הסכם 'האח הגדול' של אובמה

תחת מעטה סודיות מנסה ממשל אובמה בשנה האחרונה לקדם הסכם סחר בינלאומי תחת השם TPP שיאפשר לממשלות לנטר את תעבורת האינטרנט בטוענה של הגנה על זכויות יוצרים. אתמול (ד') חשף את ההדלפות ויקיליקס את פרק הקניין הרוחני בטיוטת ההסכם והמסקנות העולות ממנו מראות כי למרות שהנשיא טוען כי הוא בעד אינטרנט חופשי, בפועל יש לו אג'נדה אחרת

הסכם 'האח הגדול' של אובמה

(flickr/The White House)

ממשל אובמה רוצה שליטה באינטרנט - נקודה. והוא רוצה לעשות זאת בחסות המונח "זכויות יוצרים". לאחר שהממשל הבין כי לא יוכל לאשרר מול דעת הקהל האמריקאית והעולמית את שני ההסכמים SOPA ו-ACTA שמבט חטוף בהם היה גורם לשערותיו של כל אחד שחפץ באינטרנט חופשי לסמור, החליט אובמה שהוא צריך לפעול בשקט. המטרה היא להעביר הסכם עולמי שייתן לגיטימציה לממשל האמריקאי ושלוחותיו לפעול כנגד כל אחד שמפר זכויות יוצרים. את הדיונים סביב ההסכם שידוע בשם (Transatlantic Trade and Investment Partnership) או בקיצור TPP, התחיל אובמה בחודש ינואר השנה, והדיונים מתקיימים ביתר שאת, כאשר המטרה היא לאשרר את ההסכם עד סוף שנת 2013.

אמנם עד כה הדיונים נשמרו בסוד, אפילו מחברי הקונגרס האמריקאים, אבל אתמול (ד') החליטו באתר ההדלפות ויקיליקס שמדובר בנושא שראוי שיהיה נתון לביקורת ציבורית ופרסמו את ההסכם במלואו באתר האינטרנט שלהם (את נוסח טיוטת ההסכם המלא אפשר להוריד כאן). על פי ויקיליקס, הפגישה הבאה של הפורום שדן בהסכם תתקיים בסוף החודש הנוכחי. בדיונים משתתפות צ'ילה, אוסטרליה, מקסיקו, ניו זילנד, ארה"ב, קנדה, יפן, מלסיה, סינגפור, פרו, וייטנאם וברוניי.

פרק הקניין הרוחני בהסכם מכיל 30,000 מילים ובו הצעות להגדלת הטווח של פטנטים, כולל פטנטים רפואיים, מעבר ל-20 שנים (שימור האינטרסים של יצרני התרופות ומניעת ייצור גנרי), וסטנדרטים גלובליים נמוכים יותר עבור פטנט. הוא גם דוחף לצעדים אגרסיביים כדי למנוע מהאקרים לשבור את ההגנה על זכויות היוצרים. חוץ ממספר יוצאים מן הכלל לטובת קהילת המודיעין: "את ההגנה ניתן לשבור במהלך "פעילות כדין מורשה שבוצעה על ידי עובדי מדינה, סוכנים, או קבלנים לצורך אכיפת החוק, המודיעין או למטרות ממשלתיות דומות". בקיצור, לעגן בהסכם את המשך הציתותים ההדדיים בין ממשלות.

"הממשל האמריקאי דוחף באגרסיביות את ה-TPP בתהליך חקיקה נסתר בארה"ב", אומר ג'וליאן אסאנג', המייסד והעורך הראשי של ויקיליקס, שחי בשגרירות בלונדון אקוודור בעקבות מחלוקת הסגרה עם שבדיה, שבו הוא עומד בפני האשמות של אונס.

"אם יאושרר, משטר הקניין הרוחני של ה-TPP ירמוס את זכויות פרט וחופש הביטוי, כמו גם ירמוס בגסות את נחלת הכלל האינטלקטואלית והיצירתית. אם אתה נוהג לקרוא, לכתוב, לפרסם, לחשוב, להקשיב, לרקוד, לשיר או להמציא, אם אתה חוואי או צרכן מזון;. אם אתה חולה כעת או שאולי יום אחד תהיה חולה - ה-TPP שם אותך על הכוונת שלו".

הסכם סודי נוסף הקשור ל-TPP הוא הסכם סחר בשם Trade and Investment Partnership (TTIP) שקושר יחדיו רגולציות בארה"ב ובאיחוד האירופי. ג'ורג' מונביוט מהגארדיאן הבריטי מתייחס להסכם במאמר שלו (כאן) כ:"מתקפה מפלצתית על הדמוקרטיה".

"המסמכים שנחשפו על ידי ויקיליקס מראים בברור מדוע ממשלת ארה"ב עבדה כל כך קשה כדי לשמור את בסוד את הדיונים סביב הסכם ה-TPP. בעוד ממשל אובמה טוען כי הוא שומר על האינטרנט פתוח, מתחת לפני השטח הוא דוחף בשקט למדיניות זכויות יוצרים קיצונית, כמו SOPA, שמביאה תועלת בעיקר להוליווד וחברות תרופות ענקיות על חשבון הזכויות הבסיסיות ביותר שלנו לחופש ביטוי באינטרנט", אומר איוון גריר מארגון Fight for the Future לאתר הגארדיאן.

היבט נוסף של ההסכם קשור גם למרחב הקיברנטי, או בשמו היותר ידוע - הסייבר. מדוע? מכיוון שאחת הדרכים לנסות לעשות בו 'סדר' היא באמצעות הסכם כמו ה-TPP שמשתמש בזכויות היוצרים כעלה תאנה לפעולות ניטור ומעקב קיצוניות על ידי ספקי האינטרנט. צריך לזכור כי היום הטכנולוגיה לעקוב אחר המידע האלקטרוני ברחבי האינטרנט קיימת (ה-NSA כבר הוכיח זאת, גם ברשת האפלה), ולכן מה שעוצר ממשלות מלעשות כן אלו חוקים המגנים על חופש הפרט.

אמנם חוקים אלו לצד הגנתם על גולשים תמימים מספקים גם להאקרים מעטפת חוקית לפעול בה באין מפריע, אך יש לזכור כי אחוז ההאקרים בעולם מתוך סך הגולשים הלגיטימיים הוא זניח. ולכן השאלה שכל משתמש אינטרנט צריך לשאול את עצמו היא זו: האם אוזלת ידו של ממשל אובמה להתמודד עם מתקפות סייבר, מצדיקה ענישה קולקטיבית בדמות הסכמי סחר כגון TPP או אחרים שיאפשרו שליטה מוחלטת של ממשלות בסגנון 'האח הגדול'?

You might be interested also

The Iron Dome System. Credit: Rafael’s Spokesperson’s Office

Rafael Ends 2023 With Record NIS 14 Billion in Sales

The company also saw a net profit of NIS 588 million and a record in new orders, amounting to NIS 30 billion. It has been working intensively during the ongoing Swords of Iron War