהוא נגזרת של הטיל NO Dong הצפון קוריאני לטווח של 1,000 קילומטרים. בשתי החלופות, איראן צריכה להגיע לטיל ICBM עם טווח של 6,250 קילומטרים כדי להגיע לחוף המזרחי של ארה"ב.

מכון IISS משווה את המקרה האיראני לצרפתי. "תכנית הטילים הצרפתית על בסיס דלק מוצק התבגרה בקצב מהיר יותר מזו של איראן, והיא נזקקה ליותר מעשור כדי להתקדם מטילים לטווח בינוני, לטילי ICBM. כמו עם מנוע ה-20 טון של טילי M4 לטווח ביניים (בהשוואה לטיל האיראני Sejjil -2 עם מנוע 14 טון). לקח לצרפת 14 שנים נוספות לפני שהיא פיתחה את טילי ה- M51 לטווח של 6,250 ק"מ." המכון ציין גם את סין. "אשר חוותה ציר זמן דומה" להתקדמות ממערכות בינונית עד ארוכות טווח עם הטילים JL-1/DF-21 ו-JL-2/DF-31 .

"מכאן, יהיה זה סביר להגיע למסקנה שאיראן אינה צפויה לעבור לייצור טילים לטווח ביניים המופעלים על ידי מנוע שלב ראשון של 20 - 25 טונות בחמש השנים הבאות. כדי לייצר טיל בין יבשתי המופעל על ידי מנוע שלב ראשון העולה על משקל של 30 טונות, ידרשו עוד כ-5 עד 10 שנים, אם לא יותר. על פי ציר זמן כזה, איראן לא צפויה לפרוס טיל מבצעי מסוג זה לפני אמצע העשור הבא", נאמר במחקר.

המכון הודה כי האיראנים " יכולים להאיץ את הפיתוח עם ניסיון פיתוח טילים של מדינות אחרות ...ולוותר על פיתוח של IRBM ולהמשיך ישירות מSejjil -2 ליבשתי . זינוק כזה ביכולת יהיה כרוך בסיכון טכני רב, שאינו עולה בקנה אחד עם הגישה ההנדסית שאיראן אימצה לתכניות הטילים שלה". כמו כן, נאמר במחקר כי אין "ראיות זמינות לציבור" בדבר ניסויים במנועי דלק מוצק גדולים יותר ממנוע השלב הראשון של ה-Sejjil -2 .

"גם אם הבדיקה של מנוע 30 טונות הייתה מתחילה היום, טיסת מבחן ראשונה מתקבלת על הדעת הייתה מתחילה בעוד שנתיים עד שלוש שנים, או בסוף 2015 לכל המוקדם", נאמר במחקר. "בהתבסס על ניסיונם של אחרים, עבור ניסויי טיסה ... של הטילים החדשים בתנאים מבצעיים ידרשו עוד ארבע שנים, אם לא יותר. תחת התרחיש הזה, איראן תוכל לפרוס טיל ICBM מבצעי מבוסס דלק מוצק רק בסוף 2019", ציינו במכון. "זאת, בהנחה כי איראן יכולה לפתח במהירות רבה יותר מאשר צרפת, סין או הודו עשו במאמציהן לפתח טילים ארוכי טווח. אין שום דבר בהיסטוריית פיתוח הטילים של איראן שרומז כי זה אפשרי".

יש לזכור כי איראן אומרת שהיא אינה מבקשת טילים בעלי טווח גדול מ-1,250 ק"מ - מספיק כדי לפוצץ את ספינות המלחמה של ארה"ב ובסיסי חיל האוויר במפרץ הפרסי או בישראל. האלוף אמיר עלי האג'יזאדה (Ali Hajizadeh), מפקד החטיבה האווירית של משמרות המהפכה המפקחת על תכנית הטילים של איראן , אמר באוקטובר האחרון "כי אויבינו נמצאים בטווח הזה".