הצעה: מנהל אזרחי ל-NSA

ראש סוכנות ה-NSA צפוי לעזוב את התפקיד באביב הקרוב, והקרב בין הצבא לסנאט על המועמד הבא כבר החל. בעוד הצבא רוצה לשמר את המסורת של מנהלים שהם קצינים, בבית הלבן ובסנאט רוצים מנהל אזרחי שיבחר על ידי ועדה של הסנאט.

הצעה: מנהל אזרחי ל-NSA

via nsa.gov

הבית הלבן שוקל מינוי של מנהל אזרחי לסוכנות לביטחון הלאומי (NSA) בפעם הראשונה אי פעם מאז הקמת הסוכנות ב-1952.

אמנם ההחלטה טרם התקבלה, אבל פקידים שנסחו את הרשימה הכניסו בה גם מועמדים אזרחיים שאינם מגיעים מהמגזר הביטחוני. כך מסר פקיד ממשל לשעבר לאתר The Hill בשבוע שעבר .הראש הנוכחי של ה-NSA, קית' אלכסנדר שהוא גם גנרל בצבא , מתכנן לפרוש באביב הקרוב.

המהלך עשוי להוביל ליותר שקיפות ופיקוח בעקבות הגילויים של אדוארד סנאודן בדבר היקפן של תוכניות המעקב השנויות במחלוקת שהסוכנות בצעה בעולם בשנים האחרונות. יש לזכור כי אזרחים מובילים סוכנויות איסוף מודיעין אחרות כגון ה-CIA וה-FBI והלשכה של מחלקת המדינה למודיעין ומחקר. אבל ה-NSA מאז ומתמיד הונהגה על ידי קצין צבא מאז היווסדה בשנת 1952.

ג'ים לואיס, עמית בכיר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, הזהיר כי מנהל אזרחי יכול לעכב את יכולתה של NSA לספק מודיעין למבצעים צבאיים. אנשים לא מבינים שזה לעתים קרובות חלק חשוב של פעילות ה-NSA", הוא אמר. הוא גם טען כי מנהל אזרחי לא בהכרח יעשה עבודה טובה יותר בהגנה על זכויות הפרט מאשר קצין צבאי."יש הרבה טענות מצד כמה אנשים על איך אלכסנדר השתמש בכל כוח הזה", אמר לואיס. "אני לא רואה את זה".

בתרחיש של מנהל אזרחי, יהיה לסנאט סמכות אישור על כל מהלך של ה-NSA, כוח שאין לו כרגע .יו"ר ועדת המודיעין של הסנאט, דיאן פיינשטיין,  דוחפת לכך שמינוי מנהל ה-NSA יהיה מותנה באישור הסנאט. על מנת לתת שיניים להצעה שלה, היא חיברה אותה היא חיברה אותה לאישור המימון שנותנת הועדה בראשותה לסוכנויות המודיעין .במילים אחרות, הסנאט לא רוצה להיות חותמת גומי של ה-NSA.

השינוי של פיינשטיין, שנחשבת לתומכת בשיטות המעקב השנויות ביותר במחלוקת של ה-NSA, יאפשר לסנאט פיקוח על הליך המינוי שבו הנשיא בוחר את מנהל הסוכנות. אלכסנדר מוביל כרגע גםאת ה-NSA וגם את פיקוד הסייבר האמריקאי, צוות של האקרים צבאיים שתוקפים רשתות מחשבים של האויב ומגנים על אלו של ארה"ב.

אפשרות נוספת היא שהבית הלבן ימנה אזרח שיעמוד רק בראש ה-NSA, אם הוא יחליט לפצל את פיקוד סייבר - תחת מנהיג אחר."ההסדר הנוכחי נועד להבטיח כי שני הארגונים משלימים אחד את השני בצורה יעילה. עם זאת, בהתייעצות עם סוכנויות אחרות, אנחנו בוחנים את ההחלטה על מנת להבטיח שאנחנו מתכוננים כראוי לטפל בצורכי ביטחון שוטפים וכן באלו העתידיים", אמרה קייטלין היידן, דוברת הבית הלבן.